Opgave van de stad
Kansrijke stad
Hilversum wil bijdragen aan gelijke ontwikkelkansen voor ieder kind. Daar waar de basisvoorzieningen zoals peuterspeelzalen, onderwijs, sport, cultuur en gezondheidszorg niet voldoende bijdragen aan deze kansen, bieden we aanvullende maatregelen. Door het bieden van ondersteuning, geven wij ouders een steuntje in de rug. |
---|
Het aantal meldingen van relatief verzuim schommelt in Hilversum al een aantal jaren rond de 660, terwijl het aantal meldingen in de regio al jaren een dalende lijn laat zien. Het RBL doet er samen met de scholen alles aan wat binnen hun mogelijkheden ligt om het relatief verzuim zo veel mogelijk terug te dringen.
Het aantal voortijdig schoolverlaters (vsv-ers) schommelt al jaren rond de 1,5 en 2,0. Er lopen in de regio diverse projecten (Match op meedoen) om deze jongeren te bereiken en ze te bewegen om alsnog een startkwalificatie te behalen. Hierin wordt intensief samengewerkt met het MBO Hilversum, het voortgezet onderwijs en het samenwerkingsverband VO (Qinas). Een van de redenen waarom er verschillen ontstaan in het aantal vsv jongeren is economisch gerelateerd. Bij een aantrekkende arbeidsmarkt stijgt het aantal, bij een krimpende arbeidsmarkt (zoals nu) daalt het aantal vsv-ers. Uit het jaarverslag van het RBL 2019-2020 blijkt bijvoorbeeld dat het aantal vsv-ers het afgelopen schooljaar in de regio is gedaald met 86 leerlingen. 361 in 2019. 275 in 2020. Aanname is dat door corona de kansen op de arbeidsmarkt klein zijn en dat meer jongeren besluiten om een studie op te pikken.
Ambities
- Onderwijsbeleid en leerlingenzakenActiviteiten & Financiën Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
2.2.1. Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Het bieden van gelijke ontwikkelkansen voor kinderen door voorzieningen op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie en passend onderwijs te faciliteren en het gebruik hiervan te stimuleren.
Activiteiten
●
Het monitoren en aanpassen van maatwerkplannen om de doorgaande leerlijn van kinderen te borgen, in samenwerking met onderwijs, kinderopvang en Jeugd en Gezin.
●
Faciliteren van een goede overdracht tussen peuterspeelzalen, kinderopvang en het basisonderwijs door overleg met alle betrokken instellingen.
●
Structurele afspraken maken over onderwijs-zorg combinaties in het wettelijk verplicht overleg tussen gemeenten en onderwijs.
●
Ondersteunen van jeugdhulp/jeugdzorg binnen het onderwijs.
●
Versterken van de aansluiting van onderwijs op arbeidsmarkt, met name gericht op jongeren in een kwetsbare positie.
●
Werken aan talentontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid door samenwerking met MBO, de maatschappelijke stage, Media Campus en volwasseneneducatie.
●
Uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot leerlingenvervoer.
●
Bieden van extra taalonderwijs voor volwassenen (18+) die niet (voldoende) kunnen lezen en schrijven.
Toelichting op activiteiten
Ondanks grote impact van de coronapandemie op onze activiteiten, is dit jaar op verschillende terreinen progressie geboekt. We hebben stappen gezet in het monitoren en aanpassen van maatwerkplannen om de doorgaande lijn van kinderen te borgen. De meerwaarde van het borgen van de doorgaande lijn is dat de taalachterstand wordt verkleind en kinderen zich beter kunnen ontwikkelen. Daarnaast is in samenwerking met de schoolbesturen en portefeuillehouders Onderwijs uit Gooi en Vechtstreek de gezamenlijke onderwijsagenda 2020 – 2022 vastgesteld. In de Onderwijsagenda staan afspraken tussen gemeenten en schoolbesturen over hoe wij de komende jaren gaan samenwerken, zodat alle kinderen uit onze regio de kans krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. Het maken van structurele afspraken over onderwijs-zorg combinaties moeten nog worden gemaakt. Met de J.H. Donnerschool is eerder een proef gestart, welke in 2020 is geëvalueerd. De proef was succesvol en de komende vier jaar wordt de onderwijs-zorg-combinatie op deze school doorgezet.
In Hilversum streven we ernaar dat kinderen en jongeren van 0 tot 23 jaar veilig, gezond en kansrijk opgroeien. Zij hebben het recht om te leren, zich optimaal te ontwikkelen en volwaardig mee te doen, ook als zij (tijdelijk) wat meer zorg nodig hebben. Om alle kinderen in Hilversum deze kans te bieden is gewerkt aan de Hilversumse Educatieve Agenda 2021-2024, welke in het voorjaar van 2021 aan de raad is aangeboden. De agenda heeft als doel om samen met ketenpartners bij te dragen aan de gezamenlijke uitvoering van drie ambities: een goede start in het onderwijs, een passende plek en tijdig de juiste hulp en een geslaagde doorstroom en uitstroom.
We hebben als centrumgemeente impulsgelden ontvangen om de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt te verbeteren. Met de impulsgelden kunnen we de leerlingen van de praktijkschool meer mogelijkheden bieden. Daarnaast hebben we goede afspraken gemaakt met de praktijkschool om ervoor te zorgen dat jongeren uit kwetsbare posities beter kunnen doorstromen. Vanwege de coronapandemie was het dit jaar lastiger om jongeren uit kwetsbare posities door te laten stromen. Ook was het in deze tijd moeilijk om stageplekken voor de leerlingen te vinden.
