Opgave van de stad
Levendige stad
Een levendig, divers en bruisend Hilversum maakt de stad aantrekkelijk. De uitdaging is om de goede ingeslagen weg verder uit te bouwen. Een hoge kwaliteit van de culturele en sportieve voorzieningen en het cultureel erfgoed zorgt voor een prettig woon- en leefklimaat. Zij vormen samen met de evenementen een belangrijke factor voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Evenementen vergroten de bekendheid van Hilversum en zorgen voor ontmoeting. Het aantal evenementen neemt toe, waarbij het centrum de centrale plek voor beleving is. Op regionaal niveau zetten we ons in om meer toeristen richting Hilversum te trekken. Hiervoor ligt samenwerking op het niveau van de Metropoolregio Amsterdam en met de regio Utrecht voor de hand. Van het streven om meer toeristen te trekken is door de coronapandemie weinig gerealiseerd. Met name de culturele- en toeristische sector zijn zwaar getroffen door de getroffen maatregelen om de pandemie te bestrijden (zie hiervoor ook de coronaparagraaf). |
---|
In verband met de coronamaatregelen is dit jaar geen realisatie uitgevraagd over de tevredenheid van het evenementen aanbod. Vanwege de epidemie en maatregelen hebben er amper tot geen buitenevenementen plaatsgevonden (alleen een aangepaste versie van Gooisch Bier festival).
Voor het aantal overtredingen van geluidsoverlast was geen streefwaarde opgenomen. We kunnen het resultaat wel afzetten ten opzichte van 2019; waarin 48 klachten zijn ontvangen, waarvan 18 gegrond waren. In 2020 is het aantal klachten lager omdat voor een groot deel de horeca-gerelateerde overtredingen zijn weggevallen.
De laatste gezondheidsmonitor dateert uit 2016. De resultaten van de nieuwe gezondheidsmonitor volwassenen (en ouderen) worden op 29 juni gepubliceerd op de website van de GGD.
Door het beperkte aanbod van culturele voorzieningen en minder sportmogelijkheden als gevolg van de pandemie is de tevredenheid minder dan bij het opstellen van de begroting werd verwacht. Gelijkertijd is het percentage inwoners dat tevreden is over de mogelijkheden voor sport en recreatie gelijk gebleven. De inwoners van Hilversum hebben veel in de eigen omgeving gerecreëerd en sport op eigen gelegenheid kunnen beoefenen.
De cultuursector is, naast de evenementensector, hard geraakt voor de coronamaatregelen. Bij de bezoekersaantallen voor de evenementen en de culturele instellingen is het aantal fysieke bezoekers weergegeven. Veel organisaties hebben vanwege de coronamaatregelen ook veel gedaan om digitaal bezoekers aan te trekken.
In 2020 zijn evenementenprofielen vastgesteld waarmee we de levendigheid in de stad weer terug krijgen zodra de maatregelen tegen corona dit mogelijk maken. Positief is dat de Kwekerij voor het station in 2020 is geopend.
Ambities
- Sportbeleid en activeringActiviteiten & Financiën Sportbeleid en activering
1.2.1. Sportbeleid en activering
De gemeente wil dat zo veel mogelijk inwoners bewegen en/of sporten. Het is belangrijk dat er voor alle inwoners voldoende toegang tot laagdrempelige sportvoorzieningen is. Vitale sportverenigingen, buurtsport en beweegprogramma’s voor specifieke doelgroepen zijn voor Hilversum belangrijk. Sportevents brengen levendigheid en dragen bij aan een goed sportklimaat
Activiteiten
●
Actief ondersteunen van sportverenigingen, onder andere via de samenwerking met NOC NSF tot 2022, bij het verbeteren van de organisatiekracht en de openclubgedachte.
●
Inrichten van de samenwerking tussen sportverenigingen en de sportparkmanagers als het gaat om gezamenlijk onderhoud, andere verenigingstaken oppakken en betere bezetting van de sportaccommodaties met nieuwe doelgroepen.
