3.1 Lokale heffingen
Inleiding
De paragraaf lokale heffingen betreft zowel heffingen waarvan de bestedingen gebonden zijn (afvalstoffenheffing en rioolheffing) als heffingen waarvan de bestedingen ongebonden zijn (onroerendezaakbelastingen, precario- en hondenbelasting).
Gebonden heffingen en wijziging van het Besluit Begroting en Verantwoording.
De wijziging van het Besluit Begroting en Verantwoording heeft -met ingang van de begroting 2017- nieuwe eisen gesteld aan de inzichtelijkheid van de begroting met betrekking tot de kosten die in de tarieven worden meegenomen. In de onderbouwing van de kosten moet onder meer zichtbaar worden gemaakt wat er aan overhead en BTW in deze tarieven zit en welke verdeelsleutel de gemeente hanteert met betrekking tot overhead. Ook de nieuwe regels voor de berekening van de interne gemeentelijke rekenrente zijn van invloed op de tarieven. Ook voor de jaarrekening 2020 voldoet de inrichting van deze paragraaf aan de nieuwe eisen.
In deze paragraaf wordt achtereenvolgens ingegaan op:
- het gevoerde tarievenbeleid ten aanzien van de belangrijkste lokale heffingen;
- een overzicht van de totale baten uit belastingen, tarieven en leges;
- een overzicht van de lokale lastendruk in de periode 2018 tot en met 2020;
- het kwijtscheldingsbeleid;
- de landelijke en regionale woonlastenvergelijking.
Beleid ten aanzien van lokale heffingen
De tarieven 2020 van de voor de woonlasten belangrijkste heffingen zijn conform de besluitvorming van de gemeenteraad in november 2019 ten opzichte van de tarieven 2019 als volgt aangepast:
Heffing | Tariefwijziging 2020 |
---|---|
Onroerendezaakbelasting woningen (uitsluitend inflatiecorrectie) | + 1,6% |
Onroerendezaakbelasting niet-woningen (uitsluitend inflatiecorrectie) | + 1,6% |
Rioolheffing (verlaging van voorziening) | - 5,96% |
Afvalstoffenheffing | + 6,12% |
De onroerendezaakbelastingen
De verhoging van de tarieven voor de onroerendezaakbelastingen was gebaseerd op de voor het jaar 2020 geraamde inflatie van 1,6% voor zowel het tarief woningen als de tarieven niet-woningen. De systematiek is dat wat een eigenaar of gebruiker met een gemiddelde waarde (woning of niet-woning) betaald het volgende jaar met maximaal de inflatie mag stijgen.
De rioolheffing
Voor de rioolheffing geldt dat de tarieven maximaal 100% kostendekkend mogen zijn. Voor 2020 was er gekozen om 98% van de begrote kosten door te belasten via de heffing of door een onttrekking aan de egalisatievoorziening. De resterende 2% van de begrote kosten komt ten laste van de algemene middelen. Indien bij de jaarrekening de lasten lager of hoger uitvallen dan begroot is het uitgangspunt dat dit terugvloeit naar de burger door een lagere of hogere onttrekking aan de egalisatievoorziening.
Berekening kostendekkendheid rioolheffing | oorspr. | gewijz. | realisatie |
---|---|---|---|
begroting | begroting | ||
Kosten op taakveld 7.2 Riolering | |||
- kosten exploitatie | 2.465 | 2.465 | 2.735 |
- kapitaallasten | 1.043 | 1.069 | 1.068 |
- straatreiniging | 362 | 362 | |
- oninbare vorderingen | 75 | 75 | 140 |
- mutatie spaarvoorziening | 2.804 | 2.804 | 2.804 |
Inkomsten taakveld, excl. heffingen | -110 | -110 | -134 |
Netto kosten taakveld | 6.639 | 6.665 | 6.613 |
Toe te rekenen kosten andere taakvelden | |||
- kwijtscheldingen | 575 | 575 | 591 |
- heffing en inning | 71 | 71 | 56 |
- overhead (personeel- en organisatiekosten) | 810 | 810 | 855 |
- BTW | 427 | 427 | 436 |
Totaal toe te rekenen kosten | 1.883 | 1.883 | 1.938 |
Totale kosten | 8.522 | 8.548 | 8.550 |
Dekkingspercentage | 98% | 98% | 98% |
Dekking algemene middelen | 170 | 170 | 170 |
Toe te rekenen kosten aan burgers/voorziening | 8.352 | 8.378 | 8.380 |
Totale dekking | 8.522 | 8.548 | 8.550 |
Opbrengst rioolheffingen | -7.782 | -7.782 | -8.057 |
Mutatie egalisatievoorziening | -570 | -596 | -323 |
Totale opbrengst | -8.352 | -8.378 | -8.380 |
De opbrengsten voor rioolheffing zijn hoger uitgevallen dan begroot. Dit komt doordat achterstanden in geblokkeerde objecten zijn weggewerkt en er bestandscontroles op de volledigheid van de in de heffing te betrekken objecten zijn uitgevoerd (o.a. op vrijstellingen en leegstand). De uitgevoerde controles hebben er in geresulteerd dat we circa 150 objecten meer in de heffingen hebben betrokken dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. Meerjarig heeft dit een gering positief effect op de baten van rioolheffing (kleiner dan € 50.000). Ook de inkomsten op het taakveld ligt iets hoger dan geraamd.
