Gemeenschappelijke regeling
- Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille, heeft zitting in het algemeen bestuur. De verdeling van de stemmen geschiedt naar rato van de omvang van de ingebrachte taken en derhalve naar rato van de financiële bijdrage. In 2021 wordt het stempercentage, na 1e begrotingswijziging, 4,40 % voor de gemeente Hilversum.
Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De Omgevingsdienst (OFGV) verricht een aantal door het rijk verplichte activiteiten en niet verplichte activiteiten voor de gemeente, waaronder het verlenen van omgevingsvergunningen milieu, afhandelen van meldingen en klachten, het toezicht houden en het handhaven allemaal op het gebied van milieu. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Tot slot verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers, waaronder het leveren van milieutechnische kennis en het uitvoeren van onderzoek en metingen.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 507.374
€ 553.010
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 639.540
€ 555.603
Toelichting
De cijfers 2019 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2019 van de OFGV. De cijfers 2020 zijn gebaseerd op de brief voorlopige jaarrekening 2020 van de OFGV (12-03-2021), betreffende de gemeente Hilversum.
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.519.795
€ 1.330.865
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 5.264.376
€ 5.121.157
Toelichting
De cijfers 2019 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2019 van de OFGV. De cijfers 2020 zijn gebaseerd op de brief voorlopige jaarrekening 2020 van de OFGV (12-03-2021), betreffende de gemeente Hilversum.
Ontwikkelingen
De OFGV moet voldoen aan de kwaliteitscriteria en dat ook verantwoorden. Deze criteria zijn vastgelegd door alle deelnemers in hun Verordening VTH van 2016 en bedoeld om de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (de VTH – taken) te professionaliseren en de kwaliteit in de organisatie te borgen. De kwaliteitscriteria hebben onder andere betrekking op de robuustheid van de organisatie, de professionaliteit van de medewerkers en de kwaliteit van de uit te voeren taken. Uitvoering hiervan blijft onder de aandacht van Hilversum en de andere deelnemers. De OFGV heeft een instrument ontwikkeld om dit te monitoren.
Risico's
In de begroting 2021 noemt de OFGV o.a. de volgende risico's: implementatie van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, opbrengsten van het kenniscentrum, eisen aan de taakuitvoering en ziekteverzuim.
Programma
1. Wonen en leven
Website
- Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 7 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
De taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsregio zijn vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). In hoofdlijnen is dat conform artikel 10 Wvr:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en Bevolkingszorg;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 7,8 mln
€ 8,3 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 23.650 voordeel
€ 927.471 voordeel
Toelichting
Het financieel belang in 2019 en 2020 is gebaseerd op de in de hilversumse jaarstukken 2019 en 2020 verwerkte boekingen. Het financieel resultaat 2019 en 2020 is gebaseerd op de conceptjaarstukken 2020 van de Veiligheidsregio.
Het totaal van de exploitatie 2019 bedraagt € 27.212.438 (2020: € 27.910.169). Van de totale gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio draagt gemeente Hilversum circa 39% van de kosten. Voor 2019 bestaat dit uit de volgende bedragen: Algemene bijdrage voor de Veiligheidsregio € 7.414.580 (2020: € 7.781.170),
Bijdrage Bevolkingszorg € 124.734 (2020: € 128.218), Bijdrage huisvesting € 388.344 (2020: € 385.991). Daarnaast zijn in het financieel belang 2019 verwerkt de teruggave van het resultaat 2018 (-/- € 185.422) en een betaling van het Pluspakket Wijkbeheer (+ € 9.600). En in de bijdrage 2020 € 30.000 wijkbrandweerStand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1,4 mln
€ 2,6 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 15,5 mln
€ 15,4 mln
Toelichting
De cijfers per 31-12-2019 en per 31-12-2020 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2020 van de Veiligheidsregio.
Ontwikkelingen
Taakdifferentiatie: Het huidige brandweerstelsel is gebaseerd op een mix van vrijwilligheid en beroepsbrandweer. Door Europese en internationale regelgeving en jurisprudentie blijkt dat de huidige situatie niet ongewijzigd in stand kan blijven. Besluitvorming hierover dient te resulteren in nieuwe wet- en regelgeving en daardoor in een herziening van de huidige brandweerorganisatie die daarna voldoet aan die nieuwe wet- en regelgeving. Na landelijke besluitvorming over de toekomstige vorm van de brandweerorganisatie en de bijbehorende financiële consequenties, kunnen vervolgens de regionale organisatorische, personele en financiële consequenties afgewogen worden en bestuurlijk afgehecht worden. De verwachting is dat deze besluitvorming in 2021 plaatsvindt. Vanaf 2022 kan dan begonnen worden met het doorvoeren van wijzigingen in onze eigen organisatie.
Evaluatie Wet op de Veiligheidsregio’s: De Wet veiligheidsregio’s (Wvr) is nu tien jaar van kracht. In opdracht van de Minister van Justitie en Veiligheid (J&V) zijn doeltreffendheid en effecten van de Wvr geëvalueerd. Dit heeft eind 2020 geresulteerd in een rapport met adviezen. De besluitvorming naar aanleiding van deze adviezen moet nog plaats vinden. Wat de feitelijke impact is van de in het rapport gegeven adviezen is nog onduidelijk. Het proces zit op dit moment nog in de evaluatie- en adviesfase. Als veiligheidsregio is onze invloed op dit onderwerp beperkt en is er een grote afhankelijkheid van de besluitvorming door de overheid.
