Opgave van de stad
Mooie stad
Hilversum is een compacte stad, gelegen in een oase van groen. Om die waardevolle positie te behouden bouwen wij alleen binnen de bebouwde omgeving. Daarbij zoeken we constant naar de juiste balans tussen ruimte voor wonen en ruimte voor werken. Hilversum is een gewilde woonstad. Er is een grote vraag naar woningen, waarbij de gemeente nadruk legt op het sociale en het middeldure huursegment. Hilversum blijft de komende jaren bouwen en zoekt hier de samenwerking met regiogemeenten en woningbouwcorporaties. Tegelijkertijd zijn we ook een gemeente waar gewerkt wordt. Om bedrijvigheid een impuls te geven jagen we een groot aantal ruimtelijke opgaven aan, zoals in het stationsgebied, postcodegebied 1221, Crailo en Arenapark. |
---|
De opgenomen streefwaarde voor 1- en 2 persoonshuishoudens in 2022 heeft geen betrekking op de per jaar opgeleverde woningen. In het coalitieakkoord is afgesproken dat de woningvoorraad in 4 jaar tijd met 1.000 woningen voor 1- en 2-persoonshuishoudens wordt uitgebreid. Dit kan zijn: gerealiseerd (opgeleverd) tijdens deze collegeperiode dan wel vastgelegd in "harde" ruimtelijke plannen. Op 24 september 2020 is de raad geïnformeerd dat de tussenstand halverwege 2020 op 708 lag. In de collegebrief van maart 2021 is aan de raad gemeld dat het doel op peildatum 1 maart 2021 bereikt is: er zijn 1.076 woningen voor 1- en 2 persoonshuishoudens gerealiseerd of vastgelegd in plannen.
Overigens zijn er in het jaar 2020 in totaal 304 woningen opgeleverd.
In 2020 zijn er geen koopwoningen opgeleverd in het middensegment. Daarentegen zijn er wel 28 huurwoningen in het middensegment opgeleverd in 2020. Ons beleid is dat we stadsbreed inzetten op 50% middeldure woningen. Deze kaders geven we mee aan ontwikkelende partijen. De uitwerking van beleid naar oplevering kost echter tijd. Bij woningbouw zit er tussen plan en uitvoering al snel een paar jaar. Daarom zien we over de komende jaren steeds meer effect van het huidige beleid op middeldure woningen.
Ambities
- Ruimtelijke ordeningActiviteiten & Financiën Ruimtelijke ordening
1.1.1. Ruimtelijke ordening
Samen met inwoners, bedrijven en instellingen een veilige en gezonde fysieke leefomgeving creëren en in stand houden. De instrumenten uit de Omgevingswet die hiervoor beschikbaar zijn worden door de gemeente ingezet.
Activiteiten
●
Opstellen en vaststellen van een Omgevingsvisie 2040 samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen.
●
Voortzetten van pilotprojecten met het Omgevingsplan: bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte opstellen voor het Noordwestelijk Villagebied en postcodegebied 1221.
●
Vormgeven van de bouwsteen Gezondheid In Omgevingswet. We stellen vast hoe en in welke vorm we gezondheid integraal meenemen in ontwikkelingen binnen het fysieke domein.
●
Trekken van verschillende gebiedsontwikkelingen en bouwprojecten: stationsgebied, drie ontwikkelprojecten in postcodegebied 1221, Arenapark.
●
Faciliteren van verschillende gebiedsontwikkelingen en bouwprojecten: Crailo, Philipslocatie, LTS locatie, 8-10 private ontwikkellocaties postcodegebied 1221, voltooiing Groene Schakel.
●
Uitvoeren van verschillende gebiedsontwikkelingen en bouwprojecten: Huydecopersweg, A27, Anna’s Hoeve, Egelshoek, Lucent, Monnikenberg.
●
Inzichtelijk maken van de regels en mogelijkheden voor gevelreclame door ondernemers.