In de primaire begroting was een onttrekking van € 570.000 aan de egalisatievoorziening geraamd.
Bij de 2e Tussenrapportage is deze gewijzigd door een extra onttrekking van € 26.000 als gevolg van een nadeel op de kapitaallasten (rente en afschrijving). In de realisatie is de onttrekking aan de egalisatievoorziening uiteindelijk € 273.000 lager dan de gewijzigde begroting.
De lagere onttrekking is het resultaat van de eerder vermelde hogere opbrengsten van € 299.000 en hogere kosten als gevolg van bijna een verdubbeling van oninbare vorderingen, hogere kwijtscheldingen en overhead. Een ander belangrijke oorzaak zijn de hogere loonkosten. Daarnaast zijn per abuis de kosten van straatreiniging dubbel in de raming meegenomen; deze kosten worden nu onder kosten exploitatie verantwoord.
De afvalstoffenheffing
Ook voor de afvalstoffenheffing geldt dat de tarieven maximaal 100% kostendekkend mogen zijn.
Voor 2020 was er gekozen om 98% van de begrote kosten door te belasten via de heffing of door een onttrekking aan de egalisatiereserve. De resterende 2% van de begrote kosten komt ten laste van de algemene middelen. Indien bij de jaarrekening de lasten lager of hoger uitvallen dan begroot is het uitgangspunt dat dit terugvloeit naar de burger door een lagere of hogere onttrekking aan de egalisatiereserve.
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing | oorspr. | gewijz. | realisatie | |
---|---|---|---|---|
begroting | begroting | |||
Kosten op taakveld 7.3 Afval | ||||
- kosten exploitatie (GAD) | 8.543 | 8.543 | 8.576 | |
- teruggaaf resultaat 2019 (GAD) | -450 | -15 | -31 | |
- veegkosten | 362 | 362 | 362 | |
- oninbare vorderingen | 75 | 75 | 186 | |
Netto kosten taakveld | 8.530 | 8.965 | 9.093 | |
Toe te rekenen kosten andere taakvelden | ||||
- kwijtscheldingen | 575 | 575 | 690 | |
- heffing en inning | 71 | 71 | 96 | |
- overhead (personeel- en organisatiekosten) | 99 | 99 | 78 | |
- BTW | 1.884 | 1.884 | 1.890 | |
Totaal toe te rekenen kosten | 2.629 | 2.629 | 2.755 | |
Totale kosten | 11.159 | 11.594 | 11.848 | |
Dekkingspercentage | 98% | 98% | 98% | |
Dekking algemene middelen | 223 | 223 | 223 | |
Toe te rekenen kosten aan burgers/reserve | 10.936 | 11.371 | 11.625 | |
Totale dekking | 11.159 | 11.594 | 11.848 | |
Opbrengst afvalstoffenheffingen | -10.361 | -10.361 | -10.668 | |
Onttrekking egalisatiereserve | -575 | -1.010 | -956 | |
Totale opbrengst | -10.936 | -11.371 | -11.625 |
De totale opbrengsten zijn hoger dan begroot en overtreffen de hogere kosten dan geraamd. De meeropbrengst is het gevolg van volume toename van het aantal aansluitingen en uitgevoerde bestandscontroles. De hogere kosten zijn het resultaat van een toename in oninbare vorderingen en kwijtscheldingen mede als gevolg van de pandemie. Door extra inzet op het wegwerken van achterstanden in de behandeling van belastingdebiteuren zijn de kosten voor heffing en inning gestegen.
De meeropbrengsten van € 54.000 komen ten gunste van de egalisatiereserve. Hiermee kunnen schommelingen in de baten en lasten worden opgevangen.