Werkgeversvereniging landelijke brandweer: Het is belangrijk dat de veiligheidsregio’s en vakbonden ook in de toekomst collectieve arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de veiligheidsregio’s kunnen vaststellen, waardoor alle veiligheidsregio’s niet afzonderlijk over de arbeidsvoorwaarden van hun personeel hoeven te overleggen in de lokale GO’s. Hiervoor dient de gemeenschappelijke regeling (GR) van VRGV gewijzigd te worden. Besluitvorming in het Algemeen Bestuur is in juni 2021 gepland.
Risico's
De verdeelsleutel van de gemeentelijke bijdragen is geregeld in artikel 32 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek 2016. Vervolgens bepaalt artikel 35 van deze regeling dat bij (gedeeltelijke) opheffing het algemeen bestuur een verdeling opstelt. Als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdragen wordt dezelfde verhouding toegepast als bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds aan de individuele gemeenten voor openbare orde en veiligheid voor brandweer en rampenbestrijding opgenomen bedragen. Dezelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. De deelnemende gemeenten dragen in een eventueel tekort bij op basis van het aantal inwoners. In geval van tekorten bij de jaarrekening is de gemeente Hilversum voor zo’n 39 % aansprakelijk. Opheffing van dit wettelijk verplichte openbaar lichaam kan alleen door de rijkswetgever geïnitieerd worden, maar de kans op een negatief rekeningresultaat is mogelijk.
IIn de programmabegroting 2022 noemt de Veiligheidsregio als grootste risico's:
Taakdifferentiatie brandweerpersoneel: In december 2019 is een voorlopig besluit genomen in het Veiligheidsberaad om taakdifferentiatie tussen beroeps en vrijwilligers nader uit te werken. Daarbij gaat het er om dat er objectief vastgesteld kan worden dat er verschil is tussen een vrijwilliger en beroeps. In december 2020 stond de taakdifferentiatie op de agenda van het Veiligheidsberaad en de minister van V&J. Uitwerking en besluitvorming wordt in 2021 verwacht. Alle veiligheidsregio’s gaan er vanuit dat het rijk een financiële compensatie voor de kosten van de taakdifferentiatie op zich neemt. De verdeling van de rijksmiddelen is op dit moment echter ongewis. Er is een financieel risico voor alle veiligheidsregio’s, maar met name voor die veiligheidsregio’s die voor een groot deel drijven op vrijwilligheid. De hoogte van de financiële impact zal in 2021 duidelijk moeten worden na analyse van de effecten van taakdifferentiatie. Gelet op de eerste aannames blijkt dat er minimaal een risico is van € 1.5 mln per jaar. Rekening houdend met het feit dat er vanaf 2023 invulling aan wordt gegeven en dat 30% van de kosten door de VRGV en de gemeenten financieel opgelost moet worden, is het financieel risico € 900.000.
Uittreding Weesp: De gemeente Weesp zal in 2022 uittreden uit de gemeenschappelijke regeling VRGV en zal intreden bij Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland. Door deze uittreding moeten er (financiële) afspraken worden gemaakt over de projectkosten, de desintegratiekosten en frictiekosten. Met de gemeente Weesp wordt vanuit de stuurgroep ‘uittreding gemeente Weesp’ afspraken gemaakt over een financieel arrangement, waarbij de VRGV de tijd krijgt om de niet direct wegvallende kosten gelijkmatig over een bepaalde periode te kunnen afbouwen. In samenwerking met de VRF zal worden gekeken wat de financiële impact is van de nieuwe verdeelsleutel en naar gelang zullen hier ook bestuurlijke afspraken moeten worden gemaakt over de herverdeling. Vooralsnog wordt er gerekend met een financieel risico voor de VRGV van € 800.000 structureel per jaar, waarbij het financieel arrangement de komende jaren wordt afgeboekt. Het financieel risico is nu vooralsnog bepaald op 10%, zijnde € 240.000 vanaf 2022.
Openbaar meldsysteem: Diverse ontwikkelingen maken op termijn een andere inrichting van het OMS-stelsel noodzakelijk, mede gezien de samenvoegingen van regionale meldkamers naar tien meldkamergebieden. Het toekomstbestendig herinrichten van het OMS-systeem dient fasegewijs binnen de kaders van wet- en regelgeving plaats te vinden middels een zorgvuldige transitie. Veiligheid en continuïteit wat betreft de uitvoering van de kerntaken dient steeds zo goed mogelijk gewaarborgd te worden waarbij ook gelet moet worden op het voorkomen van nodeloze alarmeringen en onnodig uitrukken van de brandweer. Het financiële risico voor de veiligheidsregio, wordt ingeschat op € 50.000 per jaar, vooralsnog over 3 jaar i.p.v. 4 jaar. Het financieel risico is nu vooralsnog bepaald op 75%. Totaal financieel risico € 112.500.
Programma
4. Bestuur
Website
- Regio Gooi en Vechtstreek
Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Op 1 januari 2021 is een nieuwe gemeenschappelijk regeling in werking getreden. Op basis van de regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 14% van de stemmen heeft. Een andere bepaling is de positie van de voorzitter. De burgemeester van de grootste gemeente is als een onafhankelijk voorzitter aan het algemeen bestuur toegevoegd. Als lid namens Hilversum neemt een wethouder plaats in het algemeen bestuur. Wethouder Voorink is benoemd door de gemeenteraad in deze functie. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die ook hen aangaan. Ook zij hebben een gelijke stem, wat het aandeel van Hilversum op 13% brengt.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de nieuwe gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt ge(her)formuleerd: Doel van de regeling is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio opgedragen taken en dienstverlening doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 34,5 mln
€ 37,7 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 832.000 voordeel na mutatie reserves (€ 691.000 nadeel vóór mutaties reserves)
€ 2.000 nadeel na mutatie reserves
Toelichting
Het financieel resultaat 2019 is gebaseerd op de jaarstukken 2019 van de Regio Gooi en Vechtstreek. Het resultaat 2019 (€ 832.000 winst) is voor € 45.298 bij de GAD gerealiseerd (waarvan € 0,9 mln voordeel kapitaallasten en € 1 mln nadeel loonkosten) en bijna € 0,8 mln voordeel overige. De bijdrage 2019 is gebaseerd op de begroting 2019 en bestaat uit een bedrag van € 15,5 mln aan gemeentelijke bijdrage en het doorbetalen van € 19 mln aan middelen, die wij als centrumgemeente ontvangen. Van de € 15,5 mln gemeentelijke bijdrage is € 8,1 mln voor de GAD. De begroting 2019 na begrotingswijzigingen van de Regio GV bedraagt circa € 87,3 mln (realisatie 2019: € 90,8 mln).