●
Inzetten van het uitgebreide aantal buurtsportcoaches (via Brede Regeling Combinatiefuncties) om Hilversummers in samenwerking met verschillende organisaties in beweging te krijgen en te houden.
●
Initiatief nemen om samen met andere partijen het sportnetwerk door te ontwikkelen, bijvoorbeeld door de organisatie van Sportontmoeting Hilversum en het sportoverleg met besturen van grote sportverenigingen.
●
Investeren in en uitvoeren van de vijf pijlers van het in 2019 te sluiten Sportakkoord: inclusief sporten en bewegen, duurzame sportinfrastructuur, vitale sportaanbieders, positieve sportcultuur, van jongs af aan vaardig in bewegen.
●
Ondersteunen van grote (inter)nationale en lokale sportevenementen, zoals de Hilversum City Run. Nieuwe initiatieven in 2020 krijgen de ruimte en worden waar nodig financieel ondersteund.
●
Uitvoering geven aan de buurtspelen.
Toelichting op activiteiten
In 2019 zijn 14 clubs gestart bij het programma Verenigingsondersteuning Hilversum en in 2020 zijn, ondanks de coronapandemie, deze trajecten in aangepaste vorm voortgezet. Zo is bijvoorbeeld, met ondersteuning van NOC*NSF procesbegeleiders, een nieuw beleidsplan van Tafeltennisvereniging Hilversum gemaakt en is er een businesscase opgesteld voor de wielerbaan van GWC De Adelaar.
Het invoeren van een sportparkmanager voor meerdere verenigingen op één sportpark heeft geen draagvlak. Er is gebleken dat door de sportclubs geen overeenstemming over het onderhouden van het sportpark kon worden bereikt.
Sportontmoeting Hilversum is in 2020 niet doorgegaan vanwege de coronapandemie, maar het reguliere sportoverleg heeft wel plaatsgevonden. Mede dankzij het gezamenlijk opstellen van coronaprotocollen is ons contact met sportaanbieders in Hilversum uitgebreid en sterker geworden.
Behoudens de beperkte mogelijkheden in verband met de coronapandemie zijn er verschillende stappen gezet. Vanuit het sportakkoord zijn sportclubs samenwerkingen aangegaan voor het gezamenlijk gebruik van accommodaties tussen de georganiseerde sport en de commerciële sport, zoals tussen SC ’t Gooi en van Helmond Sport. Ook heeft HSV Wasmeer zich ingezet om op de sportvelden van sportpark Anna’s Hoeve de viering van Ramadan in de buitenlucht mogelijk te maken.
Ondanks de moeilijke periode door de beperkingen is door de inzet van vrijwilligers de zelfredzaamheid van de sportverenigingen verder toegenomen. Hierdoor konden verschillende activiteiten toch doorgang vinden.
Voor 2020 stonden verschillende grootschalige sportevenementen en de Buurtspelen gepland, zoals een officiële wedstrijd polsstokhoogspringen op het Marktplein. Vanwege de coronamaatregelen konden deze evenementen geen doorgang vinden.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
1.082
-6
1.077
Realisatie
766
-58
708
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-317
-52
-369
De lagere lasten zijn veroorzaakt door minder buurtsportcoaches omdat enerzijds de co-financiering niet kon worden gerealiseerd en anderzijds verschillende grootschalige sportevenementen niet konden doorgaan door Covid-19. Om alsnog grootschalige sportevenementen te kunnen organiseren wordt een overheveling van € 125.000 naar 2021 aan de raad voorgesteld.
