Wonen en leven

Bereikbare stad

Begroting vs Realisatie

Begroot Realisatie

Opgave van de stad

Bereikbare stad

Hilversum is door haar centrale ligging en goede verbindingen met de rest van Nederland een gewilde plaats om in te wonen en te werken. Daardoor is de mobiliteit in en om de stad relatief groot. Een goede bereikbaarheid is aan de ene kant essentieel om de economische vitaliteit op peil te houden, aan de andere kant zorgt de toenemende verkeersdruk ervoor dat deze bereikbaarheid in gevaar kan komen. De bereikbaarheid en verkeersveiligheid van Hilversum zijn daarom blijvende aandachtspunten. Hilversum wil een goed bereikbare stad zijn voor voetgangers, fietsers, trein- en busreizigers en automobilisten. De opgave van de stad is om zowel bereikbaarheid van buiten als de bereikbaarheid in de stad zelf te verbeteren door het aanpakken van verschillende knelpunten.

De coronacrisis maakt dat het aantal verplaatsingen per auto drastisch lager was afgelopen jaar dan de jaren daarvoor. Vanzelfsprekend heeft dit een stijging van de waardering van de bereikbaarheid van het centrum tot gevolg gehad ten opzichte van vorig jaar. De streefwaarde van een 6,5 lijkt nu en ook komende jaren (als het autoverkeer zich wel zal herstellen) verder weg dan ooit. In de waardering zal het afsluiten van de Oosterengweg in verband met de realisatie van de tunnel ook een negatief effect hebben. In het laatste verkeersplan (2010) is aangegeven dat met de uitvoer van de geplande maatregelen de bereikbaarheid van Hilversum, en daarbinnen het centrum, tot 2020 zou verbeteren. De bereikbaarheid van het centrum wordt in 2020 wel hoger gewaardeerd dan in de jaren ervoor. De beoogde substantiële verbetering is echter niet gerealiseerd. Het huidige college heeft daarom besloten in deze collegeperiode een duurzaam nieuwe verkeersvisie voor Hilversum te maken teneinde de bereikbaarheid alsmede de leefbaarheid en de verkeersveiligheid verder te verbeteren.

De achterstand in het onderhoudsniveau voor wegen bedraagt ongeveer 17%. Dit percentage is gebaseerd op metingen die zijn verricht in 2018/2019, voornamelijk in het onderhoud van open verharding (o.a. voetpaden). Het oplopen van het achterstallig onderhoud wegen is het gevolg van de vanaf 2010 doorgevoerde structurele bezuinigingen op het beheer en onderhoud van de wegen. De achterstalligheid betreft met name de (klinker)wegen in de wijken. Het onderhoudsniveau op de doorgaande (asfalt)wegen ligt wel op het niveau van de streefwaarde. In het beheerplan Wegen dat in 2021 opgesteld wordt zal het structureel benodigd budget geactualiseerd in beeld worden gebracht. Overigens is in de kadernota 2020 het streefcijfer voor achterstallig onderhoud op 17% gezet.

Eind 2020 waren in totaal 111 publieke laadpalen (222 laadplekken) in bedrijf. Dit jaar zijn 37 publieke laadpalen geplaatst, een stijging van 50%.

Ambities

  • Verkeer en vervoer
  • Parkeren
Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 10:06:46 met de export van 06/14/2021 09:53:31