Het financieel resultaat 2020 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2020. Het resultaat 2020 (€ 2.000 verlies) is voor € 0,3 mln verlies bij de GAD gerealiseerd (waarvan € 0,9 mln voordeel kapitaallasten, € 1,1 mln nadeel loonkosten, € 0,1 mln nadeel overig) en € 0,3 mln voordeel overige bedrijfsonderdelen.
De bijdrage 2020 is gebaseerd op de begroting 2020 en bestaat uit een bedrag van € 15,4 mln aan gemeentelijke bijdrage en het doorbetalen van € 22,3 mln aan middelen, die Hilversum als centrumgemeente ontvangt. Van de € 15,4 mln gemeentelijke bijdrage is € 8,5 mln voor de GAD. De begroting na begrotingswijzigingen van de Regio GV bedraagt circa € 95,0 mln (realisatie 2020: € 105,6 mln).Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 9,1 mln
€ 11,0 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 39,3 mln
€ 62,2 mln
Toelichting
De cijfers 2019 en 2020 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2020.
Het EV 2019 bestaat uit: resultaat: € 0,8 mln (2020: € 0) , algemene reserve: € 1,2 mln (2020: € 1,2 mln) , bestemmingsreserves: € 7,1 mln (2020: € 9,8 mln). Het VV 2019 bestaat uit: lang VV: € 17,8 mln (2020: € 31,3), voorzieningen: € 1,3 mln (2020: € 1,4 mln), overlopende passiva: € 15,2 mln (2020: € 17,2 mln), overig kort VV: € 4,9 mln (2020: € 12,2 mln) .Ontwikkelingen
De gemeenschappelijke regeling heeft een openbaar lichaam ingesteld als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De opheffing van de regeling en de ontbinding van het openbaar lichaam is geregeld in artikel 41 van de Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek. Hierin is bepaald dat bij opheffing een liquidatieplan vastgesteld wordt door het algemeen bestuur waarbij afspraken worden gemaakt over de vereffening van het vermogen. De verdeelsleutel van deze vereffening is gelijk aan de verdeelsleutel die is bepaald bij het aangaan van de diverse verplichtingen. In beginsel is dat op basis van het inwonersaantal. Deze zelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. Dat betekent dat in geval van schulden bij opheffing of tekorten bij de jaarrekening de gemeente Hilversum hiervoor voor ongeveer 35 % aansprakelijk is. De solvabiliteitsratio en het weerstandsvermogen van de Regio is echter nog voldoende, dus de kans hierop is klein. In 2020 behandelden de gemeenteraden een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling (Hilversum 1 juli 2020) , die vervolgens per 1 januari 2021 in werking is getreden. Als gevolg van de herindeling met Amsterdam zal de gemeente Weesp geen mede-eigenaar meer zijn in de gemeenschappelijke regeling. De Regio GV zal in 2021 langdurige dienstverleningsovereenkomsten met Amsterdam afsluiten voor de afvalinzameling, jeugdgezondheidszorg en leerplicht. De overige taken en diensten zal de Regio GV per 1.1.2022 of 1.1.2023 niet meer voor Weesp/Amsterdam uitvoeren.
Risico's
De Regio Gooi en Vechtstreek geeft in de begroting 2021 de volgende risico's. Tegenover het risicoprofiel van bijna € 1,3 mln staat een weerstandscapaciteit van ruim € 1,5 mln. De daaruit voortvloeiende ratio bedraagt met 1,2 (1=voldoende). Als grootste risico's benoemt de Regio GV de ontwikkeling van de loonkosten en de arbeidsgerelateerde kosten samen ruim € 360.000, en diverse risico's bij de GAD € 540.000.
Programma
4. Bestuur
Website
- Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Wolthers in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de eind 2017 gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep 2017 worden op basis van het voortschrijdend tienjaars-gemiddelde aandeel van de deelnemende gemeenten in het aantal SW-medewerkers bij Tomingroep de onderstaande zaken bepaald:
- het aandeel in het eigen vermogen;
- eventuele dividenduitkering of verliescompensatie;
- de stemverhouding in bestuursvergaderingen van het Schap.
Voor Hilversum is het voor 10 jaar vastgestelde aandeel 31,10 % (vastgesteld door AB Tomin 25 juni 2020).Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Gooise Meren, Eemnes, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de ‘oude’ Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 6,9 mln
€ 6,8 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0,1 mln verlies
1,6 mln winst
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is de rijksbijdrage WSW die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt en doorsluist naar het werkvoorzieningsschap. Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de Wsw-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk rekeningjaar minimaal € 0.
In 2019: negatief resultaat Schap € 0,1 mln, garantietoekenning BV € 0,1 mln.
In 2020: positief resultaat € 1,6 mln, geen garantietoekenning BV.Het financieel belang in 2019 is gebaseerd op de in de hilversumse jaarstukken 2019 verwerkte boekingen.