Toelichting op activiteiten
Tot maart 2020 heeft de gemeente actief uitvoering gegeven aan het plan van aanpak omgevingsvisie (september 2019), bijvoorbeeld door het in beeld brengen van relevante trends en ontwikkelingen en verkennende gesprekken in alle wijken. Tegelijk heeft het college in 2020 gewerkt aan het positioneren van de grote gebiedsontwikkelingen in Hilversum in bovenregionaal verband. Een voorstel om dat verder te onderzoeken, was naar oordeel van de raadscommissie medio 2020 niet rijp voor besluitvorming. College en raad hebben uitgesproken het vervolggesprek over de toekomstige stedelijke ontwikkeling te willen voeren in het kader van de omgevingsvisie. Een intensieve betrokkenheid van de samenleving is de basis voor het plan van aanpak.
Het proces van de omgevingsvisie heeft met het (landelijk) uitstellen van de omgevingswet enige vertraging opgelopen. Het met bewoners opzetten van de gewenste vorm voor de inspraak was complex maar inmiddels is het voorstel met een raadsbesluit bekrachtigd.
Voor het postcodegebied 1221 is gestart aan het opstellen van een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte (ofwel BP met VR) dit zal in het najaar van 2021 ter vaststelling worden voorgelegd aan de raad (een BP met VR is een tussenproduct als opmaat naar het omgevingsplan). Voor het Noordwestelijk villagebied zal geen BP met VR gemaakt worden, maar wordt er direct, volgend op de omgevingsvisie, een omgevingsplan opgesteld.
Er is een eerste stap gemaakt voor de omgevingsvisie op basis van de ‘Foto van de stad’ en daarbij is ook het thema gezondheid benoemd. Daarnaast is gezondheid als thema opgenomen in het BP met VR voor 1221 maar in verband met de vertraging van de omgevingsvisie zijn er nog geen concrete resultaten te melden.
In het najaar van 2020 is door de raad het bestemmingsplan met beeldkwaliteitsplan voor het Stationsgebied vastgesteld. Het Masterplan voor de doorontwikkeling van het Arenapark is in juli 2020 vastgesteld.
Voor Crailo is een bestemmingsplan opgesteld dat inmiddels in procedure is gebracht. Voor de Philipslocatie is een stedenbouwkundig plan in de stuurgroep vastgesteld dat wordt uitgewerkt tot een bestemmingsplan met beeldkwaliteitsplan. Voor de Kleine Spoorbomen is voor de nadere uitwerking een voorkeursalternatief geformuleerd en in 1221 zijn meerdere intentieovereenkomsten voor ontwikkellocaties afgesloten. Ook is in 1221 een aantal pleinen geselecteerd die zullen worden vergroend. Het project Egelshoek is afgerond en afgesloten en bij HOV in ’t Gooi is na een lange voorbereiding de uitvoering van het hoofdcontract gestart.
In 2020 is ook gestart met de verduidelijking van de welstandskaders. Daarbij zijn in eerste instantie tegenstrijdigheden en onjuistheden weggenomen en is eind 2020 gestart met een betere duiding ten aanzien van de regels voor gevelreclame, dit zal in 2021 worden afgerond.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
3.131
-316
2.815
Realisatie
3.062
-172
2.889
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-69
144
75
Vanwege vertraging in de invoering van de Omgevingswet en de daarmee samenhangende Omgevingsvisie zijn eerder geplande participatietrajecten niet uitgevoerd. Hierdoor is het budget niet volledig in 2020 uitgegeven. De raad wordt daarom middels een overhevelingsvoorstel gevraagd het resterende budget van € 152.000 over te hevelen naar 2021.
Door vertraging bij het afsluiten van de intentieovereenkomst voor het Arenapark is het budget voor het opstellen van het stedenbouwkundig plan niet geheel uitgegeven. De raad wordt daarom verzocht om het resterende budget van € 199.000 over te hevelen naar 2021.
