Kansrijke stad

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

2.2.1. Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Het bieden van gelijke ontwikkelkansen voor kinderen door voorzieningen op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie en passend onderwijs te faciliteren en het gebruik hiervan te stimuleren.

Activiteiten

Het monitoren en aanpassen van maatwerkplannen om de doorgaande leerlijn van kinderen te borgen, in samenwerking met onderwijs, kinderopvang en Jeugd en Gezin.

Faciliteren van een goede overdracht tussen peuterspeelzalen, kinderopvang en het basisonderwijs door overleg met alle betrokken instellingen.

Structurele afspraken maken over onderwijs-zorg combinaties in het wettelijk verplicht overleg tussen gemeenten en onderwijs.

Ondersteunen van jeugdhulp/jeugdzorg binnen het onderwijs.

Versterken van de aansluiting van onderwijs op arbeidsmarkt, met name gericht op jongeren in een kwetsbare positie.

Werken aan talentontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid door samenwerking met MBO, de maatschappelijke stage, Media Campus en volwasseneneducatie.

Uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot leerlingenvervoer.

Bieden van extra taalonderwijs voor volwassenen (18+) die niet (voldoende) kunnen lezen en schrijven.

Toelichting op activiteiten

Ondanks grote impact van de coronapandemie op onze activiteiten, is dit jaar op verschillende terreinen progressie geboekt. We hebben stappen gezet in het monitoren en aanpassen van maatwerkplannen om de doorgaande lijn van kinderen te borgen. De meerwaarde van het borgen van de doorgaande lijn is dat de taalachterstand wordt verkleind en kinderen zich beter kunnen ontwikkelen. Daarnaast is in samenwerking met de schoolbesturen en portefeuillehouders Onderwijs uit Gooi en Vechtstreek de gezamenlijke onderwijsagenda 2020 – 2022 vastgesteld. In de Onderwijsagenda staan afspraken tussen gemeenten en schoolbesturen over hoe wij de komende jaren gaan samenwerken, zodat alle kinderen uit onze regio de kans krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. Het maken van structurele afspraken over onderwijs-zorg combinaties moeten nog worden gemaakt. Met de J.H. Donnerschool is eerder een proef gestart, welke in 2020 is geëvalueerd. De proef was succesvol en de komende vier jaar wordt de onderwijs-zorg-combinatie op deze school doorgezet.

In Hilversum streven we ernaar dat kinderen en jongeren van 0 tot 23 jaar veilig, gezond en kansrijk opgroeien. Zij hebben het recht om te leren, zich optimaal te ontwikkelen en volwaardig mee te doen, ook als zij (tijdelijk) wat meer zorg nodig hebben. Om alle kinderen in Hilversum deze kans te bieden is gewerkt aan de Hilversumse Educatieve Agenda 2021-2024, welke in het voorjaar van 2021 aan de raad is aangeboden. De agenda heeft als doel om samen met ketenpartners bij te dragen aan de gezamenlijke uitvoering van drie ambities: een goede start in het onderwijs, een passende plek en tijdig de juiste hulp en een geslaagde doorstroom en uitstroom.

We hebben als centrumgemeente impulsgelden ontvangen om de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt te verbeteren. Met de impulsgelden kunnen we de leerlingen van de praktijkschool meer mogelijkheden bieden. Daarnaast hebben we goede afspraken gemaakt met de praktijkschool om ervoor te zorgen dat jongeren uit kwetsbare posities beter kunnen doorstromen. Vanwege de coronapandemie was het dit jaar lastiger om jongeren uit kwetsbare posities door te laten stromen. Ook was het in deze tijd moeilijk om stageplekken voor de leerlingen te vinden.

Door de samenwerkingsagenda met het MBO is de basis gelegd voor een aantal mooie resultaten. Zo gaat in september 2021 in samenwerking met de Hogeschool Utrecht de nieuwe associate degree opleiding “Digitale techniek & Media” van start. Daarnaast worden de mediaopleidingen vernieuwd. Klassieke vakantieperiodes worden losgelaten, stages worden flexibeler en de studenten hebben in samenwerking met de mediabedrijven zelf grote invloed op het inpassen van hun stage in de opleiding. De samenwerking met bedrijven op en rond het Media Park wordt intensiever. Bovendien werken we aan Starters studies, een onderwijsvorm waarin studenten die dat nodig hebben meer maatwerk krijgen, bijvoorbeeld op het gebied van taal.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

6.927

-3.517

3.410

Realisatie

5.354

-2.827

2.527

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

-1.573

690

-882

De ambities ten aanzien van onderwijsbeleid en leerlingzaken zijn binnen de financiële kaders uitgevoerd. Ten aanzien van een aantal zaken wordt de raad voorgesteld budget over te hevelen naar 2021:

  • MRA bijdrage (Internationaal Onderwijs)    €403.000
  • Laaggeletterdheid            €118.000
  • Banenkansen kwetsbare jongeren      €103.000

Het betreffen centrummiddelen uit de algemene uitkering die bestemd zijn voor de regio.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 10:06:46 met de export van 06/14/2021 09:53:31