Opgave van de stad
Bereikbare stad
Hilversum is door haar centrale ligging en goede verbindingen met de rest van Nederland een gewilde plaats om in te wonen en te werken. Daardoor is de mobiliteit in en om de stad relatief groot. Een goede bereikbaarheid is aan de ene kant essentieel om de economische vitaliteit op peil te houden, aan de andere kant zorgt de toenemende verkeersdruk ervoor dat deze bereikbaarheid in gevaar kan komen. De bereikbaarheid en verkeersveiligheid van Hilversum zijn daarom blijvende aandachtspunten. Hilversum wil een goed bereikbare stad zijn voor voetgangers, fietsers, trein- en busreizigers en automobilisten. De opgave van de stad is om zowel bereikbaarheid van buiten als de bereikbaarheid in de stad zelf te verbeteren door het aanpakken van verschillende knelpunten. |
---|
De coronacrisis maakt dat het aantal verplaatsingen per auto drastisch lager was afgelopen jaar dan de jaren daarvoor. Vanzelfsprekend heeft dit een stijging van de waardering van de bereikbaarheid van het centrum tot gevolg gehad ten opzichte van vorig jaar. De streefwaarde van een 6,5 lijkt nu en ook komende jaren (als het autoverkeer zich wel zal herstellen) verder weg dan ooit. In de waardering zal het afsluiten van de Oosterengweg in verband met de realisatie van de tunnel ook een negatief effect hebben. In het laatste verkeersplan (2010) is aangegeven dat met de uitvoer van de geplande maatregelen de bereikbaarheid van Hilversum, en daarbinnen het centrum, tot 2020 zou verbeteren. De bereikbaarheid van het centrum wordt in 2020 wel hoger gewaardeerd dan in de jaren ervoor. De beoogde substantiële verbetering is echter niet gerealiseerd. Het huidige college heeft daarom besloten in deze collegeperiode een duurzaam nieuwe verkeersvisie voor Hilversum te maken teneinde de bereikbaarheid alsmede de leefbaarheid en de verkeersveiligheid verder te verbeteren.
De achterstand in het onderhoudsniveau voor wegen bedraagt ongeveer 17%. Dit percentage is gebaseerd op metingen die zijn verricht in 2018/2019, voornamelijk in het onderhoud van open verharding (o.a. voetpaden). Het oplopen van het achterstallig onderhoud wegen is het gevolg van de vanaf 2010 doorgevoerde structurele bezuinigingen op het beheer en onderhoud van de wegen. De achterstalligheid betreft met name de (klinker)wegen in de wijken. Het onderhoudsniveau op de doorgaande (asfalt)wegen ligt wel op het niveau van de streefwaarde. In het beheerplan Wegen dat in 2021 opgesteld wordt zal het structureel benodigd budget geactualiseerd in beeld worden gebracht. Overigens is in de kadernota 2020 het streefcijfer voor achterstallig onderhoud op 17% gezet.
Eind 2020 waren in totaal 111 publieke laadpalen (222 laadplekken) in bedrijf. Dit jaar zijn 37 publieke laadpalen geplaatst, een stijging van 50%.
Ambities
- Verkeer en vervoerActiviteiten & Financiën Verkeer en vervoer
1.3.1. Verkeer en vervoer
Verbetering van de bereikbaarheid van Hilversum, verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en de bereikbaarheid van het centrum. Ook zetten wij in op de bevordering van het fietsverkeer en het gebruik van het openbaar vervoer.
Activiteiten
●
Vaststellen van een visie op mobiliteit als onderdeel van de Omgevingsvisie, met aandacht voor: stimuleren elektrisch vervoer, snel- door- en hoofdfietsroutes, transferialocaties, stedelijke distributie, inrichting routes naar OV-knooppunten, innovatieve parkeeroplossingen, doorstroming verbeterende maatregelen en het benutten van wegwerkzaamheden voor oplossingen voor klimaatadaptatie.
●
Stimuleren van fietsgebruik, bijvoorbeeld door werkgevers te ondersteunen bij fietsgebruik medewerkers naar het werk (fietsmakelaar).