Het financieel belang in 2020 is gebaseerd op de in de hilversumse jaarstukken 2020 verwerkte boekingen.Het resultaat van de verbonden partij 2019 is gebaseerd op de jaarstukken 2019 van werkvoorzieningsschap Tomingroep.
Het resultaat van de verbonden partij 2020 is gebaseerd op de jaarstukken 2020 van werkvoorzieningsschap Tomingroep.Dividend over 2019 ontvangen in 2020 bedraagt € 0.
Dividend over 2020 te ontvangen in 2021 bedraagt € 0.Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1,9 mln
€ 3,5 mln (incl. € 1,6 mln winst 2020)
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 10,5 mln
€ 9,4 mln
Toelichting
De cijfers 2019 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2019 werkvoorzieningsschap Tomingroep.
De cijfers 2020 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2020 werkvoorzieningsschap Tomingroep.Ontwikkelingen
De primaire taak van het Werkvoorzieningsschap is om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan de sociale werkvoorziening (SW). In de loop van de zomer van 2019 bleek dat Tomin-groep BV (100% dochter van het Werkvoorzieningsschap) voor het eerst in tenminste 25 jaar het jaar zou gaan afsluiten met een tekort van rond de € 2,3 mln. De oorzaak lag in een combinatie van incidentele en meer structurele zaken zoals vervanging van langdurig zieken, tegenvallers in de omzet en veel extra inhuur van uitzendkrachten.
Het geformuleerde beleid in de strategienota (gebaseerd op groei) leidde tot het aannemen van extra werk waarvoor op dat moment nog onvoldoende medewerkers beschikbaar waren. Daardoor moesten duurdere inhuurkrachten ingezet worden. Daarnaast werd ook duidelijk dat het werken met mensen uit de Participatiewet meer kosten met zich meebrengt dan het werken met SW-medewerkers, zonder dat daar een passende vergoeding tegenover stond.
In 2020 is het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningsschap Tomin een verkenning gestart naar mogelijkheden om Tomin door te ontwikkelen tot arbeidsontwikkeling-bedrijf dat toegerust is op de toekomst en waarbij de huidige bestuursopdracht (waarbij verliezen BV worden gecompenseerd door plaatsing P-wetters) wordt herzien.
In 2020 blijkt Covid-19 grote (financiële) gevolgen te hebben voor de Tomingroep. Het grote nadelige resultaat van de BV is grotendeels Covid-19 gerelateerd. Het nadeel 2020 wordt zoals gebruikelijk gecompenseerd vanuit het eigen vermogen van de BV. Gevolg is wel dat het eigen vermogen van de BV terugloopt (ultimo 2019 ruim € 15 mln). Hiermee komt de garantietoekenning van de BV aan het Schap nog verder onder druk te staan.
Risico's
De gemeenten sluizen de in de Algemene Uitkering ontvangen Wsw-bijdrage (rijkssubsidie Wsw) door naar het Schap. Doordat het Wsw-bestand afneemt, stijgen de kosten relatief door het ontbreken van schaalvoordelen. De huidige strategienota gaat uit van plaatsing P-wetters en groei van de onderneming. Dit is niet rendabel gebleken omdat P-wetters relatief duur zijn (zonder marktconforme begeleidingsvergoeding) en omdat voor het extra werk relatief dure inhuur ingezet moest worden. Groot voordeel is dat de Tomingroep (in relatie tot andere SW-bedrijven in het land) een uitzonderlijk grote buffer heeft, namelijk het gezamenlijk eigen vermogen van het schap en de BV bedraagt ruim € 20 mln. De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers).
Programma
3. Werken
Website
Vennootschap of Coöperatie
- BNG Bank N.V.
Vennootschap of Coöperatie
BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 153.593
€ 218.900
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 163 mln winst
€ 221 mln winst
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, op de balans gewaardeerd tegen € 274.000. Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. Het in 2020 ontvangen bedrag van € 153.593 aan dividend betreft het dividend over het jaar 2019. In 2021 zal een bedrag van € 218.900 aan dividend over 2020 worden ontvangen (begroot € 300.000) Daarnaast emitteert de BNG Bank leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC).
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 4,9 mld
€ 5,1 mld
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 145 mld
€ 155 mld
Toelichting
De gegevens 2020 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2020 van de BNG Bank.
Ontwikkelingen
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2021.
Risico's
Gering. De ratings van de BNG zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- Vitens N.V.
Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 0
€ 0
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 11,1 mln winst
€ 23,9 mln winst
Toelichting
Het resultaat over 2019 bedraagt € 11,1 mln winst. Het resultaat over 2020 bedraagt € 23,9 mln winst. Hilversum bezit 89.569 aandelen Vitens, op de balans gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 89.569 (€ 1,- per aandeel). Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. Het in 2020 uitgekeerde dividend bedraagt € 0 (raming € 0) en betreft de dividenduitkering van Vitens over 2019. Vitens heeft de verwachting uitgesproken de komende jaren geen dividend uit te keren aan de aandeelhouders.
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 533 mln
€ 557 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 1.293 mln
€ 1.340 mln
Toelichting
De cijfers 2019 en 2020 zijn gebaseerd op het jaarverslag 2020 van Vitens.
Ontwikkelingen
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat Vitens voor een 'enorme investeringsopgave'. Vitens zal daarom de komende jaren geen dividend uitkeren aan de aandeelhouders.
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- Coöperatie Parkeerservice U.A.
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Hilversum is 1 van de 17 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alkmaar, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Deventer, Gorinchem, Gouda, Hoogeveen, IJsselstein, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
- De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeer-beheer en straatparkeer-handhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
- Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 1.123.792 (opdracht 2019)
€ 1.418.367 (= opdracht 2020 € 1.268.367 + aanvullende opdracht van € 150.000)
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 744.000 verlies
€ 139.000 winst
Toelichting
Het financieel resultaat 2020 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2020 (27-5-2021).
