Mooie stad

Wonen en bouwen

1.1.2. Wonen en bouwen

Het bouwen aan en vernieuwen van de stad samen met marktpartijen en corporaties, waarbij de gemeente een stimulerende rol heeft teneinde dit mogelijk te maken.

Activiteiten

Stimuleren en faciliteren van de uitbreiding van de woningvoorraad om te komen tot de gewenste 1000 extra woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens.

Inzetten op het minimaal op peil houden van de sociale woningvoorraad en het verhogen van het aanbod van middenhuur woningen.

Ruimte bieden aan nieuwe woon- en verblijfsvormen (o.a. voor starters, internationals, studenten en ouderen).

Doorontwikkelen van een (regionale) samenwerkingstafel met woningcorporaties en marktpartijen voor het realiseren van de bouwopgaven.

Mede uitvoeren van het project senioren Wooncoach en daarmee bijdragen aan goed wonen voor senioren en doorstroming op de sociale huurmarkt.

Opstellen van randvoorwaarden in het kader van de energietransitie bij nieuwbouw en verbouw.

Toezicht houden op bouwen en wonen

Actueel houden van basisregistratie adressen en gebouwen (BAG).

Verstrekken van omgevingsvergunningen.

Toelichting op activiteiten

Het college laat met de introductie van de Teller van Heller zien wat de actuele stand van zaken is op weg naar de geplande 1.000 woningen voor een- en tweepersoonshuishoudens. De teller laat zien dat we goed op weg zijn en naar verwachting de ambitie van 1.000 woningen ruimschoots zullen weten te behalen. Tot en met maart 2021 zijn 714 woningen gerealiseerd, terwijl al 362 in het bestemmingsplan zijn opgenomen om te worden gerealiseerd. De raad is hierover door middel van een collegebrief (1 maart 2021) geïnformeerd.

Het opstellen van randvoorwaarden voor de energietransitie bij nieuwbouw en verbouw is nog niet afgerond. We zijn eind 2020 gestart met het opstellen van een Leidraad duurzaam bouwen en ontwikkelen in Hilversum. Deze gaat het overzicht bieden in de verschillende randvoorwaarden en ambities van de gemeente voor een duurzame gebouwde omgeving. Zo gaat dit instrument het bewoners en ontwikkelaars gemakkelijker maken om goed rekening te houden met het bestaande duurzaamheidsbeleid. Deze leidraad wordt ook afgestemd met het Monumenten- en Welstandsbeleid. Het Welstandsbeleid zal in de loop van 2021 hierop worden aangepast. In het Startdocument voor de Transitievisie Warmte heeft de raad vastgesteld dat ‘bij toekomstige gebiedsontwikkeling de mogelijkheden onderzocht worden om bij te dragen aan het aardgasvrij maken en renoveren van gebouwen. Ook verkennen we de kansen met de omliggende gebieden om de uitgangspunten van de Transitievisie Warmte te realiseren in het nieuw te ontwikkelen gebied’. Dit wordt nader uitgewerkt in de TVW die de raad eind 2021 voorgelegd zal krijgen. Het Rijk scherpt intussen de energieprestatiecoëfficiënt (EPC) steeds verder aan, vooral op basis van de Renewable Energy Directive II van de EU. Nieuwbouw moet vanaf 1 januari 2021 (bijna) energieneutraal zijn (BENG) en in de loop van 2021 worden ook duurzaamheidseisen voor renovatie opgenomen in het Bouwbesluit/Besluit bouwwerken leefomgeving.
De gemeente werkt regionaal samen aan de energietransitie. Dit heeft 2020 onder meer geresulteerd in het tot stand komen van het regionale Energiedienstenbedrijf (EDB). Dat is gericht op de verduurzaming van bestaande gebouwen. Onderdeel van het aanbod is de ontwikkeling van ‘product markt combinaties’. Dat zijn passende en leverbare verduurzamingspakketten voor de meest gebruikelijke typologieën woningen, zoals VVE’s en jaren zeventig woningen. Met het EDB denken we een belangrijke schakel te hebben in de keten van de vraag van bewoners en bedrijven naar verduurzaming van hun pand naar het daadwerkelijk realiseren daarvan.

De samenwerkingstafel als benoemd in het coalitieakkoord van 2019 heeft in dat jaar twee keer plaatsgevonden. Samen met woningcorporaties, ontwikkelaars en een makelaar is gesproken over de opgaven op de woningmarkt. In 2020 is er geen samenwerkingstafel georganiseerd. De betrokkenen zagen in de vorm waarop de samenwerkingstafels in 2019 hebben plaatsgevonden geen meerwaarde. In 2020 hebben we er daarom voor gekozen om geen aparte samenwerkingstafel meer te organiseren maar de stakeholders te betrekken wanneer daar een duidelijke aanleiding is, zoals we in 2020 hebben gedaan bij de woonvisie.

Het project met betrekking tot de senioren wooncoach liep heel goed en is daarom verlengd in 2021. Wel zijn er als gevolg van de coronamaatregelen veel huisbezoeken niet doorgegaan.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

4.082

-1.983

2.099

Realisatie

4.553

-2.076

2.477

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

471

-93

378

De Commissie voor Welstand en Monumenten toetst aanvragen voor bouwactiviteiten aan de criteria van de Nota Welstand en adviseert Burgemeester & Wethouders daarover. Door de gestegen bouw- & vernieuwingsactiviteiten en toegenomen complexiteit van de plannen waren de kosten voor de Commissie inclusief specialistische kennis en advisering voor 2020 te laag geraamd. Deels is dit in de begroting 2021 aangepast, deels zal dit via een voorstel in de kadernota 2021 worden voorgesteld te repareren.
Om de prestatieafspraken en woonvisie te kunnen realiseren wordt de raad gevraagd om bij de vaststelling van de jaarrekening 2020 een bedrag van € 69.000 over te hevelen naar 2021.

Bouwen dient te gebeuren op veilige grond en daarvoor waren incidentele budgetten aangevraagd. Er was in 2020 minder reden tot het uitvoeren van noodzakelijke bodemonderzoeken omdat de grond schoner was dan verwacht; ook waren minder historische onderzoeken noodzakelijk.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 10:06:46 met de export van 06/14/2021 09:53:31