Financieel resultaat op hoofdlijnen
De gemeente heeft over het jaar 2020 een voordelig financieel resultaat gerealiseerd van € 4,2 mln. Ten opzichte van de stand van de gewijzigde begroting per 31 december, van € 6,5 mln. nadelig, is het resultaat voor bestemming € 10,7 mln. gunstiger dan begroot.
Verloop begrotingssaldo
De onderstaande tabel geeft een beeld van het verloop van het resultaat gedurende het jaar. Na de vaststelling van de begroting 2020 is de begroting verschillende malen aangepast door middel van een raadsbesluit. Per saldo bedroegen deze begrotingswijzigingen € 6,7 mln. negatief. De tabel maakt zichtbaar dat het saldo van de oorspronkelijke begroting zich in de loop van het jaar heeft ontwikkeld van een oorspronkelijk begrote beginstand van € 138.000 positief tot een nadelig begroot saldo op 31 december van € 6,5 mln.
Het rekeningresultaat 2020 wordt mede beïnvloed door in 2021 genomen raadsbesluiten. Deze hebben betrekking op het jaar 2020 en zijn daarom overeenkomstig de genomen besluiten in deze jaarstukken verwerkt. Het is echter niet meer toegestaan om de begroting hierop aan te passen. In het jaar 2021 is een raadsbesluit genomen over de actualisatie van de grondexploitaties die doorwerkt op het begrote resultaat 2020.
De in de onderstaande tabel genoemde raadsvoorstellen kunt u inzien via iBabs.
| (Bedragen x 1.000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verloop begroting en resultaat | Raad | Lasten | Baten | Totalen | ||||
Saldo oorspronkelijke begroting | 13-nov-19 | 274.936 | -275.074 | -138 | ||||
Raadsbesluiten 2020 met begrotingswijzigingen | ||||||||
Onderwijs huisvestingsprogramma | 1-dec-19 | 107 | -107 | 0 | ||||
Zienswijze Regio Gooi en Vechtstreek | 4-mrt-20 | 678 | -678 | 0 | ||||
Actualisatie grondexploitaties 2020 | 6-mei-20 | -13.350 | 12.252 | -1.098 | ||||
Herinrichting kleine spoorbomen | 6-mei-20 | 70 | -70 | 0 | ||||
Instellen reserve Covid-19 | 10-jun-20 | 2.700 | -2.700 | 0 | ||||
1e Wijziging verordening precariobelasting 2020 | 1-jul-20 | 181 | 181 | |||||
Jaarstukken 2019 - resultaatbestemming | 1-jul-20 | 3.422 | -3.422 | 0 | ||||
Jaarrekening 2019 regio G&V afrekening GAD | 1-jul-20 | 435 | -435 | 0 | ||||
Subsidieregeling lokale media | 9-sep-20 | 260 | -260 | 0 | ||||
Masterplan Arenapark 2.0 | 9-sep-20 | 250 | -250 | 0 | ||||
Tussenrapportage 1 | 7-okt-20 | 13.771 | -7.764 | 6.007 | ||||
Meerjarig onderhoudsplanning 2020 - 2034 | 7-okt-20 | 3.793 | -2.191 | 1.602 | ||||
Tussenrapportage 2 | 9-dec-20 | 7.956 | -7.991 | -35 | ||||
Begrotingssaldo op 31 december 2020 | 295.028 | -288.509 | 6.519 | |||||
Raadsbesluiten in 2021 (zonder begrotingswijziging 2020) | ||||||||
Actualisatie/herziening grondexploitaties | 21-april-21 | 620 | -1.835 | -1.215 | ||||
Saldo na raadsbesluiten | 295.648 | -290.343 | 5.304 | |||||
Wijzigingen in deze jaarstukken | 26.109 | -35.642 | -9.533 | |||||
Rekeningresultaat | 321.757 | -325.986 | -4.229 |
Toelichting Overzicht van en toelichting op de in de jaarstukken verwerkte wijzigingen
In de regel zullen begrotingswijzigingen vooraf door het college aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd. Hiermee wordt dan toestemming gevraagd voor het realiseren van het beleid en voor besteding van het benodigde bedrag. Soms is een autorisatie vooraf niet mogelijk en wordt de raad achteraf geïnformeerd over de wijziging. In de onderstaande tabel wordt de raad geïnformeerd over de (nog) niet geautoriseerde afwijkingen boven de € 250.000 met een effect op het resultaat.