Het financieel resultaat 2019 is gebaseerd op de jaarrekening 2019.De reguliere exploitatie 2019 kende een verlies van € 165.000. In de jaarstukken 2019 is ook een nadeel van € 579.000 vanwege transitiekosten verwerkt, die in de jaarrekening 2019 direct gedekt zijn door een onttrekking van € 579.000 aan de algemene reserve. Per saldo daalde de algemene reserve na bestemming van het resultaat met € 744.000.
De reguliere exploitatie 2020 kende een winst van € 357.000. In de jaarstukken 2020 is ook een nadeel van € 218.000 vanwege transitiekosten verwerkt, die in de jaarrekening 2020 direct gedekt zijn door een onttrekking van € 218.000 aan de algemene reserve. Per saldo groeit de algemene reserve na bestemming van het resultaat met € 139.000.Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1,8 mln
€ 2,0 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 2,2 mln
€ 2,0 mln
Toelichting
De cijfers 2019 zijn gebaseerd op de jaarrekening 2019. Het verlies 2019 van € 744.000 is in mindering op het Eigen Vermogen per 31-12-2019 gebracht.
De cijfers 2020 zijn gebaseerd op de concept-jaarrekening 2020 (27-5-2021). De winst 2020 van € 139.000 is toegevoegd aan het Eigen Vermogen per 31-12-2020.Ontwikkelingen
Vanaf 2021 wordt een sluitende exploitatie verwacht door de toetreding van nieuwe leden (gesprekken met potentiële leden zijn gaande) en door een grotere afname van producten door bestaande leden.
Risico's
Door de gekozen rechtsvorm van Coöperatie met Uitgesloten Aansprakelijkheid is er geen verhaalsrecht op de leden voor de schulden en tekorten van de coöperatie. Hilversum betaalt de jaarlijkse bijdrage in 4 termijnen, dus bij een eventueel faillissement is Hilversum maximaal een kwart van de jaarlijkse bijdrage kwijt. De Coöperatie werkt aan de financiële continuïteit. Mede door de in 2018 ingezette transitie zijn risico’s beter afgedekt en worden kosten beter doorbelast aan de leden. Het financiële risico is daardoor beperkt.
Programma
3. Werken
Website
- Coöperatie Productief Leren
Coöperatie Productief Leren
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum is mede- oprichter en lid van de coöperatieve vereniging Productief Leren. Statutair zijn er altijd twee wethouders lid van het bestuur, die samen 25% van de stemmen hebben. De wethouder onderwijs van Hilversum is voorzitter van het bestuur. De regiowethouder onderwijs vertegenwoordigt de gemeenten in regio Gooi en Vechtstreek.
Partners
ROC van Amsterdam (MBO college Hilversum) 50% , Qinas (namens Voortgezet Onderwijs) 25%, en gemeenten in de Regio Gooi- en Vechtstreek 25%.
Doel en openbaar belang
De coöperatie heeft tot doel het bieden van een geïntegreerde onderwijsvoorziening aan leerlingen die hun school vroegtijdig verlaten of dreigen te verlaten, door het in stand houden en verder ontwikkelen van het project "Productief Leren" in de regio Gooi- en Vechtstreek. De activiteiten zijn gericht op het voeren van de regie over onderwijs en zorg waardoor met de leerling wordt gewerkt naar een startkwalificatie en/of toegang tot de arbeidsmarkt. De coöperatie heeft verder tot doel de stad tot school te maken door ondernemers in de regio te betrekken opdat praktijkstages een prominente plaats hebben in het onderwijsprogramma. De coöperatie kan ook de maatschappelijke belangen van haar leden behartigen, zowel maatschappelijke, immateriële als ideële belangen.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 110.000
€ 110.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 39.794 verlies
€ 4.644 verlies
Toelichting
De cijfers 2019 zijn gebaseerd op de jaarrekening 2019.
De cijfers 2020 zijn gebaseerd op de begroting 2020.
De totale begroting 2020 van Productief Leren bedraagt circa € 0,8 mln (2019: 0,8 mln). De Regio Gooi en Vechtstreek draagt circa € 110.000 per jaar bij vanuit de centrummiddelen VSV (Voortijdig School Verlaten) die de gemeente Hilversum jaarlijks overdraagt aan de Regio Gooi en Vechtstreek. Daarnaast betalen de gemeenten een bedrag (leerling volgend; een bedrag per leerling): totaal bijna € 44.000 (Hilversum betaalt € 25.000 ).Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
onbekend
onbekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
onbekend
onbekend
Toelichting
De realisatie cijfers 2020 zijn nog niet bekend, deze worden verwacht in juni 2021.
Ontwikkelingen
Op 10 december 2020 is regionaal besloten om Productief leren voor de periode 2021 t/m 2024 structureel financieel te ondersteunen. Productief leren wordt daarmee een structurele onderwijsvoorziening en kan daarom niet meer uit de VSV middelen gefinancierd worden. De gemeentelijke bijdrage gaat daarmee omhoog tot een totale bijdrage van € 160.000 per jaar. Voor de gemeente Hilversum is dit een bijdrage van maximaal € 85.000 per jaar. Dit bedrag is opgenomen in de onderwijsbegroting voor de komende vier jaar. Aangezien Productief Leren nu een structurele onderwijsvoorziening is geworden heeft het bestuur van Productief Leren op 16 maart 2021 unaniem besloten de coöperatie op te heffen. Vanaf schooljaar 2021-2022 verhuist Productief Leren naar een locatie naast het MBO college in Hilversum.