Marktgelden
Voor het belastingjaar 2020 zijn de tarieven hetzelfde gebleven als de tarieven 2019. Met de marktcommissie (en ook de raadscommissie) is destijds gesproken over de toerekening van kosten. Dit heeft toen geleid tot een genuanceerdere kostenopstelling waarover ook consensus is bereikt met de marktcommissie.
Berekening kostendekkendheid marktgelden | oorspr. | gewijz. | realisatie |
---|---|---|---|
begroting | begroting | ||
Toe te rekenen kosten | |||
- kapitaallasten | 15 | 15 | 15 |
- gewijzigde bouwfasering Marktplein | 16 | 16 | 16 |
- personeels- en organisatiekosten | 162 | 162 | 186 |
- schoonmaakkosten | 107 | 107 | 112 |
- beheerkosten | 12 | 12 | 6 |
- promotie | 17 | 17 | 11 |
Totale kosten | 329 | 329 | 346 |
Dekkingspercentage | 80% | 85% | 67% |
Toe te rekenen kosten | 264 | 280 | 231 |
Totaal opbrengsten | 280 | 280 | 231 |
Havengelden
De havengelden bestaan uit liggelden van woonboten en kadegelden voor vracht- en recreatievaart. Het overgrote deel is afkomstig van woonschepen. Kostendekkende tarieven zijn niet haalbaar. De gemeentelijke tarieven zijn nu al vergelijkbaar of hoger dan de commerciële tarieven van de particuliere havens in de omgeving. Daarnaast bieden particuliere havens meer faciliteiten en toezicht.
Berekening kostendekkendheid havengelden | oorspr. | gewijz. | realisatie |
---|---|---|---|
begroting | begroting | realisatie | |
Kosten op taakveld 2.4 Havens en waterwegen | |||
Kosten taakveld, incl omslagrente | 519 | 478 | 442 |
Inkomsten taakveld, excl. heffingen | -25 | -25 | -46 |
Netto kosten taakveld | 494 | 453 | 396 |
Kosten buiten taakveld | |||
- overige toe te rekenen kosten | 2 | 2 | 3 |
- overhead incl. (omslag)rente | 107 | 107 | 99 |
- BTW | 33 | 33 | 32 |
Totale kosten | 636 | 595 | 530 |
Opbrengst heffingen | 19 | 19 | 19 |
Dekkingspercentage | 3,0% | 3,2% | 3,6% |
Totale baten uit belastingen, leges en rechten
| oorspr | gewijz. | realisatie | verschil |
---|---|---|---|---|
` | begroting | begroting | begroting | |
`` | 2020 | realisatie | ||
Ongebonden Heffingen: | ||||
OZB woningen | 11.571 | 11.571 | 11.661 | 90 |
OZB niet - woningen eigenaren | 6.022 | 6.022 | 6.191 | 169 |
OZB niet - woningen gebruikers | 3.497 | 3.497 | 3.457 | -40 |
Hondenbelasting | 510 | 510 | 463 | -47 |
Precariobelasting | 312 | 81 | 76 | -5 |
Totaal niet gebonden heffingen | 21.912 | 21.681 | 21.848 | 167 |
Gebonden Heffingen: | ||||
Rioolheffing | 7.782 | 7.782 | 8.056 | 274 |
Afvalstoffenheffing | 10.361 | 10.361 | 10.668 | 307 |
Marktgelden | 289 | 259 | 212 | -47 |
Opbrengsten parkeervoorzieningen | 3.420 | 2.736 | 3.392 | 656 |
Opbrengsten fiscale parkeerheffingen | 1.000 | 700 | 797 | 97 |
Leges bouwvergunningen c.a. | 1.881 | 1.881 | 1.893 | 12 |
Leges burgerlijke stand (inclusief huwelijken/partnerschap) | 190 | 190 | 214 | 24 |
Leges rijbewijzen/paspoorten/identiteitskaart | 759 | 632 | 658 | 26 |
Leges gemeentelijke basisregistratie | 146 | 146 | 115 | -31 |
Overige leges en heffingen | 246 | 196 | 145 | -51 |
Totaal gebonden heffingen | 26.074 | 24.883 | 26.150 | 1.267 |
OZB
De opbrengsten zijn hoger uitgevallen dan begroot. Dit komt doordat de achterstanden in geblokkeerde objecten en taxaties zijn weggewerkt. De achterstanden op oude belastingenjaren zijn hiermee nagenoeg weggewerkt. Voor het belastingjaar 2020 is de verwachting dat er nog voor circa € 75.000 aan OZB wordt opgelegd. Hiervoor wordt een balanspost opgenomen.
