Zorg

Ondersteunende stad

Begroting vs Realisatie

Begroot Realisatie

Opgave van de stad

Ondersteunende stad

Hilversum wil zijn inwoners de ondersteuning bieden die zij nodig hebben. Het uitgangspunt is dat inwoners zoveel mogelijk zelf de regie in handen houden. Daar waar men hulp nodig heeft, wordt bepaald wat de mogelijkheden zijn en bieden we de hulp die nodig is. Door het vergroten van de onderlinge betrokkenheid van de inwoners in onze stad, de intensivering van de samenwerking tussen vrijwilligers en maatschappelijke organisaties én de verbetering van de samenwerking tussen maatschappelijke organisaties, zorgpartners en gemeente, willen we inwoners met een ondersteuningsvraag eerder, beter en sneller ondersteunen. Hier is persoonlijk contact belangrijk, maar ook de beschikbaarheid van e-diensten op een gebruiksvriendelijke website. Het is van groot belang om de inwoners die zorg nodig hebben duidelijk te informeren over datgene wat zij mogen verwachten, maar ook om bij aanbieders van zorg beter te sturen op de gemaakte afspraken.

In onder meer de Rekenkameronderzoeken over Wmo en Jeugd is naar voren gekomen dat de inwoners van Hilversum tevreden zijn met de ondersteuning die ze krijgen. De kosten voor die ondersteuning blijven echter oplopen (in het najaar van 2020 bleek dat de kosten in 2020 enige miljoenen boven die van 2019 zouden uitkomen). Dat komt omdat steeds meer inwoners een beroep doen op ondersteuning vanuit de Jeugdwet of vanuit de Wmo. Uit een eind 2020 verschenen onderzoeksrapport is voor Jeugd vastgesteld dat gemeenten substantieel te weinig geld van het Rijk krijgen (Hilversum krijgt € 4 à € 5 mln te weinig). Voor de Wmo pakt de invoering van het wettelijk geregelde abonnementstarief slecht uit. Op de maatregelen die effectief zijn voor het beheersen van de kosten voor jeugdhulp zet Hilversum al in. Voor de Wmo is een algemene voorziening "Begeleiding in de wijk" neergezet die dit jaar flink wordt uitgebreid en als doel heeft te voorzien in effectieve en goedkopere ondersteuning. Daarnaast heeft Hilversum via een zelfonderzoek (KPMG) gezocht naar mogelijkheden in de eigen organisatie en de samenwerking met de Regio voor het vergroten van grip en het verbeteren van de sturing. Die maatregelen worden in 2021 verder uitgevoerd. De raad is hier regelmatig over geïnformeerd (zie onder meer de collegebrieven van 4 september, 22 oktober, 28 oktober en 24 december 2020).

Voor de cliëntervaring Wmo is gemeten welk percentage van de cliënten de kwaliteit van Wmo ondersteuning als "goed" beoordelen. De streefwaarde is het landelijk gemiddelde van 2019 (83%), en bij de realisatie staat het Hilversumse percentage (92%). In 2019 lag de tevredenheid daarmee ruim boven het landelijk gemiddelde.

Streefwaarde over de tevredenheid van het Sociaal Plein is nog niet behaald, over de afgelopen jaren ligt de waardering dienstverlening stabiel rond de 7. In jaren 2016 lag dit nog duidelijk lager. In 2020 werd een nieuwe doelgroep toegevoegd die eerder nog niet in contact was gekomen met het Sociaal Plein door de TOZO-regeling en andere ondersteuningsmaatregelen in verband met corona. De waardering van deze nieuwe groep is vergelijkbaar met de al langer bestaande doelgroepen.

De indicator voor jongeren met jeugdhulp is gebaseerd op een eerste maanden van 2020. Landelijk zien we dat het aantal jongeren met jeugdhulp stijgt. Voor heel Nederland ligt dit percentage op 9,7%. De indicator is hiermee voor de gemeente Hilversum flink gunstiger dan het landelijke beeld.

De invoering van het abonnementstarief per 1 januari 2019 heeft geleid tot een stijging van de maatwerkvoorzieningen Wmo, met name bij huishoudelijke hulp.

Ambities

  • Toegang
  • Maatwerkvoorzieningen (WMO)
  • Maatwerkdienstverlening 18+
  • Geëscaleerde zorg 18+
  • Maatwerkdienstverlening & zorg 18-
Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 10:06:46 met de export van 06/14/2021 09:53:31