Risico's
De coöperatie is een platform om gezamenlijk de aanpak van (dreigende) schooluitval vanuit een voorziening aan te pakken, waarbij de leerling in staat wordt gesteld een startkwalificatie te behalen. Het financieel risico is beperkt. De coöperatie is in principe een "lege" coöperatie. Alle lange termijn verplichtingen (>1 jaar), liggen bij het MBO College en het VO. Dit betreft verplichtingen met betrekking tot personeel, activa en huur. Personeel is niet in dienst bij de coöperatie, maar wordt door het VO en MBO gedetacheerd of ingehuurd. Ook gaat de coöperatie geen huurcontracten aan voor de benodigde ruimte. De ruimte wordt door het MBO gehuurd. De activa zijn eigendom van het MBO College en worden tegen afschrijvingslasten beschikbaar gesteld.
Programma
2. Zorg
Website
- GEM Crailo BV
GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De aandeelhouders zijn de gemeenten Hilversum (45%), Gooise Meren (45%) en Laren (10%). De wethouders Financiën vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering (van aandeelhouders). De wethouders Ruimtelijke Ordening (in geval van Hilversum de projectwethouder Crailo) vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren.
Doel en openbaar belang
De Vennootschap heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
Zie toelichting
Zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
Zie toelichting
Zie toelichting
Toelichting
Op 17 maart 2021 heeft de Algemene Vergadering (van aandeelhouders) van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2020 en het jaarplan 2021 van GEM Crailo BV vastgesteld. De omvang van de Intergemeentelijke grondexploitatie bedraagt € 83 miljoen waarbij de geprognotiseerde winst van de grondexploitatie op eindwaarde per 31 december 2029 € 2,9 miljoen bedraagt (contante waarde per 1 januari 2021: € 2,4 miljoen).
Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks geactualiseerd wordt.
Begin 2021 is een financieel verslag over de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020 beschikbaar gekomen: het resultaat voor en na belastingen bedraagt € 0.Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.000
€ 1.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 5.773.365
€ 48.579.597
Toelichting
Het volgestorte aandeelkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000. Het aandeel van Hilversum daarin is 45% (€ 450). GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 mln, waarvan de maximale opnamelimiet tot 1 juli 2020 is vastgesteld op € 10 mln. De gemeente Hilversum staat voor 45% borg (gemeente Gooise Meren voor 45% en gemeente Laren voor 10%).
Begin 2021 is een financieel verslag over de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020 beschikbaar gekomen. De geactiveerde kosten van de grondexploitatie per 31-1-2020 bedragen € 42 miljoen. De toename van de geactiveerde kosten is het resultaat van de activering van de kosten van de aankoop van de gronden. GEM Crailo B.V. heeft einde december 2020 de gronden van de gemeente Hilversum, de gemeente Laren en de gemeente Gooise Meren overgenomen tegen een totaalbedrag van € 33.200.000. De koopsom is voldaan door middel van een uitgestelde betaling. Deze uitgestelde betaling dient uiterlijk op 31 december 2029 plaats te vinden.
Ontwikkelingen
In 2021 gaat de planfase geleidelijk over naar de uitvoeringsfase. De inzet voor de planvoorbereiding zal dan ook afnemen en verschuiven tot werkzaamheden die gericht zijn op de uitvoering. De eerste helft van 2021 staat in het teken van de vaststelling van het bestemmingsplan door de drie gemeenteraden (juli 2021). Er kan nog een eventuele verlenging van de procedure met een gang naar de Raad van State volgen. Parallel aan deze procedure wordt gestart met de voorbereiding van het bouwrijp maken van de gronden. De eerste gesprekken over gronduitgifte verwacht de GEM Crailo eind 2021 te kunnen voeren. Het komende jaar zullen veel activiteiten worden opgepakt omtrent sloop en sanering. Verder zal GEM Crailo actief participeren in de ontwikkeling van de mobiliteitsvisie van de verkeersknoop A1. Vooral de verbetering van de bereikbaarheid van het OV-knooppunt van voetgangers en fietsers is een belangrijk onderwerp. Over de financiële effecten en/of de omvang daarvan voor GEM Crailo bestaat op dit moment nog geen inzicht.
Risico's
Op 17 maart 2021 heeft de Algemene Vergadering (van aandeelhouders) van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2020 en jaarplan 2021 van GEM Crailo BV vastgesteld inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s beschreven.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De governance is zo ingericht dat er geen belangenverstrengeling kan ontstaan. De sturingsmogelijkheid van de Raad is dan ook op afstand. De gemeente heeft als aandeelhouder, in de persoon van de wethouder Economie, in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AVA), de mogelijkheid om richting te geven aan de werking van de ROM. De bevoegdheden van de AVA zijn onder andere het benoemen van de Raad van Commissarissen, het benoemen van directie en investeringscomité op voordracht van de RvC, het vaststellen van het investeringsreglement en het besluiten over statuten, uitgifte van aandelen en tussentijdse uitkeringen.
Partners
De gemeenten Utrecht en Amersfoort, de provincie Utrecht, de Universiteit van Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht en het Ministerie van EZK.
Doel en openbaar belang
De ROM Regio Utrecht BV versterkt de economische structuur van de Regio Utrecht en richt zich hierbij op de thema’s uit de Regionaal Economische Agenda; toekomstbestendige leefomgeving, gezonde mensen en digitalisering. Door ondersteuning van het bedrijfsleven en het ecosysteem wordt het innovatieve vermogen van de regio versterkt en via deze weg de welvaart en het welzijn blijvend vergroot. Zij sluit aan op de activiteiten van de Economic Board Utrecht waar bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden elkaar vinden in het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. De ROM Regio Utrecht BV is het antwoord op een aantal uitdagingen;
- Het creëren van een aanspreekpunt in de regio om cofinanciering te krijgen vanuit Invest-NL in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Oplossingen die vaak een slecht, moeilijk financierbare top kennen.