Toelichting Covid-19
De corona-crisis heeft een grote impact op het openbare leven in Hilversum. In 2020 zijn een aantal maatregelen genomen om particulieren en ondernemers te ondersteunen. De precariobelasting is niet geheven voor de tarieven voor terrassen, luifels, reclameborden en vaste standplaatsen. Ook zijn belastingen uit de leges- en marktgelden verordeningen in bepaalde gevallen niet in rekening gebracht.
Overzicht van de lokale lastendruk
Hieronder is weergegeven hoe de lokale lastendruk zich van 2018 tot en met 2020 heeft ontwikkeld.
Omschrijving | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|
Gemiddelde woningwaarde | 263.550 | 313.000 | 337.000 |
Onroerendezaakbelasting eigenaren | 238,87 | 255,12 | 274,99 |
Rioolheffing | 208,56 | 193,20 | 181,68 |
Afvalstoffenheffing (meerpersoonshuishouden) | 285,36 | 305,76 | 324,48 |
Totaal | 732,79 | 754,08 | 781,15 |
Procentuele wijziging woonlasten | 2018 t.o.v. | 2019 t.o.v. | 2020 t.o.v. | |
---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | ||
Stijging voor eigenaar én gebruiker van woningen | 1,90% | 2,90% | 3,47% | |
Stijging lastendruk voor huurders van woningen | 2,00% | 1,02% | 1,42% |
De peildatum van de woningwaarde is telkens de waarde per 1 januari van het voorafgaande jaar. Dit betekent voor de in de tabel opgenomen jaren:
Belastingjaar | Waardepeildatum | Gemiddelde waardeontwikkeling |
---|---|---|
2018 | 1 januari 2017 | 5,0% hoger |
2019 | 1 januari 2018 | 13,0% hoger |
2020 | 1 januari 2019 | 7,0% hoger (werkelijk 7,8%) |
De gemiddelde waardestijging van een woning voor het belastingjaar 2020 is 7,8%. Bij het vaststellen van de tarieven is uitgegaan van een verwachte stijging van 7%. De waardeontwikkeling is daarmee 0,8% hoger. De tarieven zijn berekend in augustus 2019. Op dat moment was de herwaardering voor het belastingjaar 2020 nog niet volledig afgerond. Hierdoor kunnen verschillen ontstaan in de uiteindelijke waardeontwikkeling. De hogere waardeontwikkeling heeft een positief effect op de baten OZB.
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente Hilversum kent een aanzienlijk aantal huishoudens dat moet rondkomen van een minimuminkomen en wil dat ook burgers met een laag inkomen kunnen meedoen in de samenleving. Daarom biedt de gemeente burgers en ondernemers die niet, of met moeite in staat zijn om de lokale belastingen te betalen de gelegenheid gebruik te maken van de kwijtscheldingsregeling. Hiervoor moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. De rijksoverheid bepaalt de normen voor deze regeling.
Het is alleen mogelijk kwijtschelding aan te vragen voor onderstaande heffingen:
- rioolheffing;
- afvalstoffenheffing;
- hondenbelasting (uitsluitend de eerste hond);
- zuiverings-/verontreinigingsheffing en watersysteemheffing ingezetenen van Waternet (alleen voor burgers).
In een convenant met Waternet te Amsterdam is vastgelegd dat de gemeente Hilversum de kwijtscheldingsverzoeken voor aanslagen behandelt die Waternet oplegt aan de burgers van de gemeente Hilversum. Dit betreft de zuiverings-, verontreinigings- en de watersysteemheffing.
Het aantal kwijtscheldingsverzoeken laat zich moeilijk voorspellen. Het aantal verzoeken (3.688) is hoger dan begroot (3.250). Dit is mede te verklaren door Covid-19. Het streven is om de kwijtscheldingsverzoeken binnen zes maanden af te handelen. Het percentage van 80% afgehandelde verzoeken binnen zes maanden geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid. Problemen in de applicatie (Key2Belastingen) heeft dit jaar invloed gehad op het fiatteren van de verzoeken. Dit betekent echter niet dat de verzoeken nog niet waren afgehandeld, alleen dat dit nog niet in het systeem was verwerkt. Deze problemen zijn nu opgelost zodat we in 2021 weer een reëler beeld moeten kunnen vormen.