Progr. | Wijzigingen in deze jaarstukken | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|---|
1 | Mobiliteitsbudgetten: Door de pandemie was het niet mogelijk om aan alle mobiliteitsplannen vorm te geven. Pas in september ontstond er weer een verkeersbeeld dat vergelijkbaar was aan de normale verkeersdrukte in Hilversum. Hierdoor is onderzoek naar de verkeerssituatie later dan gepland opgestart om te bezien of aanpassingen aan de (weg)inrichting noodzakelijk zijn. | -666 | -666 | |
1 | Kabels en leidingen: Er zijn meer kabels en leidingen gelegd dan verwacht. Door het toegankelijk houden van de Oosterengweg voor de afronding van de reconstructie tunnel HOV is het definitief herstel van het straatwerk gepland in begin 2021. Hierdoor is een voordeel ten opzichte van de begroting ontstaan ten opzichte van de daar tegenoverstaande extra lasten. | 162 | -288 | -126 |
1 | Parkeerinkomsten parkeermeters: Op advies van de accountant zijn de maanden november en december 2020 meegenomen als inkomsten in 2020 (in tegenstelling tot voorgaande jaren), waardoor dit een eenmalig voordeel oplevert. | -271 | -271 | |
1 | Geluidsanering spoor: Voor de geluidsanering op het resterende spoortracé in Hilversum (fase 3) zijn nog geen plannen of afspraken gemaakt. De oorzaak hiervan ligt bij de afwachtende houding van ProRail en het Rijk waarbij ProRail de wettelijke saneringsplicht heeft en het Rijk de kosten draagt. | -433 | 455 | 22 |
1 | Rioolheffing en Afvalstoffenheffing: De meeropbrengst is het gevolg van volume toename van het aantal aansluitingen en uitgevoerde bestandscontroles. De raad is hierover geïnformeerd middels RIB. De meeropbrengst leidt tot een lagere onttrekking van de egalisatievoorziening riolering. | 273 | -582 | -309 |
2 | Onderwijskansenbeleid (OAB): In 2020 is gewerkt aan de ‘Hilversumse Educatieve agenda’ die in 2021 geagendeerd wordt aan de raad. In deze agenda wordt voor de komende jaren invulling gegeven aan de OAB. In aanloop naar de nieuwe agenda zijn geen nieuwe ontwikkelingen ingezet en is er minder uitgegeven dan begroot. | -398 | 398 | 0 |
2 | Internationaal Onderwijs: Door de MRA zijn middelen beschikbaar gesteld voor het Internationaal Onderwijs. Deze worden in 2021 besteed. | -403 | -403 | |
2 | Schuldhulpverlening: Er is minder uitgegeven door een lager aantal meldingen voor schuldhulpverlening sinds de Covid-19 uitbraak. Daarnaast is in het beleidsplan opgenomen budget voor een communicatie impuls niet uitgegeven door het verloop van de Covid-19 maatregelen en beperkte verwachte effectiviteit van deze communicatie-impuls. | -253 | -253 | |
2 | Jeugd: De zorglasten ten aanzien van jeugd zijn in 2020 opgelopen tot € 19 miljoen (2019: € 17 miljoen). Dit is echter € 0,4 miljoen lager dan we eerder hadden voorzien. Het voordeel betreft 2% van de lasten en is niet toe te wijzen aan een afzonderlijke zorg soort. | -400 | -400 | |
2 | WMO: De zorglasten huishoudelijke hulp en begeleiding zijn in 2020 verder opgelopen tot € 15,9 miljoen (2019: € 13,7 miljoen). Dit is echter € 1,1 miljoen lager dan we eerder hadden voorzien. De huishoudelijke hulp komt uit zoals verwacht, waardoor het grootste voordeel toe te rekenen valt aan begeleiding- en dagbesteding. Bij de begeleiding- en dagbesteding is het beschikte bedrag lager dan voorzien evenals de verzilvering. | -1.100 | -1.100 | |
3 | Teruggave BTW: De Hoge Raad heeft in juli uitspraak gedaan met betrekking tot de BTW die drukt op re-integratiekosten. Hierop is een suppletie ingediend bij de belastingdienst. | -525 | -525 | |
3 | Begeleide participatie: Ondanks de verhoogde instroom in de bijstand als gevolg van Covid-19 blijven de uitgaven voor re-integratie achter op de begroting. De oorzaak hiervan is dat vanwege dezelfde Covid-19 veel trajecten zijn afgebroken of niet zijn gestart in 2020. | -345 | -345 | |
3 | Zowel de lasten en baten van de TOZO zijn niet begroot. Over 2020 komen de lasten in totaal uit op € 14 miljoen. Hiertegenover staan de vergoedingen van het rijk van € 16,6 miljoen. Per saldo betekent dit een voordelig saldo van € 2,6 miljoen. Het voordelige saldo is het gevolg van lagere uitvoeringskosten ten opzichte van de forfaitaire vergoeding van het rijk. Deze middelen zijn nodig voor 2021, omdat dit voordeel een regionaal voordeel betreft, welke bij Hilversum tot uiting komt omdat Hilversum de TOZO voor de regio gemeenten heeft uitgevoerd. Daarnaast dient dit voordeel ter dekking van de uitvoeringskosten van de TOZO gedurende de looptijd van TOZO. Om deze middelen beschikbaar te houden alvorens te verrekenen met de regio gemeenten wordt de raad voorgesteld het voordeel in een daarvoor op te richten ‘TOZO reserve’ te storten. | 14.000 | -16.600 | -2.600 |