- De Regio Utrecht beschikt over een zeer bescheiden omvang aan stimuleringsinstrumenten voor het MKB. Er is weinig effectieve business development capaciteit om innovatie bij het bedrijfsleven en daarmee steun bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken tot stand te brengen. De ROM beschikt over business development capaciteit waardoor bedrijven sneller in staat zijn om hun product door te ontwikkelen en op te schalen.
- De ROM gaat via haar Participatiefonds voorzien in een op dit moment niet in te vullen behoefte naar kapitaal bij het innovatieve bedrijfsleven
- De versterking van de inzet op internationalisering van het bedrijfsleven door bundeling van capaciteit binnen de tak trade en invest.
- Het zorgen voor een helder en eenduidig aanspreekpunt in de regio voor bedrijven met een business development en of investeringsvraag. Het bestaande Healthier Urban Living POC (Proof of concept) fonds dat haar funding kent via EFRO middelen en werkt met achtergestelde leningen komt in beheer van de ROM BV. Hierdoor wordt versnippering van capaciteit voorkomen.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
n.v.t.
€ 1.000.000 kapitaaloverdracht / € 45.000 jaarlijkse exploitatiebijdrage
Financieel resultaat van de verbonden partij
n.v.t.
n.n.b.
Toelichting
Op 29 januari 2020 heeft de raad besloten om jaarlijks een bijdrage van € 45.000 beschikbaar te stellen in de exploitatie van de ROM Regio Utrecht.
Naar verwachting verschijnt de jaarrekening 2020 van de ROM Regio Utrecht BV in juni 2021.Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
n.v.t.
n.n.b.
Vreemd vermogen van de verbonden partij
n.v.t.
n.n.b.
Toelichting
Naar verwachting verschijnt de jaarrekening 2020 van de ROM Regio Utrecht BV in juni 2021.
Ontwikkelingen
Medio 2021 wordt besloten of er een aanvullende storting van € 1 mln gaat plaatsvinden als cofinanciering op een extra bijdrage vanuit het Ministerie van EZK.
Risico's
In lijn met gelijksoortige risico's wordt de maximum bandbreedte ingeschat op de totale hoogte van de deelneming: € 1 mln. De kans van optreden van dit risico wordt met 1% zeer klein ingeschat. Dit individuele ROM risico wordt opgenomen in het overkoepelende risico dat het portfolio van onze gemeentelijke borgstellingen, garanties, rechtstreekse geldleningen en deelnemingen beslaat.
Programma
3. Werken
Website
Stichtingen of verenigingen
- Stichting Gooisch Natuurreservaat
Stichtingen of verenigingen
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 20 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De participanten van het GNR zijn de gemeenten Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren en Naarden en de provincie Noord-Holland.
Doel en openbaar belang
- De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
- aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 708.370
€ 786.690
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 3.215 verlies na mutatie reserves (€ 56.081 winst voor mutatie reserves)
€ 87.890 winst na mutatie reserves (€ 331.589 verlies voor mutatie reserves)
Toelichting
De cijfers 2019 en 2020 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2020 GNR.
De netto bijdrage (gedefinieerd al bruto bijdrage -/- BTW teruggave o.b.v. de transparantieregeling) bedraagt in 2019 € 708.370 (2020: € 786.690). De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2019: € 850.970 (2020: € 895.230). Deze bruto bijdrage is opgebouwd uit een bedrag van € 822.380 (2020: € 866.130) rijwielpaden € 28.590 (2020: € 29.100). Het GNR betaalt jaarlijks op basis van de transparantieregeling BTW terug aan de deelnemers. Hilversum ontvangt over 2019 € 142.600 (2020: € 108.540) uit exploitatie en projecten.
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.894.037
€ 1.562.333
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 1.050.231
€ 926.429
Toelichting
De cijfers 2019 en 2020 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2020 GNR.
Ontwikkelingen
Een relevante ontwikkeling is de lopende verkenning om tot een nieuwe wijze van samenwerking te komen tussen de huidige participanten in het GNR. Achtergrond is de wens van de gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland om als participant uit het GNR te treden. De verkenning betreft een nieuwe samenwerkingsvorm, die bestaat uit een Gooise natuuragenda en een uittredingsovereenkomst inclusief afkoopregeling. Begin 2021 hebben de colleges van B en W van Gooise Meren, Blaricum, Hilversum, Huizen en Laren en de Gooise participanten van het GNR met Amsterdam overeenstemming bereikt over de uittreding van de gemeente Amsterdam als participant uit het GNR. Amsterdam betaalt aan GNR een uittreedsom van ruim € 5,2 mln. Met de provincie Noord-Holland is nog geen overeenstemming.
Risico's
In de begroting 2021 noemt de Stichting GNR de volgende risico's:
Personeel
De stichting is eigen-risicodrager voor WW-uitkeringslasten en (langdurig) ziekteverzuim. Bij een aantal (langdurige) ziektegevallen tegelijk bestaat het risico dat werkzaamheden niet meer uitgevoerd worden of, moeten worden uitbesteed.Projecten
De projectuitvoering kent een aantal risico’s, te weten:
1. Stel dat de de Nationale Postcode Loterij in de toekomst besluit om het Goois Natuurreservaat niet meer als beneficiant aan te merken,, dan zullen de ambities voor het realiseren van projecten in overeenstemming met de dan beschikbare middelen moeten worden bijgesteld.