●
Ontwikkelen van een regionaal snel- door- en hoofdfietspadennetwerk Gooi & Vechtstreek in combinatie met het aanvragen van een subsidie bij de provincie Noord-Holland.
●
Besluitvorming over de realisatie van een nachtnetwerk naar Utrecht in samenwerking met NS.
●
Onderzoeken van mogelijke extra te nemen maatregelen bij de implementatie van het nieuwe vervoersplan voor het busvervoer in de Gooi en Vechtstreek. Dit hangt onder andere af van de OV-concessie door de provincie Noord-Holland.
●
Afronden van de werkzaamheden die alle bushaltes toegankelijk maken voor mindervaliden.
●
Start uitvoering door de provincie Noord-Holland van grote werkzaamheden inzake HOV in ’t Gooi, waaronder de onderdoorgang Oosterengweg, de busbaan en de natuurbrug.
●
Stimuleren van de uitbreiding van het aantal elektrische laadpalen, met name op locaties die veel publiek trekken, aansluitend op het aanbestedingstraject van samenwerkingspartner MRA-elektrisch.
●
Verder uitvoeren van de gekozen variant uit de besluitvorming (eind 2019) voor de verkeerssituatie bij de Kleine Spoorbomen.
●
Aanpakken van verkeersonveilige situaties.
●
Planvorming voor het opheffen van de niet actief beveiligde spoorwegovergang (NABO) Maartensdijkseweg.
●
Ontwerpen en vaststellen van verplichte verkeersbesluiten voor bijvoorbeeld de snelheid op wegen, voorrang op kruispunten en de reservering van een gehandicaptenparkeerplaats.
●
Omschakelen van bestaande verkeersregelinstallaties naar intelligente-verkeersregelinstallaties (i-VRI).
●
Onderhouden van de openbare verlichting en deze gefaseerd voorzien van LED-verlichting.
●
Gefaseerd vervangen van geluidsreducerend asfalt op de buitenring, waarbij rekening wordt gehouden met de bereikbaarheid van Hilversum.
●
Aanleggen, reconstrueren en onderhouden van de openbare ruimte in de breedste zin van het woord, en waar nodig maatregelen nemen vanuit de Structuurvisie Verkeer en Vervoer 2030 om de situatie verkeersveilig te maken.
●
In stand houden van de verkeersmaatregelen binnen de gemeente (verkeersborden, verkeersregelinstallaties, bewegwijzering en straatmeubilair ten behoeve van verkeersregulering).
●
In stand houden van de civieltechnische kunstwerken (onder andere inspectie, beheer en onderhoud van bruggen en tunnels).
●
Uitvoeren van de gladheidsbestrijding conform het Gladheidsbestrijdingsplan.
●
Uitvoeren van de straatreiniging conform het handboek Hilversum Buiten.
●
Reguleren, faciliteren en uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van de gemeentelijke ondergrondse infrastructuur.
●
Verlenen van vergunningen voor het reguleren van de openbare ruimte.
●
Verlenen van vergunningen voor het tijdelijk plaatsen van voorwerpen op de openbare weg.
Toelichting op activiteiten
Ondanks de coronapandemie zijn in 2020 bijna alle activiteiten uitgevoerd die gepland stonden voor de verbetering van de bereikbaarheid van Hilversum, het vergroten van de verkeersveiligheid, het verbeteren van de doorstroming van het verkeer en de bereikbaarheid van het centrum. De gemeente stimuleert het fietsgebruik en het gebruik van openbaar vervoer. Fietsgebruik is dit jaar o.a. gestimuleerd door te werken aan snelle doorfietspaden. In verband met het overwegend thuiswerken is in 2020 geen campagne gevoerd en er zijn geen concrete acties bij werkgevers opgestart om het fietsgebruik verder te bevorderen.
In 2020 heeft de provincie Noord-Holland verder gewerkt aan grote werkzaamheden inzake HOV in ’t Gooi en grote vorderingen gemaakt met de onderdoorgang Oosterengweg, de busbaan en de natuurbrug en het verder uitwerken van de gekozen variant uit de besluitvorming (mei 2020) voor de verkeerssituatie bij de Kleine Spoorbomen. Het bruggetje bij de Oude Meentweg zal in het eerste kwartaal van 2021 worden gerealiseerd. Dit is doorgeschoven door vertraging bij het verstrekken van de benodigde vergunning.