3 | BUIG: In de begroting was een nadeel op de BUIG geraamd van per saldo € 1,1 miljoen. In werkelijkheid zijn de lasten op € 32,8 miljoen en de baten op € 32,3 miljoen uitgekomen (saldo € 0,6 miljoen). Het voordeel ten opzichte van de begroting wordt met name verklaard doordat het aantal inwoners met een uitkering minder is toegenomen als gevolg van Covid-19 dan werd verondersteld. Daarnaast heeft de daling van het aantal uitkeringen eind 2019 en begin 2020 positief bijgedragen aan het voordeel. | -358 | -209 | -567 |
5 | Algemene uitkering: De algemene uitkering 2020 valt hoger uit dan begroot. Dit is met name het gevolg van extra ontvangsten in de december circulaire uit hoofde van het corona compensatiepakket. | -1.076 | -1.076 | |
5 | OZB: De opbrengst is hoger dan begroot. Dit komt doordat de achterstanden in geblokkeerde objecten en taxaties zijn weggewerkt. | -570 | -570 | |
5 | Voorziening dubieuze belastingdebiteuren: Voor het mogelijk niet kunnen incasseren van opgelegde belastingen zoals de woonlasten heeft de gemeente een voorziening. Bij de jaarrekening wordt elk jaar bepaald hoe hoog de voorziening moet zijn aan de hand van de ouderdomsanalyse van de openstaande belastingdebiteuren. | 350 | 350 | |
5 | Uitvoering Wet WOZ/OZB: De lasten zijn hoger door werkzaamheden voor het gastheerschap Wijdemeren. De door de gemeente Hilversum gemaakte kosten worden doorberekend aan de gemeente Wijdemeren. | 317 | -430 | -113 |
5 | Crailo: De gemeenten Gooische Meren, Laren en Hilversum hebben grond verkocht aan GEM Crailo B.V. t.b.v. het plangebied Crailo. Tegenover de inkomsten staat het afboeken van de waarde van de grond. | 16.080 | -16.080 | 0 |
5 | Verkoop panden en gronden: Door verkoop van gronden, panden en standplaatsen is in totaal € 2,4 mln ontvangen. De boekwaarde is dientengevolge afgeboekt, hetgeen een nadeel in de lasten oplevert. In de begroting was een stelpost verkoop panden opgenomen. Deze is ten onrechte als een negatieve last begroot, die nu als nadeel zichtbaar wordt. | 970 | -700 | 270 |
div | Loon- en organisatiekosten: Organisatiebreed was meer inhuur benodigd voor vervanging van langdurige zieken. Tevens heeft extra inzet en inhuur van personeel plaatsgevonden om belangrijke programma’s, zoals Energietransitie, het Stationsgebied, Arenapark, Erfgoed en economie, doorgang te kunnen geven. Een andere niet voorziene post waren kosten ten behoeve van Onderzoek en accountancy. Door nieuwe financiële risico’s als gevolg van de Covid-19 situatie is een nieuwe applicatie aangekocht en geïmplementeerd. Daarnaast is voor de rechtmatigheidsbeheersing ook geïnvesteerd in een applicatie voor de ondersteuning daarvan en training van medewerkers. | 1.990 | -1.212 | 778 |
div | Covid-19 maatregelen: Op de lasten is een voordeel met name door lagere inhuur capaciteit sociaal plein, Vorstin en lagere facilitaire lasten. Daar tegenover een nadeel op de baten voor hetzelfde bedrag dat grotendeels bestaat uit lagere onttrekking uit reserve (€ 1.167.000 minder) en een minder groot nadeel op parkeren en de Vorstin. | -905 | 905 | 0 |
div | Verschillen < € 250.000 | -1.897 | 268 | -1.629 |
Totaal wijzigingen jaarstukken | 26.109 | -35.642 | -9.533 |
Overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Conform onze financiële verordening zijn in begroting en rekening geen reserves opgenomen ter dekking van kapitaallasten. Alle stortingen en onttrekkingen in begroting en jaarrekening zijn zodoende incidenteel van aard. Dit is ook te zien in de staat van incidentele baten en lasten
Toelichting per programma
In het jaarverslag is op de programma’s per thema een analyse gegeven van de verschillen tussen de rekening en de bijgestelde begroting. Zoals in hoofdstuk 1 ‘Inleiding en leeswijzer’ is opgemerkt, bestaat de formele jaarrekening, waarop de accountantsverklaring is gebaseerd, uit dit hoofdstuk 4 en de hierna volgende hoofdstukken 5 en 6.
Nu maakt de genoemde analyse van de afwijkingen tussen de begroting en het overzicht baten en lasten formeel deel uit van de jaarrekening, maar mag van de commissie BBV ook worden opgenomen in het jaarverslag, mits beide onderdelen in één boekwerk zijn opgenomen en in de jaarrekening wordt verwezen naar het relevante onderdeel van het jaarverslag.
Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht op de afwijkingen per programma op hoofdlijnen, waarbij voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording op de betreffende programma's (hoofdstuk 2 Programmaverantwoording, onderdeel Financiële analyse). Het onderstaande overzicht geeft de programmasaldi weer.