2. Eventuele overschrijdingen van kostenramingen bij projectuitvoering komen voor risico en rekening van de stichting. Voor de afdekking van dit risico houdt GNR een bestemmingsreserve aan.Subsidie Natuur- en Landschapsbeheer
Tijdens de subsidieperiode 2017-2022 ontvangt de stichting GNR jaarlijks een bedrag van circa € 485.000 en legt hierover verantwoording af. Wanneer de stichting onvoldoende voldoet aan de subsidieverplichtingen SNL, kan de subsidieverstrekker een deel van de subsidie terugvorderen.BTW Compensatiefonds
De participanten mogen de door de stichting GNR betaalde omzetbelasting verrekenen, maar of dat ook lange tijd zo blijft is niet zeker. Dit is een mogelijk risico voor de participanten en daarmee indirect ook voor de stichting.Programma
1. Wonen en leven
Website
- Uitvaartstichting Hilversum
Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is voorzitter van de Raad van Toezicht. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen. Verder bestaat de Raad van Toezicht uit een lid met kennis van bedrijfsvoering en een lid met funeraire kennis. De directie van de stichting legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht van de stichting. Daarmee wil de gemeente de kwaliteit van dienstverlening in het crematorium en op de begraafplaatsen aan haar burgers waarborgen en toezicht houden op de bedrijfsvoering van de stichting. De Raad van Toezicht geeft bovendien gevraagd en ongevraagd advies over de ontwikkeling van het crematorium en de begraafplaatsen in Hilversum. De stichting laat jaarlijks haar begroting en jaarrekening goedkeuren door het college.
Partners
Niet van toepassing.
Doel en openbaar belang
De gemeente heeft op grond van de Wet op de Lijkbezorging de plicht een gemeentelijke begraafplaats te hebben. De stichting heeft tot doel om de begraafplaatsen én het crematorium van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren. De stichting is verantwoordelijk voor de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden en de volledige bedrijfsvoering en financiën waarbij het voorzien in de behoefte aan begraven op minimaal gelijk kwaliteitsniveau tegen betaalbare tarieven als primaire doelstelling geldt.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
Zie toelichting
zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 284.159 verlies
€ 36.422 winst
Toelichting
De cijfers 2019 zijn gebaseerd op de door het College op 16 juni 2020 vastgestelde jaarrekening 2019. De cijfers 2020 zijn gebaseerd op de door het College op 3 mei 2021 vastgestelde jaarrekening 2020.
Er bestaan enkele privaatrechtelijke afspraken tussen gemeente en USH, vastgelegd in overeenkomsten die betrekking hebben op het onderhoud aan en vervanging van gemeentelijke eigendommen. De USH benut deze eigendommen om invulling te geven aan de wettelijke taken die de gemeente op gebied van begraven en cremeren heeft. In 2016 heeft de financiële overdracht door de gemeente aan de Stichting plaatsgevonden. De stichting is daarna volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 510.665 negatief
€ 474.243 negatief
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 2.099.533
€ 2.412.684
Toelichting
De cijfers 2019 zijn gebaseerd op de door het College op 16 juni 2020 vastgestelde jaarrekening 2019.
De cijfers 2020 zijn gebaseerd op de door het College op 3 mei 2021 vastgestelde jaarrekening 2020.
In het vreemd vermogen zijn de onderhoudsvoorzieningen van ruim € 2,1 mln per 31-12-2020 en kortlopende schulden van € 0,3 mln opgenomen. Er zijn geen langlopende schulden.Ontwikkelingen
De asbestsanering op de Bosdrift is in 2020 afgerond. Met het afronden van de werkzaamheden daar is ook het door de raad verleende krediet gebruikt (totaal € 95.000). Naar aanleiding van de sanering op de Noorderbegraafplaats dient daar voor een kleine selectie van graven nog een bodemonderzoek plaats te vinden. Indien de restconcentratie op de Noorderbegraafplaats de normwaarden overschrijdt dient voor dat deel ook een beheerplan te worden opgesteld. Beoogd resultaat van beide acties zijn (1) asbestvrije begraafplaatsen aan het maaiveld en (2) een door het bevoegd gezag goedgekeurd beheerplan voor de verontreinigde bodem op de begraafplaatsen. In 2020 heeft de USH in tegenstelling tot eerdere verwachtingen 2020 afgesloten met een ruim positief resultaat. Een combinatie van aanscherpingen in de kosten en uitgaven, samen met de natuurlijke ontwikkeling van het aantal uitvaarten. Vooral is er een ontwikkeling te zien in het enthousiasme voor natuurgraven en een stijgend aantal belangstellenden voor eeuwigdurende grafrust. Tegelijkertijd is er ook sprake van een toename in het aantal uitvaarten als gevolg van de coronacrisis. In de raad van 3 maart 2020 is unaniem besloten tot het ter beschikking stellen van een investeringskrediet voor verbouwing van de Bosdrift. Vervolgens is in het najaar van 2020 gestart met de aanbesteding van de verbouwing van het gebouw aan de Bosdrift begraafplaats. De verwachting is dat de verbouwing medio 2021 zal zijn afgerond en dat de USH het gebouw in het najaar van 2021 in gebouw zal nemen.
Risico's
Ondanks de positieve meerjarencijfers en de solide liquiditeitspositie van de stichting kunnen onvoorziene tegenvallende exploitatieresultaten van de Stichting een risico vormen voor de gemeente. De marges van de stichting blijven gering en de concurrentie is aanzienlijk. Ook Covid-19 heeft impact gehad op het resultaat van de stichting. Het risico voor de gemeente betreft primair het versterken van het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de stichting. Gezien de resultaten van het afgelopen jaar en de huidige liquiditeitspositie is dit risico overigens beperkt.
Programma
1. Wonen en leven
Website