Het college heeft ingezet op het verhalen van kosten die door de gemeente moeten worden gemaakt om een project of grondexploitatie mogelijk te maken; een lager aantal afgesloten anterieure overeenkomsten dan verwacht zorgt voor een nadeel van € 246.000. - Wonen en bouwenActiviteiten & Financiën Wonen en bouwen
1.1.2. Wonen en bouwen
Het bouwen aan en vernieuwen van de stad samen met marktpartijen en corporaties, waarbij de gemeente een stimulerende rol heeft teneinde dit mogelijk te maken.
Activiteiten
●
Stimuleren en faciliteren van de uitbreiding van de woningvoorraad om te komen tot de gewenste 1000 extra woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens.
●
Inzetten op het minimaal op peil houden van de sociale woningvoorraad en het verhogen van het aanbod van middenhuur woningen.
●
Ruimte bieden aan nieuwe woon- en verblijfsvormen (o.a. voor starters, internationals, studenten en ouderen).
●
Doorontwikkelen van een (regionale) samenwerkingstafel met woningcorporaties en marktpartijen voor het realiseren van de bouwopgaven.
●
Mede uitvoeren van het project senioren Wooncoach en daarmee bijdragen aan goed wonen voor senioren en doorstroming op de sociale huurmarkt.
●
Opstellen van randvoorwaarden in het kader van de energietransitie bij nieuwbouw en verbouw.
●
Toezicht houden op bouwen en wonen
●
Actueel houden van basisregistratie adressen en gebouwen (BAG).
●
Verstrekken van omgevingsvergunningen.
Toelichting op activiteiten
Het college laat met de introductie van de Teller van Heller zien wat de actuele stand van zaken is op weg naar de geplande 1.000 woningen voor een- en tweepersoonshuishoudens. De teller laat zien dat we goed op weg zijn en naar verwachting de ambitie van 1.000 woningen ruimschoots zullen weten te behalen. Tot en met maart 2021 zijn 714 woningen gerealiseerd, terwijl al 362 in het bestemmingsplan zijn opgenomen om te worden gerealiseerd. De raad is hierover door middel van een collegebrief (1 maart 2021) geïnformeerd.
Het opstellen van randvoorwaarden voor de energietransitie bij nieuwbouw en verbouw is nog niet afgerond. We zijn eind 2020 gestart met het opstellen van een Leidraad duurzaam bouwen en ontwikkelen in Hilversum. Deze gaat het overzicht bieden in de verschillende randvoorwaarden en ambities van de gemeente voor een duurzame gebouwde omgeving. Zo gaat dit instrument het bewoners en ontwikkelaars gemakkelijker maken om goed rekening te houden met het bestaande duurzaamheidsbeleid. Deze leidraad wordt ook afgestemd met het Monumenten- en Welstandsbeleid. Het Welstandsbeleid zal in de loop van 2021 hierop worden aangepast. In het Startdocument voor de Transitievisie Warmte heeft de raad vastgesteld dat ‘bij toekomstige gebiedsontwikkeling de mogelijkheden onderzocht worden om bij te dragen aan het aardgasvrij maken en renoveren van gebouwen. Ook verkennen we de kansen met de omliggende gebieden om de uitgangspunten van de Transitievisie Warmte te realiseren in het nieuw te ontwikkelen gebied’. Dit wordt nader uitgewerkt in de TVW die de raad eind 2021 voorgelegd zal krijgen. Het Rijk scherpt intussen de energieprestatiecoëfficiënt (EPC) steeds verder aan, vooral op basis van de Renewable Energy Directive II van de EU. Nieuwbouw moet vanaf 1 januari 2021 (bijna) energieneutraal zijn (BENG) en in de loop van 2021 worden ook duurzaamheidseisen voor renovatie opgenomen in het Bouwbesluit/Besluit bouwwerken leefomgeving.