Financiën per programma
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
| Primitieve begroting 2020 | Wijziging begroting 2020 | Actuele begroting 2020 | Realisatie 2020 | Verschil 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01.01 Mooie stad | 4.578 | 489 | 5.067 | 5.589 | 522 | |||
01.02 Levendige stad | 9.829 | 964 | 10.793 | 10.139 | -654 | |||
01.03 Bereikbare stad | 10.998 | 2.596 | 13.594 | 11.826 | -1.768 | |||
01.04 Duurzame stad | 5.588 | 1.144 | 6.732 | 6.576 | -156 | |||
01 Wonen en leven | 30.993 | 5.193 | 36.186 | 34.130 | -2.056 | |||
02.01 Verbindende stad | 12.701 | 127 | 12.828 | 12.535 | -293 | |||
02.02 Kansrijke stad | 10.409 | 1.093 | 11.502 | 10.561 | -941 | |||
02.03 Ondersteunende stad | 59.447 | 12.010 | 71.457 | 69.228 | -2.229 | |||
02 Zorg | 82.557 | 13.230 | 95.787 | 92.324 | -3.463 | |||
03.01 Ondernemende stad | 3.308 | 307 | 3.615 | 3.688 | 73 | |||
03.02 Werkende stad | 10.566 | 2.877 | 13.443 | 12.693 | -750 | |||
03.03 Sociale stad | 12.117 | 511 | 12.628 | 8.144 | -4.484 | |||
03 Werken | 25.991 | 3.695 | 29.686 | 24.525 | -5.161 | |||
04.01 Veilige stad | 11.295 | 135 | 11.430 | 11.845 | 415 | |||
04.02 Dienstverlening aan de stad | 780 | 90 | 870 | 1.050 | 180 | |||
04.03 Effectief en efficiënt bestuurde stad | 34.041 | 932 | 34.973 | 35.286 | 313 | |||
04 Bestuur | 46.116 | 1.157 | 47.273 | 48.181 | 908 | |||
05.01 Financieel gezonde stad | -179.229 | -11.210 | -190.439 | -191.494 | -1.055 | |||
05.02 Grondexploitatie en vastgoed | -4.430 | 1.172 | -3.258 | -4.965 | -1.707 | |||
05 Financiën en grondexploitaties | -183.659 | -10.038 | -193.697 | -196.459 | -2.762 | |||
Totaal van Lasten en Baten | 1.998 | 13.237 | 15.235 | 2.701 | -12.534 | |||
Mutatie reserves | ||||||||
01 Wonen en leven | 138 | -1.909 | -1.771 | -1.151 | 620 | |||
02 Zorg | 0 | -107 | -107 | -107 | 0 | |||
03 Werken | -235 | -938 | -1.173 | -1.173 | 0 | |||
04 Bestuur | -12 | 0 | -12 | -12 | 0 | |||
05 Financiën en grondexploitaties | -2.026 | -3.626 | -5.652 | -4.485 | 1.167 | |||
Totaal mutatie reserves | -2.135 | -6.580 | -8.715 | -6.928 | 1.787 | |||
Resultaat | -137 | 6.657 | 6.520 | -4.228 | -10.748 |
Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
4.2.3 Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
bedragen x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Primitieve begroting 2020 | Wijziging begroting 2020 | Actuele begroting 2020 | Realisatie 2020 | Verschil 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lokale heffingen | -22.007 | 231 | -21.776 | -22.403 | -627 | |
Gemeentefonds | -159.216 | -11.089 | -170.305 | -171.381 | -1.076 | |
Financieringsfunctie | -179 | -141 | -320 | -371 | -52 | |
Dividend | -378 | 224 | -154 | -154 | 0 | |
Totaal | -181.780 | -10.775 | -192.555 | -194.309 | -1.755 |
Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat de gemeente deze vrij kan besteden (in tegenstelling tot de specifieke dekkingsmiddelen).
Onder de algemene dekkingsmiddelen wordt verstaan:
- Lokale heffingen, waarvan de besteding van de opbrengst niet gebonden is. Denk bijvoorbeeld aan OZB, toeristenbelasting, precario en hondenbelasting
- Algemene uitkering. Een van de uitkeringen die gemeenten van het Rijk krijgen is de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Gemeenten hoeven zich niet te verantwoorden over de besteding van de algemene uitkering richting het Rijk en kunnen deze, met inachtneming van wet- en regelgeving, vrij besteden aan taken die het Rijk heeft opgedragen of aan eigen beleid.
- Dividend, een vergoeding die wordt uitbetaald aan aandeelhouders.
- Saldo van de financieringsfunctie, dit is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma’s en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende leningen. Ook wel het renteresultaat genoemd.
- Overige algemene dekkingsmiddelen. Dit zijn overige inkomsten waar geen bestedingsdoel voor is bepaald. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld boetes, of rente die bespaard wordt.
Dit overzicht, is conform het BBV, een verplicht onderdeel van de jaarrekening. Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht in de afwijkingen op de verschillende onderwerpen op hoofdlijnen. Voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording van de algemene dekkingsmiddelen in programma 5.