Daarnaast is er een subsidie met betrekking tot sportakkoord 2020 bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ontvangen van € 50.000. - SportaccommodatiesActiviteiten & Financiën Sportaccommodaties
1.2.2. Sportaccommodaties
Sportaccommodaties dienen goed onderhouden en in voldoende mate aanwezig te zijn. Bij de sportaccommodaties waarvoor de gemeente verantwoordelijk is wordt het beheer en onderhoud afgestemd met de sportverenigingen. Waar mogelijk kunnen op wens van sportverenigingen bepaalde taken worden overgenomen. Voor niet gemeentelijke sportaccommodaties kunnen sportverenigingen zich aansluiten bij de Stichting Sportinvesteringsfonds Hilversum, dat tegen goede voorwaarden een lening voor het doen van investeringen mogelijk maakt. De gemeente staat voor de stichting garant.
Activiteiten
●
Uitwerken van het in 2019 te kiezen toekomstscenario van zwembad de Lieberg.
●
Implementeren van de uitkomsten van het onderzoek naar het toekomstig beheer en onderhoud van de gemeentelijke sportparken Anna’s Hoeve en Berestein.
●
Opstellen van het beleid ten aanzien van exploitatie en beheer van binnensportaccommodaties (sporthallen, sportzaal en zwembad).
●
Onderhouden van sportvelden van de gemeenten volgens vast te stellen meerjarenonderhoudsplan.
●
Onderhouden van trapveldjes zoals het Cruyff Court. Nieuwe initiatieven voor trapveldjes in buurten worden blijvend ondersteund.
Toelichting op activiteiten
Op basis van de voorgelegde opties heeft de raad in februari 2020 besloten om voor zwembad de Lieberg de voorkeurslocatie op het Arenapark verder uit te gaan werken. De inpassing zal binnen het in 2021 op te stellen stedenbouwkundigplan onderzocht worden.
Verenigingen hebben onderling geen overeenstemming bereikt over de condities en voorwaarden waarop zij het in eigen beheer onderhouden van de twee genoemde sportparken op zich willen nemen. Randvoorwaardelijk voor de verenigingen is een hogere structurele bijdrage van de gemeente voor beheer en onderhoud van deze sportparken. Omdat de gemeente geen extra financiële middelen beschikbaar stelt is op dit moment verder gaan op basis van de uitkomsten van het onderzoek niet wenselijk en voor de verenigingen financieel niet haalbaar.
De keuze is gemaakt om de exploitatie en het beheer van de sporthallen/sportzalen aan te besteden en niet terug te nemen in eigen beheer. Voor het zwembad is deze keuze uitgesteld tot er een nieuw zwembad is. Met de nieuwe gebruiker(s) van het nieuwe zwembad zullen afspraken gemaakt worden over het mogelijke mede participeren over het gebruik, de exploitatie en het beheer.
In 2020 is een meerjarenonderhoudsplan door de raad vastgesteld in het kader van het onderhoud vastgoed sportgebouwen. Het meerjarenplan is het kader voor de komende jaren.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
4.409
-2.584
1.826
Realisatie
4.395
-2.565
1.830
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-15
19
5
Het beheer en onderhoud van sportaccommodaties heeft binnen de gestelde financiële kaders plaatsgevonden.
- Culturele activiteiten, instellingen en educatieActiviteiten & Financiën Culturele activiteiten, instellingen en educatie
1.2.3. Culturele activiteiten, instellingen en educatie
Culturele activiteiten zijn gericht op het vergroten van de levendigheid en het versterken van de economische identiteit van Hilversum als stad van media, muziek en architectuur. De gemeente verbindt cultuur in sterke mate aan vraagstukken over gebiedsontwikkeling, de omgevingsvisie en het versterken van werklocaties. Culturele instellingen op professioneel en amateurniveau zijn essentiële dragers voor culturele activiteiten. De gemeente ondersteunt culturele instellingen, maar vraagt als tegenprestatie een duidelijke bijdrage aan de identiteit van de stad.
Activiteiten
●
Ondersteunen van amateurverenigingen middels subsidies, waarbij wij belonen op prestaties in plaats van een vaste subsidie toe te kennen. Prestaties zijn:
- Bijdragen aan identiteit van de stad.
- Verbinding met andere terreinen, zoals het sociaal domein.
- Geven van publieke optredens.