Op 31 december 2020 waren er nog 217 verzoeken die moesten worden afgehandeld. Voor het afhandelen van deze verzoeken wordt gewacht op informatie van het inlichtingenbureau. Het betreft 177 verzoeken, 36 herzieningen en 4 beroepen. Voor de 177 verzoeken geldt dat deze allemaal in het reguliere traject zitten en op dit moment bij het inlichtingenbureau liggen om te beoordelen. Dit gebeurde in 2020 nog 1 keer per maand maar vanaf 2021 is het mogelijk om 2 keer per maand aan te leveren aan, dit zal de doorstroom van de verzoeken bevorderen. Bij de 36 herzieningen wachten we nog op antwoord van de klant. De 4 beroepen zijn op dit moment in behandeling. Naar verwachting zijn de nog af te handelen verzoeken eind eerste kwartaal 2021 afgehandeld.
In 2020 hebben we voor het eerst de splitsing aangebracht tussen herzieningen en beroepen, voorheen was deze splitsing niet mogelijk en dit gaf een verkeerd beeld in de cijfers. We spreken van een herziening als er na een afwijzing van een verzoek (vaak door het ontbreken van stukken) alsnog de nodige stukken worden aangeleverd. Bij een beroep is er echt sprake van het niet eens zijn met de afwijking zonder dat er nieuwe stukken aan het licht komen. Vooral het aantal herzieningen is toegenomen, dit is voor een deel te herleiden naar Covid-19.
Overzicht van kwijtscheldingen
Omschrijving | Rekening | Begroting | Rekening |
---|---|---|---|
Aantal kwijtscheldingsverzoeken | 3.510 | 3.250 | 3.688 |
(inclusief Waternet) waarvan: | |||
Geheel toegekend | 2.556 | 2.450 | 2.448 |
Gedeeltelijk toegekend | 63 | 150 | 43 |
Afgewezen | 576 | 650 | 980 |
Per 31 december in behandeling | 315 | 0 | 217 |
Verzoeken afgehandeld binnen 6 mnd | 88% | 100% | 80% |
Totaalbedrag kwijtschelding | € 1.285.888 | € 1.184.000 | € 1.260.696 |
Aantal beroepschriften | 133 | 100 | 14 |
% ongegronde beroepschriften | 23% | 95% | 100% |
% afgehandelde beroepschriften binnen | |||
wettelijke termijn van 8 weken | 58% | 100% | 78% |
Aantal herzieningen | 171 | ||
% ongegrond herzieningen | 28% | ||
% herzieningen afgehandeld < 6 maanden | 100% |
Landelijke woonlastenvergelijking
Het COELO (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden) van de Rijksuniversiteit van Groningen vergelijken onder meer de lokale lasten. Het COELO brengt hierover jaarlijks de ‘Atlas van lokale lasten’ uit met daarin informatie over alle gemeenten in Nederland.
COELO houdt bij het berekenen van de gemiddelde WOZ-waarde geen rekening met de verlaging van de WOZ-waarden door bezwaar of beroep. Hierdoor kan het door de gemeente gepresenteerde bedrag aan gemiddelde woonlasten afwijken van de door COELO gepresenteerde bedragen. Hilversum presenteerde voor 2020 een bedrag aan gemiddelde woonlasten van € 781. COELO kwam voor Hilversum uit op een bedrag van € 784 in 2020.
Het overzicht van de gemeenten (nummer 1 heeft de laagste gemiddelde woonlasten) voor een meerpersoonshuishouden met daarin opgenomen de positie van gemeente Hilversum, ziet er als volgt uit.
Omschrijving | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
rangorde | bedrag | rangorde | bedrag | rangorde | bedrag | |
COELO Atlas overzichten van alle gemeenten: | ||||||
Gemeente met de laagste lasten | 1 | 505 | 1 | 511 | 1 | 573 |
Gemiddelde van alle gemeenten | 721 | 740 | 776 | |||
Gemeente met de hoogste lasten | 387 | 1.234 | 372 | 1.446 | 372 | 1.440 |
Gemeente Hilversum | 203 | 748 | 208 | 767 | 170 | 784 |
Veel gemeenten staan (evenals Hilversum) in de rangorde rond het gemiddelde geconcentreerd. Kleine wijzigingen in de woonlasten (van minder dan 10 %) leiden hierdoor al tot een grote verschuiving in de rangorde.
In onderstaande tabellen is een overzicht weergegeven van de woonlasten binnen de provincie Noord-Holland, van regio gemeenten en gemeenten met een vergelijkbare omvang. De doorgetrokken rode lijn geeft in beide onderdelen het landelijk gemiddelde weer, de gestippelde rode lijn het provinciale gemiddelde. Hilversum is terug te vinden rond het gemiddelde.