Toelichting op de overhead
4.2.4 Toelichting op de overhead
bedragen x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Primitieve begroting 2020 | Wijziging begroting 2020 | Actuele begroting 2020 | Realisatie 2020 | Verschil 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Personeel | 20.728 | 445 | 21.173 | 21.630 | 457 | |
2. Huisvesting & facilitair | 4.345 | 315 | 4.660 | 4.410 | -249 | |
3. ICT | 2.720 | 339 | 3.059 | 3.066 | 7 | |
4. Overig | 2.076 | -192 | 1.884 | 2.009 | 125 | |
Totaal | 29.868 | 907 | 30.775 | 31.115 | 340 |
Het BBV schrijft voor dat de kosten van ondersteuning van de primaire processen (overheadkosten) centraal worden gepresenteerd in een apart overzicht en in een apart taakveld (taakveld 0.4). Dat taakveld is ondergebracht in programma 4 Bestuur. In de programma’s Wonen en Leven, Zorg, Werken en Financiën en grondexploitaties zijn dan ook geen overheadkosten meer verantwoord.
Onder de overhead vallen onder meer de kosten van leidinggevenden, planning & control, personeel & organisatie etc. De bedragen in het overzicht hierboven zijn het saldo van overheadkosten en overheadopbrengsten, gesplitst naar onderwerp.
Dit overzicht, is conform het BBV, een verplicht onderdeel van de jaarrekening. Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht in de afwijkingen op de verschillende onderwerpen op hoofdlijnen. Voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording van de overhead in programma 4.
Toelichting op het gebruik van onvoorzien
Jaarlijks wordt in de begroting een post voor onvoorziene lasten opgenomen. In de Financiële verordening is het jaarlijkse budget hiervoor bepaald op € 150.000. Dit maakt het mogelijk om in het begrotingsjaar onvoorziene (dus niet begrote) uitgaven, die onontkoombaar en onuitstelbaar zijn (de 3 o’s), op te vangen. Uitgaven ten laste van de post Onvoorzien moeten aan elk van deze 3 criteria voldoen. De post onvoorzien maakt onderdeel uit van de weerstandscapaciteit. In hoofdstuk 3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing kunt u meer lezen over de relatie tussen risico’s en weerstandscapaciteit.
In 2020 is de post onvoorzien geheel ingezet voor de bestrijding van de Coronapandemie. Door middel van raadinformatiebrief 2020-42 is de raad hierover geïnformeerd.
Overzicht verstrekte subsidies
De lijst verstrekte subsidies wordt voortaan jaarlijks bij de jaarrekening geleverd en geeft inzicht in alle subsidies die verstrekt zijn voor de uitvoering van activiteiten in 2020. Daarbij zijn de subsidies in de volgende subsidiedomeinen verdeeld: cultuur, economie en media, groen en duurzaamheid, jeugd en onderwijs, restauratiesubsidie, sport, wijkzaken, zorg en welzijn en overige.
Om een vergelijking met 2019 te kunnen maken worden de verstrekte subsidies uit 2019 ernaast gepresenteerd. In 2020 is een totaal van € 16.884.723 aan subsidies verstrekt.
De lijst is opgesteld op basis van de volgende uitgangspunten:
- het gaat om alle subsidies die de Gemeente Hilversum heeft verstrekt, ongeacht de herkomst van middelen
- het gaat om subsidies waarvan de verlening betrekking heeft op 2020. Nog niet alle subsidies over 2020 zijn al vastgesteld.
- het jaar waarin de activiteit plaatsvindt is leidend. Bij subsidies over meerdere boekjaren, is het subsidiebedrag opgenomen dat overeenkomt met het percentage van de activiteiten dat in 2020 plaatsvindt. Voorbeeld: bij 50% van de kosten/activiteiten in 2020 ook 50% van de subsidie in 2020.
- namen van natuurlijke personen zijn anoniem gemaakt in de lijst.
Subsidiedomein | Instelling | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|
Cultuur | Accordeonvereniging Musicorda | 2.370 | 5.673 | |
Amsterdamse Handelvereniging | 1.770 | |||
C.V. Globe CKC U.A. | 420.000 | 510.375 | ||
Centrum voor Beeldende Kunst GSA | 10.000 | |||
Christelijke Oratorium Vereniging | 1.350 | |||
City Orkest Hilversum | 2.870 | |||
Gemengd Koor N.S.F. | 1.930 | |||
Goois Fanfare Orkest | 7.035 | 7.600 | ||
Goois Jeugdorkest | 3.100 | 4.700 | ||
Goois Ouderenkoor | 2.000 | 1.000 | ||
Goois Symfonie Orkest | 2.000 | 900 | ||
Hilversums Fanfare Orkest LEO | 4.710 | 6.530 | ||
Hilversumse Federatie van Muziekvereniging | 5.300 | |||
Hilversumse Orkest Vereniging | 1.500 | |||