●
Verstevigen van culturele instellingen, zoals het filmtheater, cultuurplein Kerkbrink en het Metropole Orkest.
●
Landelijke culturele instellingen zoals Beeld & Geluid en Het Muziekcentrum van de Omroep meer betrekken bij de stad.
●
Intensiveren van de stimulans in cultuureducatie en mediawijsheid door samenwerking met scholen en instellingen. Onderzocht wordt of/hoe het landelijk programma Cultuureducatie met Kwaliteit kan worden vervolgd.
●
Stimuleren programmatische samenwerking tussen de door gemeente gesubsidieerde instellingen. Ook in 2020 wordt weer een opening van het culturele seizoen georganiseerd.
Toelichting op activiteiten
Het ondersteunen van amateurverenigingen is niet haalbaar gebleken in verband met de beperkingen vanwege de coronapandemie.
De uitbreidingsplannen van het filmtheater zijn door corona stilgevallen. Het incidentele (overbruggings) budget aan Metropole Orkest liep tot en met 2020 en heeft er mede voor gezorgd dat het orkest in stand is gebleven en dat ze voor de komende 4 jaar in de landelijke BIS zijn opgenomen. Door het college is besloten deze landelijke subsidie vanuit de gemeente niet verder aan te vullen. Het cultuurplein Kerkbrink heeft vertraging opgelopen. In 2020 was er nog onvoldoende duidelijkheid vanuit de initiatiefnemers.
In 2020 is de stimulans op cultuureducatie gerealiseerd op een viertal punten. Zo is een aantal pilotprojecten uitgevoerd met betrekking tot cultuureducatie co-creatie cultuur en onderwijs (media, architectuur, media). Ook zijn cultuurcoaches aangesteld en is er een plan gemaakt voor de opzet van een cultuureducatie coördinatiepunt. Tenslotte wordt er een vervolg gegeven aan het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit in 2021-2024 in samenwerking met het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap.
Ondanks de beperkingen vanwege de maatregelen in het kader van de coronapandemie is er wel culturele samenwerking gerealiseerd. Dit is onder andere gebeurd op het gebied van cultuureducatie, alternatieve programmering (online), communicatie en coronamaatregelen. Ook is in september een evenement georganiseerd in samenwerking met het Bierfestival.
In 2020 zou Hilversum herdenken en vieren dat het 75 jaar geleden was dat Nederland werd bevrijd. Daarvoor waren verschillende activiteiten georganiseerd. Helaas konden veel activiteiten niet doorgaan vanwege de maatregelen tegen het coronavirus en is met verschillende initiatiefnemers toegezegd te bekijken om hun activiteit in 2021 alsnog te organiseren.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
4.884
-725
4.159
Realisatie
4.659
-533
4.127
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-225
192
-32
De lagere lasten zijn veroorzaakt door niet gerealiseerde lasten van het poppodium de Vorstin. Hier tegenover staat een kwijtschelding van een deel van de huur van de Vorstin vanwege Covid-19.
Om in 2021 alsnog activiteiten voor het vieren van 75 jaar vrijheid te kunnen organiseren wordt de raad gevraagd € 60.000 naar 2021 over te hevelen.
Daarnaast is met 65 % noodsteun door de provincie Noord-Holland en 35 % gemeentelijke matching uit de Covid-19 reserve aan een viertal culturele en maatschappelijke organisaties noodsteun verstrekt. Dit zijn respectievelijk: Museum Hilversum met € 24.501, Stichting Wonderfeel met € 36.500, Bibliotheek Hilversum met € 113.425 en Globe CKC Centrum voor Kunst en Cultuur € 20.875.
- MuseaActiviteiten & Financiën Musea
1.2.4. Musea
De gemeente heeft een initiërende en faciliterende rol in het verbinden van media en cultuur in de stad, passend bij de identiteit van Hilversum als Mediastad. Het omvormen van de Kerkbrink tot media-cultuurcluster zorgt voor een levendiger plein in het centrum van de stad. Het streekarchief dient in de tijd van digitalisering uit te groeien tot een robuuste en stabiele archieforganisatie.
