Opgave van de stad
Financieel gezonde stad
Wij willen de komende jaren blijven werken aan investeringen in de stad die Hilversum en haar inwoners ten goede komen. Gezonde gemeentefinanciën blijven het uitgangspunt, want alleen met een gezond financieel beleid kan je goede en verantwoorde keuzes maken voor de toekomst. De afgelopen periode is een solide en transparant financieel beleid vastgesteld en gevoerd, en dit willen wij graag voortzetten. |
---|
Ambities
- Financiële huishoudingActiviteiten & Financiën Financiële huishouding
5.1.1. Financiële huishouding
Wij hebben als uitgangspunt dat inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn en dat er een gezonde verhouding is tussen inkomsten, bezit en schulden, waarbij structurele uitgaven niet met incidentele inkomsten worden gedekt. Hierdoor zijn we minder kwetsbaar voor de schommelende inkomsten, voornamelijk degene die we vanuit het rijk ontvangen. Als gemeente willen wij een buffer in stand houden om in slechte tijden nadelen op te kunnen vangen en om in goede tijden te kunnen investeren in de stad.
Activiteiten
●
Uitwerken van financiële kengetallen in samenwerking met de raad, waarop we gaan sturen.
●
Reëel en structureel evenwicht van inkomsten en uitgaven.
●
Doorlopend werken aan een flexibele en beïnvloedbare begroting.
●
Sturen op een beheersbare schuldquote.
●
Sturen op een weerstandsvermogen van minimaal 1,0.
●
Evalueren van de Financiële verordening 2018.
Toelichting op activiteiten
De financiële positie van de gemeente Hilversum staat onder druk. Dit wordt vooral veroorzaakt door lagere inkomsten vanuit het Rijk (en de onzekerheden hierover) en gestegen kosten in het sociaal domein. Ook de gevolgen van de coronapandemie hebben hierbij een rol gespeeld.
In 2020 is met de raad gewerkt aan het fundament voor de uitwerking van de financiële kengetallen. Ook is er een houdbaarheidstest van de gemeentefinanciën gedaan. Door de houdbaarheidstest is er meer inzicht in de financiële ontwikkelingen. Daarmee is deze een goed hulpmiddel om in de komende jaren te sturen op de financiën. In 2020 is, samen met de Rekening- en auditcommissie, de evaluatie van de Financiële verordening gestart. De evaluatie zal in 2021 aan de raad worden voorgelegd.
In het afgelopen jaar is gebleken dat de gemeente over voldoende buffers beschikt om tijdens de coronapandemie snel middelen vrij te maken om daarmee burgers en bedrijven in Hilversum te ondersteunen.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
-175
-170.514
-170.689
Realisatie
-7
-171.806
-171.814
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
167
-1.292
-1.125
De raad is geïnformeerd dat de algemene uitkering 2020 € 1.076.000 hoger uitvalt dan begroot. Dit is met name het gevolg van extra ontvangsten in de december circulaire uit hoofde van het corona compensatiepakket. In de RIB 2021-12 is toegelicht dat een bedrag van per saldo € 512.000 (nieuwe middelen) via een overhevelingsvoorstel via de algemene reserve naar 2021 wordt overgeheveld. Voor een groot deel betreft dit zogenaamde doeluitkeringen die worden doorgeleid naar de Regio Gooi- en Vechtstreek die de uitvoering hiervan doet. Daarnaast wordt voorgesteld om bij de bestemming van het rekeningresultaat 2020 een bedrag van € 412.000 te storten in de reserve Covid-19. Concernbreed resteert van de hogere algemene uitkering (na de overhevelingen en storting in de reserve Covid-19) een voordeel van € 152.000.
In de decembercirculaire is tevens aangekondigd dat gemeenten een aanvullende compensatie zullen ontvangen vanwege hogere uitgaven of verminderde inkomsten door Corona. Helaas is nog niet bekend hoeveel deze compensatie is, dus dit zal in 2021 verwerkt worden.
- Lokale belastingenActiviteiten & Financiën Lokale belastingen
5.1.2. Innen lokale belastingen en heffingen
Vanuit het beginsel ‘de gebruiker betaalt’ willen wij de gemeentelijke belastingen de komende jaren geleidelijk kostendekkend maken. Wij streven ernaar het totaal aan woonlasten met maximaal het inflatiepercentage te laten stijgen.
Activiteiten
●
Het verhogen van de kostendekkingsgraad van gemeentelijke belastingen.
Toelichting op activiteiten
In 2020 is prioriteit gegeven aan het wegwerken van de achterstanden op invorderingen en heffingen tot een normale werkvoorraad. Hierin zijn we geslaagd, wat heeft geresulteerd in een hogere opbrengst.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
2.309
-22.060
-19.750
Realisatie
2.866
-22.547
-19.681
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
557
-487
70
De uitvoeringskosten van WOZ/OZB en dwanginvorderingen liggen € 455.000 hoger dan begroot. Deze kosten worden voor een deel veroorzaakt door het gastheerschap Wijdemeren dat geheel wordt gecompenseerd. Daarnaast was het noodzakelijk om extra inzet te plegen op het inlopen van achterstanden bij belasting debiteuren. De achterstanden zijn inmiddels ingelopen en de werkzaamheden hiervoor maken onderdeel uit van het reguliere invorderingstraject.
De OZB opbrengsten liggen € 570.000 hoger als gevolg van het wegwerken van achterstanden; de raad is hierover geïnformeerd middels RIB 2021-16.
Met RIB 2020-17 is de raad geïnformeerd over het aanpassen van de inning van de lokale belastingen als maatregelenpakket voor de coronacrisis. Hierdoor is het niet mogelijk bepaalde verhaalbare kosten te innen.