Interkerkelijk Kerstnachtdienst Comite | 10.000 | |||
Kamerkoor Revoce | 875 | |||
MediaCity Bigband | 2.550 | 2.550 | ||
Mij. Tot bevord.vd Toonkunst | 3.000 | |||
Muziekgezelschap Excelsior | 8.000 | 7.250 | ||
Particulier | 7.500 | |||
St. Openb.Bibliotheek en Volksuniversiteit Hilversum | 1.451.500 | 1.564.925 | ||
Stichting ART Hilversum | 6.500 | 16.500 | ||
Stichting Awen koorprojecten | 4.075 | |||
Stichting Bachkoor Holland | 20.000 | |||
Stichting Bosjes Festival | 3.000 | 1.245 | ||
Stichting Caecilia Gilde Hilversum | 4.000 | |||
Stichting Cantate op de Brink | 2.500 | 1.600 | ||
Stichting Cultuur Netwerk Hilversum | 33.110 | 1.616 | ||
Stichting De Cultuurbrigade | 8.750 | |||
Stichting De Zilveren Camera van de Nederlandse Vereniging Van Fotojournalisten | 30.000 | 95.000 | ||
Stichting Dudok Architectuur Centrum | 217.500 | 194.000 | ||
Stichting Dudok Concerten | 5.000 | 2.000 | ||
Stichting Dudokfestival | 6.000 | 7.000 | ||
Stichting Feest der Poëzie | 3.000 | |||
Stichting Filmtheater Hilversum | 50.000 | 266.000 | ||
Stichting GAAF Muziektheater | 5.000 | |||
Stichting Grafisch Atelier `t Gooi | 76.090 | 124.000 | ||
Stichting Het Wereldorkest | 12.859 | |||
Stichting Hilversum One | 16.500 | 4.082 | ||
Stichting Historia | 7.500 | |||
Stichting La Boca | 2.404 | |||
Stichting Metropole Orkest | 250.000 | 276.000 | ||
Stichting Museum Hilversum | 680.000 | 710.901 | ||
Stichting Omgevingseducatie G,VenE | 5.700 | |||
Stichting Omroep Muziek | 143.883 | 8.800 | ||
Stichting Openbare Bibliotheken Hilversum | 29.708 | |||
Stichting Pierre Palla Concertorgel | 10.000 | |||
Stichting Pleinevents | 10.000 | |||
Stichting Podium De Vorstin | 1.177.000 | 1.169.500 | ||
Stichting Poëziepaleis | 4.163 | |||
Stichting Popwaarts - Popronde | 6.500 | |||
Stichting Raadhuisconcerten | 8.000 | 8.000 | ||
Stichting Schouwburg Gooiland | 52.544 | |||
Stichting Seinconcerten | 5.000 | |||
Stichting Steengoed Erfgoed | 15.000 | |||
Stichting Vierplus | 2.000 | |||
Stichting Wonderfeel | 26.500 | 89.398 | ||
Toneelvereniging Meer Vreugde | 3.150 | |||
VOF | 3.250 | |||
Wisseloord B.V. | 15.000 | |||
Totaal Cultuur | 4.793.704 | 5.203.987 | ||
Economie en Media | Dudok Architectuur Centrum | 45.000 | ||
Enter Media B.V. | 39.858 | |||
Events in Business | 22.250 | |||
Gooische Tam Tam | 15.100 | |||
Mediastages BV | 7.500 | |||
Ondernemersvereniging Arenapark & Laapersveld | 10.000 | |||
Ondernemersvereniging Zuid West | 37.500 | |||
OntspanActief | 17.500 | |||
ROC MBO College | 64.900 | |||
St. Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid | 280.000 | 280.000 | ||
St. Openb.Bibliotheek en Volksuniversiteit Hilversum | 81.000 | |||
St.Hogeschool van Amsterdam | 115.800 | |||
Sticht. verenigde Online Radiostations (v-OR) | 15.000 | 10.000 | ||
Stichting Centrum Hilversum | 50.000 | 50.000 | ||
Stichting Forever Radio | 8.000 | |||
Stichting Hilversum Marketing | 850.000 | 855.500 | ||
Stichting Media Perspectives | 300.000 | 300.000 | ||
Stichting Ollie's Productions | 10.000 | 12.000 | ||
Stichting Ondernemersfonds Gijsbrecht | 42.926 | 11.500 | ||
Stichting Stadsfonds Hilversum | 954.500 | 937.254 | ||
The Rocketeers B.V. | 10.000 | |||
Ypca | 15.000 | |||
Totaal Economie en Media | 2.608.926 | 2.839.162 | ||
Groen en Duurzaamheid | HET: Coöperat. Hilversumse Energ. Transit. UA | 24.556 | ||
Hilverzon Duurzame Energie Cooperatie Hilvers | 86.000 | 132.200 | ||
Stichting Botanische Tuin dr. Costerus | 1.607 | 1.607 | ||
Stichting Pinetum Blijdenstein | 25.000 | 25.000 | ||
Stichting Versa Welzijn | 20.000 | |||
Totaal Groen en Duurzaamheid | 112.607 | 203.363 | ||
Jeugd en Onderwijs | Adriaan Roland Holst College | 15.000 | ||
CorDeo Scholengroep | 6.950 | 3.475 | ||
De Savornin Lohman Mavo | 6.600 | |||
Gemeentelijk Gymnasium | 9.051 | 7.583 | ||
Hilfertsheem-Beatrix | 5.490 | |||
Hilversumse Montessori Scholen | 40.980 | |||
Hilversumse Schoolvereniging (H.S.V.) | 8.365 | 4.183 | ||
Reg. Samenwerkingsverband Unita | 15.997 | 15.997 | ||
ROC Flevoland Holding B.V. | 10.000 | |||
St. Gooise Scholen Federatie | 18.507 | 91.740 | ||
St. IMC Weekendschool | 7.500 | 17.500 | ||
Stichting Alberdingk Thijm Kinderopvang | 54.740 | |||