Door de samenwerkingsagenda met het MBO is de basis gelegd voor een aantal mooie resultaten. Zo gaat in september 2021 in samenwerking met de Hogeschool Utrecht de nieuwe associate degree opleiding “Digitale techniek & Media” van start. Daarnaast worden de mediaopleidingen vernieuwd. Klassieke vakantieperiodes worden losgelaten, stages worden flexibeler en de studenten hebben in samenwerking met de mediabedrijven zelf grote invloed op het inpassen van hun stage in de opleiding. De samenwerking met bedrijven op en rond het Media Park wordt intensiever. Bovendien werken we aan Starters studies, een onderwijsvorm waarin studenten die dat nodig hebben meer maatwerk krijgen, bijvoorbeeld op het gebied van taal.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
6.927
-3.517
3.410
Realisatie
5.354
-2.827
2.527
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-1.573
690
-882
De ambities ten aanzien van onderwijsbeleid en leerlingzaken zijn binnen de financiële kaders uitgevoerd. Ten aanzien van een aantal zaken wordt de raad voorgesteld budget over te hevelen naar 2021:
- MRA bijdrage (Internationaal Onderwijs) €403.000
- Laaggeletterdheid €118.000
- Banenkansen kwetsbare jongeren €103.000
Het betreffen centrummiddelen uit de algemene uitkering die bestemd zijn voor de regio.
- OnderwijshuisvestingActiviteiten & Financiën Onderwijshuisvesting
2.2.2. Onderwijshuisvesting
Het bieden van voldoende duurzame, voldoende ruime en kwalitatief op orde zijnde huisvesting voor leerlingen in het primair, voorgezet, speciaal en internationaal onderwijs en het stimuleren van multifunctioneel gebruik van de schoolgebouwen.
Activiteiten
●
Uitvoering geven aan het onderwijshuisvestingsprogramma 2020.
●
Vaststellen van een integraal huisvestingsplan voor de lange termijn, met afspraken over monumentale gebouwen, frisse scholen en duurzaamheid.
●
Actualiseren van de verordening materiële en financiële gelijkstelling.
●
Actualiseren van de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.
●
Uitwerken van de afspraken over de onderhoudstoestand, financiering en multifunctioneel gebruik van gymnastieklokalen.
●
Stimuleren van het verduurzamen van schoolgebouwen.
●
Onderzoeken van mogelijkheden voor het uitbreiden van internationaal onderwijs.
●
Bijhouden van de prognoses voor leerlingenaantallen.
●
Voorbereiden van het onderwijshuisvestingsprogramma 2021.
Toelichting op activiteiten
In 2020 heeft de gemeenteraad het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2020-2035 (IHP) vastgesteld. Daarmee is in coproductie met de schoolbesturen een complex traject afgerond. Het IHP bevat een visie op onderwijshuisvesting, een overzicht en prioriteitstelling van opgaven alsmede scenario’s voor mogelijke oplossingen en de financiële middelen voor de minimale scenario’s (de oplossingen die het minste geld kosten). De opgaven die prioriteit hebben in de eerste vier jaar worden uitgewerkt in businesscases, waarin de scenario’s in varianten worden afgewogen.
De verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Hilversum 2016 dient te worden geactualiseerd aan de hand van de afspraken uit het IHP. Echter, in juli 2020 kondigde de VNG een wijziging van de modelverordening voorzieningen huisvesting onderwijs aan. Deze wijziging is in november gepubliceerd. Dit was te laat om nog mee te nemen voor een wijziging in 2020. De verordening materiële en financiële gelijkstelling hangt samen met de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs. We hebben de actualisering van zowel de verordening voorzieningen als de verordening gelijkstelling uitgesteld om te kunnen aansluiten op de modelverordening.
Vanwege de coronapandemie en de daarmee samenhangende noodzaak om prioriteiten te stellen is het uitwerken van de afspraken over de onderhoudstoestand, financiering en multifunctioneel gebruik van gymnastieklokalen vertraagd.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
8.182
-90
8.092
Realisatie
8.299
-266
8.033
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
117
-176
-59
Het bieden van voldoende duurzame, voldoende ruime en kwalitatief op orde zijnde huisvesting voor leerlingen in het primair, voorgezet, speciaal en internationaal onderwijs en het stimuleren van multifunctioneel gebruik van de schoolgebouwen heeft plaatsgevonden binnen de gestelde financiële kaders.
- Openbaar basisonderwijsActiviteiten & Financiën Openbaar basisonderwijs
2.2.3. Openbaar basisonderwijs
Uitvoeren van de wettelijke taak door het toezicht houden op het openbaar basisonderwijs op basis van het “Convenant extern toezicht op het openbaar primair onderwijs” dat gesloten is tussen de Gemeente Hilversum en STIP Openbaar basisonderwijs Hilversum.
Activiteiten
●
Zorgdragen voor informatievoorziening aan de gemeenteraad over de werkzaamheden en de financiële stand van zaken van STIP.
●
Het beoordelen van de continuïteit van het openbaar onderwijs in Hilversum door middel van bestuurlijk overleg met STIP Openbaar basisonderwijs Hilversum.
●
Beoordelen en goedkeuren van de begroting en jaarrekening van het gemeentelijk Gymnasium door de gemeenteraad.
●
Voeren van bestuurlijk overleg met het gemeentelijk Gymnasium.
Toelichting op activiteiten
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
Realisatie
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)