De gemeente werkt regionaal samen aan de energietransitie. Dit heeft 2020 onder meer geresulteerd in het tot stand komen van het regionale Energiedienstenbedrijf (EDB). Dat is gericht op de verduurzaming van bestaande gebouwen. Onderdeel van het aanbod is de ontwikkeling van ‘product markt combinaties’. Dat zijn passende en leverbare verduurzamingspakketten voor de meest gebruikelijke typologieën woningen, zoals VVE’s en jaren zeventig woningen. Met het EDB denken we een belangrijke schakel te hebben in de keten van de vraag van bewoners en bedrijven naar verduurzaming van hun pand naar het daadwerkelijk realiseren daarvan.De samenwerkingstafel als benoemd in het coalitieakkoord van 2019 heeft in dat jaar twee keer plaatsgevonden. Samen met woningcorporaties, ontwikkelaars en een makelaar is gesproken over de opgaven op de woningmarkt. In 2020 is er geen samenwerkingstafel georganiseerd. De betrokkenen zagen in de vorm waarop de samenwerkingstafels in 2019 hebben plaatsgevonden geen meerwaarde. In 2020 hebben we er daarom voor gekozen om geen aparte samenwerkingstafel meer te organiseren maar de stakeholders te betrekken wanneer daar een duidelijke aanleiding is, zoals we in 2020 hebben gedaan bij de woonvisie.
Het project met betrekking tot de senioren wooncoach liep heel goed en is daarom verlengd in 2021. Wel zijn er als gevolg van de coronamaatregelen veel huisbezoeken niet doorgegaan.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
4.082
-1.983
2.099
Realisatie
4.553
-2.076
2.477
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
471
-93
378
De Commissie voor Welstand en Monumenten toetst aanvragen voor bouwactiviteiten aan de criteria van de Nota Welstand en adviseert Burgemeester & Wethouders daarover. Door de gestegen bouw- & vernieuwingsactiviteiten en toegenomen complexiteit van de plannen waren de kosten voor de Commissie inclusief specialistische kennis en advisering voor 2020 te laag geraamd. Deels is dit in de begroting 2021 aangepast, deels zal dit via een voorstel in de kadernota 2021 worden voorgesteld te repareren.
Om de prestatieafspraken en woonvisie te kunnen realiseren wordt de raad gevraagd om bij de vaststelling van de jaarrekening 2020 een bedrag van € 69.000 over te hevelen naar 2021.Bouwen dient te gebeuren op veilige grond en daarvoor waren incidentele budgetten aangevraagd. Er was in 2020 minder reden tot het uitvoeren van noodzakelijke bodemonderzoeken omdat de grond schoner was dan verwacht; ook waren minder historische onderzoeken noodzakelijk.
- Begraafplaatsen en crematoriaActiviteiten & Financiën Begraafplaatsen en crematoria
1.1.3. Begraafplaatsen en crematoria
De Uitvaartstichting exploiteert alle gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium in Hilversum. De gemeente stuurt op een hoog kwaliteitsniveau van de dienst begraven en cremeren en op het behoud van de monumentale uitstraling van de begraafplaatsen. Sturingsmogelijkheid heeft de gemeente via de Raad van Toezicht en de begroting en jaarrekening van de Uitvaartstichting.
Activiteiten
●
Onderhouden van de gebouwen op de begraafplaatsen volgens de meerjarenonderhoudsplanning.
●
Onderzoeken van huisvestingsoplossingen voor het personeel van de Uitvaartstichting.
●
Uitvoeren asbestsanering op Noorderbegraafplaats en Bosdrift aan de hand van beheersplannen.
Toelichting op activiteiten
Het onderzoek voor de huisvesting voor de uitvaartstichting is afgerond met als voorstel het gebouw de Bosdrift in te zetten voor de huisvesting van personeel. Dit heeft in maart 2020 via een raadsbesluit geleid tot een interne verbouwing van het gebouw. De verbouwing is in augustus van 2021 gereed waarna gestart wordt met de verhuizing van de uitvaartstichting.
De sanering van de gronden van de Noorderbegraafplaats en de Bosdrift is in september van 2020 afgerond.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
689
-536
153
Realisatie
733
-511
222
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
45
24
69
Het onderhouden van gebouwen op de begraafplaatsen heeft binnen de gestelde financiële kaders plaatsgevonden.