Stichting Alberdingk Thijm Scholen | 69.875 | 88.500 | ||
Stichting Bink Peuterspeelzalen | 692.590 | 959.155 | ||
Stichting Elan | 35.000 | |||
Stichting J.H. Donnerschool | 1.613 | |||
Stichting Mozarthof | 6.000 | |||
Stichting Noor | 29.200 | 19.000 | ||
Stichting Openbare Bibliotheken Hilversum | 27.333 | |||
Stichting Proceon | 40.895 | 56.625 | ||
Stichting Versa Welzijn | 727.798 | 397.380 | ||
STIP Hilversum | 458.150 | 320.475 | ||
Wellantcollege | 4.792 | 4.792 | ||
Totaal Jeugd en Onderwijs | 2.163.263 | 2.115.568 | ||
Overige | H100 | 55.746 | ||
Stg. Huurteam G&V | 30.000 | |||
Stichting WAC-Hilversum | 8.500 | |||
Totaal Overige | 55.746 | 38.500 | ||
Restauratiesubsidie | District 1402 B.V. | 10.000 | ||
Particulieren restauratie | 57.567 | 86.383 | ||
Ravi Holding B.V. | 10.000 | |||
Societeit `De Unie` | 8.634 | |||
Stichting Dudok Wonen | 32.000 | |||
Totaal Restauratiesubsidie | 86.201 | 118.383 | ||
Sport | A.S.C. Hilversum | 1.250 | ||
GAC | 5.250 | |||
Gooise SenR Geestelijke Gehandicapten | 6.567 | 6.288 | ||
Gooise Wielerclub De Adelaar | 1.000 | |||
HC en FC Victoria | 1.250 | |||
Hilversumse Roeivereniging Cornelis Tromp | 3.500 | |||
HLTC Gooiland | 2.500 | |||
HZC de Robben | 2.500 | |||
Kaatsvereniging Melle Veenstra | 1.011 | |||
Paardensportver.Hilversum | 3.500 | |||
Roeivereniging Cornelis Tromp | 3.500 | |||
Rugby Club Hilversum | 3.000 | 1.500 | ||
SC 't Gooi | 1.250 | |||
Sportservice Noord Holland | 127.818 | 122.271 | ||
Stichting Atletiek Evenementen | 25.000 | 21.735 | ||
Stichting Bink Peuterspeelzalen | 140.300 | 140.300 | ||
Stichting Golfpark Spandersbosch | 1.250 | |||
Stichting Hilversum Schaakt | 3.500 | 2.000 | ||
Stichting Hilversumse Meent | 23.000 | 23.000 | ||
Stichting Sportclub Gehandicapten Gooi en Eemland | 2.558 | 5.254 | ||
Stichting Sportfair | 8.655 | 6.500 | ||
Tennisvereniging de Rading | 750 | |||
Triathlon Vereniging Hilversum | 500 | |||
Totaal Sport | 365.909 | 332.348 | ||
Wijkzaken | Studio Pangemanan | 5.835 | ||
Totaal Wijkzaken | 5.835 | |||
Zorg en Welzijn | Bestuur Nederlandse Ver. voor Autisme (NVA) | 6.500 | 5.000 | |
COC Midden-Nederland | 500 | |||
De Bibliotheek Gooi en Meer | 21.938 | |||
Humanitas District Noordwest | 23.324 | |||
Leger des Heils | 13.000 | 18.650 | ||
LFB Steunpunt Noordwest | 47.212 | 40.277 | ||
MEE Utrecht, Gooi & Vecht | 600.000 | 539.170 | ||
OSMA | 6.250 | |||
Parkinson Vereniging | 1.650 | |||
Prot.Gemeente Hilv. inz. Wijkdiaconie Bethleh | 500 | |||
Slachtofferhulp Nederland | 23.284 | 23.284 | ||
St. Dierenambulance Gooi&Vechtstreek | 7.500 | 7.500 | ||
St. Rolstoelbus `t Gooi | 2.599 | 2.599 | ||
St. Speel-o-theek De Steeg | 10.250 | 10.250 | ||
Stichting Alzheimer Nederland | 7.000 | 6.000 | ||
Stichting Avondschool Actief | 3.129 | |||
Stichting Buurtmobiliteit Hilversum | 22.000 | |||
Stichting De Geus | 9.620 | |||
Stichting FitIn | 11.400 | |||
Stichting Hilversum Verbonden | 10.000 | |||
Stichting Hilversumse Meent | 136.450 | 105.651 | ||
Stichting Hilverzorg, locatie Kerkelanden | 163.500 | 117.500 | ||
Stichting Kwintes | 86.887 | 84.135 | ||
Stichting Maatjesproject Gooi & Vechtstreek | 261.000 | 267.600 | ||
Stichting Meentwerf | 6.641 | 6.641 | ||
Stichting Present Hilversum | 10.000 | 10.000 | ||
Stichting Rechtswinkel Hilversum | 5.000 | |||
Stichting Schuldhulpmaatje Hilversum en omstreken | 17.100 | 17.100 | ||
Stichting Scouting Regio Gooi | 5.000 | 5.000 | ||
Stichting Sherpa | 4.745 | |||
Stichting Speel-o-theek `t Gooi | 1.000 | |||
Stichting Statushouders | 5.000 | |||
Stichting Urban Farming 035 | 50.000 | |||
Stichting Versa Welzijn | 4.154.583 | 4.479.976 | ||
Stichting Vier het Leven | 3.000 | 3.000 | ||
Stichting Viore | 10.000 | 30.000 | ||
Stichting VluchtelingenWerk West en Midden-Nederland | 160.965 | 154.526 | ||
Stichting Wijkcentrum de Zoutkeet | 20.720 | 19.720 | ||
Voedselbank Gooi en Omstreken | 34.400 | |||
Totaal Zorg en Welzijn | 5.889.649 | 6.027.577 | ||
Eindtotaal | 16.076.005 | 16.884.723 |
Begrotingsrechtmatigheid
Onderstaand volgt de beoordeling van de financiële begrotingsrechtsmatigheid. Dit betreft zowel de begrotingsrechtsmatigheid van de lasten per programma, de onttrekkingen aan reserves en de uitgaven op kredieten.