Activiteiten
●
Besluitvorming over te kiezen scenario Kerkbrink media-cultuurcluster.
●
Voortzetten ondersteuning Museum Hilversum met nadruk op haar mediacultuurprofiel en verbinding met andere instellingen, zoals Beeld & Geluid en de Zilveren Camera.
●
Opbouwen van een toekomstgericht Streekarchief, mogelijk gefuseerd met de archiefdienst Gooise Meren, afhankelijk van besluitvorming in 2019.
Toelichting op activiteiten
Het initiatief voor de ontwikkeling van scenario’s voor het media-cultuurcluster ligt bij initiatiefnemers uit de stad en zal samen met de gemeente nader uitgewerkt worden. Vanuit de initiatiefnemers is nog onvoldoende duidelijkheid gegeven over de mogelijke ontwikkelingen. Hierdoor is vertraging ontstaan bij de uitwerking van de businesscase. Een verdere uitwerking zal worden opgepakt in 2021.
De digitalisering van het Streekarchief is in gang gezet en wordt zo veel mogelijk binnen Hilversum doorgezet. Hiervoor is gekozen omdat de samenwerking in de regio is vertraagd, de gemeente Huizen heeft gevraagd om nader onderzoek van de businesscase voor een mogelijke fusie.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
1.332
-324
1.009
Realisatie
1.344
-385
958
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
11
-62
-51
De gemeente heeft een initiërende en faciliterende rol in het verbinden van media en cultuur in de stad, passend bij de identiteit van Hilversum als Mediastad uitgevoerd binnen de gestelde financiële kaders.
- Cultureel erfgoedActiviteiten & Financiën Cultureel erfgoed
1.2.5. Cultureel erfgoed
Cultureel erfgoed heeft een verbindende werking in Hilversum vanuit ruimtelijk, sociaal en maatschappelijk perspectief. Als één van de identiteitsdragers van de stad draagt het in belangrijke mate bij aan de kwaliteit van de leefomgeving. De gemeente heeft een regierol bij het beschermen, behouden en versterken van de verbindende werking van het cultureel erfgoed. Samen met de eigenaren van de monumenten wordt voor een toekomstbestendige voorraad gezorgd. Toekomstbestendig betekent ook dat er ruimte moet zijn voor de transformatie van monumenten.
Activiteiten
●
Positioneren van Hilversum als Tuinstad van de 21e eeuw aan de hand van gesprekken met partners in de stad aan de erfgoedtafels en een beleidsagenda.
●
Beschermen en behouden van het volledige cultureel erfgoed in Hilversum, met in 2020 specifieke aandacht voor:
- Erfgoed van na 1965
- Postcodegebied 1221
- Kerken
- Beschermde stadsgezichten.
●
Positioneren cultureel erfgoed bij ruimtelijke opgaven.
●
Duurzaam transformeren van rijksbeschermde stadsgezichten.
●
Ondersteunen van eigenaren van monumenten met adviesexpertise en financiële instrumenten.
●
Uitvoeren van het convenant Zonnestraal en de waarde voor inwoners en bezoekers vergroten.
Toelichting op activiteiten
Met de opzet van de erfgoedgesprekken (erfgoedtafels) is het Hilversumse erfgoed netwerk en samenwerking tussen organisaties versterkt. Er zijn diverse projecten geïnitieerd, zo is er een digitaal erfgoedhuis opgezet in samenwerking met stichting Steengoed Erfgoed. Inmiddels heeft het digitale erfgoedhuis de website Steengoederfgoed in de lucht. Naast een digitaal erfgoedhuis werken er organisaties al enkele jaren aan een fysiek erfgoedhuis. Voor het fysieke erfgoedhuis hebben de organisaties (trekker Albertus Perk) o.a. een projectplan opgesteld. De gemeente heeft de opstart ondersteund.
