2.3.1. Toegang
Laagdrempelige toegang tot ondersteuning, zo vroeg en dicht mogelijk bij de inwoners faciliteren, in aansluiting op de behoefte van de inwoners. |
---|
Activiteiten
● | Versterken van de aansluiting van het Sociaal plein op de voorzieningen in de wijken. | |
---|---|---|
● | Onderzoek doen naar het verbeteren van de dienstverlening door toepassing van serviceformules. Serviceformules dragen bij aan het klantgericht, efficiënt en herkenbaar maken van gemeentelijke dienstverlening. | |
● | Vraaggericht werken en daarbij de vraag van de inwoner in breed perspectief bekijken. Met behulp van deze brede uitvraag krijgen we zicht op mogelijke oplossingen gericht op de eigen kracht van de inwoner. | |
Toelichting op activiteiten
In het kader van “Begeleiding in de wijk” (Agenda Wmo-Welzijn in de wijk) zijn vier teams, in 4 wijken, gestart. Bij “Begeleiding in de wijk” staat de vraag van de inwoner centraal die integraal in de wijk wordt opgepakt. Er vindt vanuit een breed perspectief een gesprek plaats om de vraag goed in beeld te krijgen. Bij de vraag worden vervolgens oplossingen in de directe omgeving van de inwoner gezocht. Met deze laagdrempelige toegang worden er in de wijk voorzieningen aangeboden waar inwoners gebruik van kunnen maken. “Begeleiding in de wijk” draagt zo bij aan efficiënte maatwerkdienstverlening. Het onderzoek naar het verbeteren van de dienstverlening door toepassing van serviceformules is gestart voor twee producten: de activeringsregeling en de mantelzorgwaardering. Dit onderzoek is gestart om tot een verbetering van de toegang tot dienstverlening te komen. Het vraaggericht werken, en daarbij de vraag van de inwoner in breed perspectief te bekijken is door de coronapandemie lastiger geworden. Door de corona maatregelen worden de meeste gesprekken telefonisch gevoerd. Dit maakt het lastiger om een goed beeld te krijgen van wat er speelt bij de inwoner en de vraag achter de vraag te achterhalen. In telefoongesprekken wordt de non verbale communicatie van de inwoner niet gezien en wordt minder mee gekregen van de thuissituatie, omdat er niet bij de inwoner thuis wordt gekomen. Hierdoor worden mogelijke ook signalen gemist waarop doorgevraagd kan worden. Dit maakt dat het voeren van het gesprek minder tot stand gekomen is en ook minder aandacht heeft kunnen krijgen. Zodra er weer huisbezoek mogelijk is, wordt deze methodiek weer vaker opgepakt. |
---|
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel) | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 2.060 | -3 | 2.058 |
Realisatie | 1.984 | -13 | 1.971 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | -76 | -10 | -86 |
Het organiseren van laagdrempelige toegang heeft plaatsgevonden binnen de gestelde financiële kaders.