In 2020 zijn nog niet alle werkzaamheden afgerond voor het toegankelijk maken van alle bushaltes voor mindervaliden. De werkzaamheden zijn later aanbesteed dan gepland in verband met de coronapandemie.
Transdev heeft de concessie voor het openbaar busvervoer in de Gooi en Vechtstreek 2021-2030 gegund gekregen. De nieuwe OV-concessie start op 11 juli 2021 en loopt tot 2030. Transdev wilde meteen starten met volledig elektrische bussen, maar door corona wordt dit uitgesteld. Vanaf 2023, wanneer de vrije busbaan HOV in ’t Gooi is aangelegd, gaat het vervoerplan in zoals Transdev dat heeft aangeboden. De intentie is dat er dan meer bussen gaan rijden, op een hogere frequentie en meer in de spits. Verschillende busroutes worden versneld en verbeterd voor de reizigers. Voor het vervoersplan van Transdev zijn op een aantal locaties nieuwe bushaltes nodig, hiervoor heeft de gemeente reeds subsidie aangevraagd bij de Provincie.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
15.168
-651
14.517
Realisatie
14.217
-1.353
12.864
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-952
-701
-1.653
Door de coronapandemie was het niet mogelijk om aan alle mobiliteitsplannen vorm te geven. Pas in september 2020 ontstond er weer een verkeersbeeld dat vergelijkbaar was met de normale verkeersdrukte in Hilversum. Hierdoor is onderzoek naar de verkeerssituatie later dan gepland opgestart om te bezien of aanpassingen aan de (weg)inrichting noodzakelijk zijn. Een aantal onderdelen zijn mede daarom ingepland om begin 2021 te worden uitgevoerd. Daarnaast wordt de raad voorgesteld om de volgende deelbudgetten over te hevelen naar 2021: mobiliteitsvisie € 87.000, bereikbaarheid mediapark € 70.000 en variantenstudie fietsenstalling station € 329.000.
De uitvoering van verschillende werkzaamheden en onderzoeken voor de invulling van het Stationsgebied zijn verschoven naar 2021. Het gaat hierbij om onder andere het verleggen van kabels en leidingen en de voorbereiding van de verplaatsing van het busstation naar een tijdelijk busstation. Aan de raad wordt voorgesteld het daarmee gemoeide budget van € 173.000 over te hevelen naar 2021.
- ParkerenActiviteiten & Financiën Parkeren
1.3.2. Parkeren
Een evenwichtige parkeerbalans, bereikbaar en leefbaar houden van de buurten en een effectiever gebruik van beschikbare parkeerplaatsen.
Activiteiten
●
Doorontwikkelen van contactloos betalen bij parkeerautomaten.
●
Handhaven van de huidige parkeertarieven.
●
Begeleiden en monitoren van het uitbesteedde werk aan Parkeerservice voor de handhaving op parkeren.
●
Mogelijk uitbreiden van gereguleerd parkeren op initiatief van en in overleg met de buurt.
●
Onderhouden van open en gesloten parkeervoorzieningen, waarbij bij de vervanging van verouderde installaties rekening wordt gehouden met innovatieve mogelijkheden.
●
Verlenen van parkeervergunningen en ontheffingen.
●
Aanschaffen van parkeerautomaten en bebording.
Toelichting op activiteiten
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
3.524
-4.448
-923
Realisatie
4.054
-5.091
-1.038
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
529
-644
-114
De kosten voor Parkeerservice zijn door meerdere redenen gestegen. Zo zijn er minder leden zodat de kosten per lid van de coöperatie hoger liggen en krijgt Hilversum geen korting meer. Ook zijn de kosten gestegen voor de dienstverlening in parkeergarages. De vooraf ingeschatte en gemelde nadelen als gevolg van de coronapandemie vielen in de praktijk lager uit, hetgeen resulteerde in een voordeel van € 342.000. Incidenteel is er ook een voordeel te melden doordat op advies van de accountant inkomsten van belparkeren uit de maanden november en december 2020 (in tegenstelling tot voorgaande jaren) dit jaar worden verantwoord (€ 271.000).