De werkelijke lasten op programmaniveau mogen de begrote lasten na de laatste begrotingswijziging in beginselniet overschrijden. Daar waar de lasten de begroting wel overschrijden, is het voor het beoordelen van debegrotingsrechtsmatigheid van belang in hoeverre de overschrijding past binnen het door de gemeenteraadgeformuleerde beleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten gerelateerde hogere inkomsten.
| Begr lasten | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
na wijziging | |||
Programma 1 Wonen en leven | 66.759.000 | 66.381.000 | -378.000 |
Programma 2 Zorg | 101.873.000 | 98.138.000 | -3.735.000 |
Programma 3 Werken | 62.913.000 | 74.787.000 | 11.874.000 |
Programma 4 Bestuur | 49.021.000 | 49.992.000 | 971.000 |
Programma 5 Financien en grondexploitaties | 6.629.000 | 24.005.000 | 17.376.000 |
In het bovenstaande overzicht is te zien dat de programma's 3, 4 en 5 een overschrijding hebben van de geautoriseerde (begrote) lasten. Hier onder wordt de overschrijding geanalyseerd en beoordeeld.
Programma 3 Werken | Begroting na | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
wijziging | |||
Lasten | 62.913.000 | 74.787.000 | 11.874.000 |
Analyse overschrijding | |||
Vanwege de coronacrisis heeft de gemeente begin 2020 een extra taak gekregen op het gebied van inkomensondersteuning. Voor ondernemers die door de lockdown minder of geen inkomsten meer hadden, heeft het Rijk de TOZO (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) in het leven geroepen. Zowel de lasten en baten van de TOZO zijn niet begroot. Over 2020 komen de lasten in totaal uit op € 14 miljoen. Hiertegenover staan de vergoedingen van het rijk van € 16,6 miljoen. Omdat het hier een overschrijding betreft die geheel gecompenseerd wordt door extra inkomsten telt deze niet mee voor het oordeel van de rechtmatigheid. |
Programma 4 Bestuur | Begroting na | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
wijziging | |||
Lasten | 49.021.000 | 49.992.000 | 971.000 |
Analyse overschrijding | |||
De afwijking heeft betrekking op de loon- en organisatiekosten. Organisatiebreed was meer inhuur benodigd voor vervanging van langdurige zieken. Tevens heeft extra inzet en inhuur van personeel plaatsgevonden om belangrijke programma’s, zoals Energietransitie, het Stationsgebied, Arenapark, Erfgoed en economie, doorgang te kunnen geven. Een andere niet voorziene post waren kosten ten behoeve van Onderzoek en accountancy. Door nieuwe financiële risico’s als gevolg van de Covid-19 situatie is een nieuwe applicatie aangekocht en geïmplementeerd. Daarnaast is voor de rechtmatigheidsbeheersing ook geïnvesteerd in een applicatie voor de ondersteuning daarvan en training van medewerkers. De afwijking wordt deels gecompenseerd door € 820.000 aan baten. |
Programma 5 Financiën en grondexploitaties | Begroting na | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
wijziging | |||
Lasten | 6.629.000 | 24.005.000 | 17.376.000 |
Analyse overschrijding | |||
De belangrijkste afwijking is de overdracht van de gronden aan GEM Crailo BV ten behoeve van het plangebied Crailo eind december 2020. De inkomsten voor de gemeente Hilversum waren €16.080.000; tegelijkertijd is ook hetzelfde bedrag aan lasten door afboeking van de gronden opgenomen waardoor er geen financieel resultaat ten laste van het rekeningresultaat komt. |
Investeringskredieten | Begroting na | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
wijziging | |||
Budget / saldo lasten en baten | 3.128.000 | 3.411.000 | 283.000 |
Analyse overschrijding | |||
In 2020 worden investeringskredieten afgesloten met een overschrijding van het door de raad beschikbaar gestelde budget. Het betreft de investeringen voor: |
In 2020 zijn geen begrotingsonrechtmatigheden te rapporteren bij de onttrekkingen uit de reserves.