De bescherming van het erfgoed van na 1965 is niet verder opgepakt omdat er onvoldoende budget beschikbaar was. Voor het erfgoed in het postcodegebied 1221 zijn de aanwijzingen bij de eerste 5 ontwikkellocaties uitgevoerd. Voor het religieus erfgoed is in 2020 een rijksbijdrage toegekend om een Routekaart Religieus Erfgoed te ontwikkelen in samenwerking met de eigenaren, erfgoedorganisaties en inwoners.
Er is structureel aandacht voor de verduurzaming en instandhouding van de rijksbeschermde stadsgezichten en monumenten. Op regionaal niveau is de verduurzaming gebiedsgericht benaderd, onder meer met het ontwikkelen van tools voor villa en arbeiderswoning in samenwerking met bureau Groene Grachten.
Het convenant Zonnestraal voorziet in het initiatief van de eigenaar om een toekomstvisie en een bestemmingsplan voor Zonnestraal op te stellen. Daar is de eigenaar in 2020 niet aan toe gekomen. Wel is het Dresselhuyspaviljoen gereed gekomen. Bij dit duurzaam gerestaureerde paviljoen is een warmtepomp toegepast. Voor de beleefbaarheid en bekendheid van Zonnestraal is ook een app ontwikkeld. Aan de hand van deze app kan men een fietstocht volgen door Hilversum waarbij het verhaal van de Diamantindustrie wordt verteld.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
865
-104
761
Realisatie
692
-52
640
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-173
52
-121
De lasten voor het cultureel erfgoed zijn lager dan begroot door enerzijds minder uitgaven aan restauratiesubsidies en anderzijds een vertraging in het inrichten van de museumkamer en bezoekerscentrum bij Zonnestraal. Ook heeft het opstellen van de routekaart religieus erfgoed vertraging opgelopen en is nu voorzien in 2021. Hiervoor is een overheveling voorgesteld aan de raad van € 50.000.
- Lokale media en bibliotheekActiviteiten & Financiën Lokale media en bibliotheek
1.2.6. Lokale media en bibliotheek
Cultuurdragers zijn voor de Mediastad van groot belang. De gemeente ondersteunt bijvoorbeeld de bibliotheek en onderzoekt haar toekomst als onderdeel van een groter media-cultuurcluster. Lokale omroepen kunnen op gemeentelijke ondersteuning rekenen via de mediasubsidieregeling.
Activiteiten
●
Toegankelijk houden van de bibliotheek voor de inwoners van Hilversum.
●
Ondersteunen van de bibliotheek in de toekomst, waarbij de vorm afhankelijk is van besluitvorming over het media-cultuurcluster Kerkbrink.
●
Ondersteunen van initiatieven uit lokale media met een innovatief karakter vanuit de in 2019 ingerichte subsidieregeling.
Toelichting op activiteiten
Ondanks de beperkingen door de coronamaatregelen, is de bibliotheek open gebleven voor het publiek en konden mensen bijvoorbeeld boeken afhalen.
De verdere ontwikkeling van de bibliotheek hangt samen met ontwikkelingen van het media-cultuurcluster aan de Kerkbrink. Omdat daarbij vertraging is ontstaan, zijn ook de toekomstplannen voor de bibliotheek vertraagd.
De regeling voor de ondersteuning van media met een innovatief karakter is door het college verruimd. Daardoor is deze ook ter beschikking gesteld om de door corona zwaar getroffen mediabedrijven financieel te steunen en zo het voortbestaan van lokale media te waarborgen.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
1.964
-2
1.962
Realisatie
1.883
-8
1.875
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-81
-6
-87
De ondersteuning van diverse lokale media via de mediasubsidieregeling heeft binnen de gestelde financiële kaders plaatsgevonden. Er zijn minder subsidies lokale Media 2020 toegekend die voldoen aan het bijbehorende afwegingskader. Hiervoor wordt een overheveling naar 2021 voorgesteld aan de raad van € 144.000.