2.3.5. Geïndiceerde jeugdzorg, vrijwillig en gedwongen
Zorgen voor een optimale en veilige ontwikkeling van kinderen en jongeren (tot 27 jaar). Meer vindplaats gericht werken en daardoor de beweging naar scholen maken. Preventie door zorg eerder en beter in te zetten, om intensievere zorgtrajecten te voorkomen. |
---|
Activiteiten
● | Verstevigen van vroeg signalering, advisering en laagdrempelige begeleiding, zoals extra inzet voor Jeugd en Gezin en jeugdwerkers. | |
---|---|---|
● | Onderzoek doen naar de inzet en mogelijke regionale en lokale uitvoering van de landelijke agenda en opdracht “Zorg voor de jeugd”. | |
● | Verstevigen zorgstructuren rondom onderwijs, zoals de inzet en begeleiding van jongeren met Productief Leren en Onderwijs Zorgarrangementen | |
● | Steunen van ouders, kinderen en jongeren met advies en, indien nodig, met jeugdhulp op indicatie | |
● | Monitoren van geïndiceerde jeugdhulp en –zorg (o.a. begeleiding, dagbesteding, pleegzorg, kortdurend verblijf, jeugdhulp en GGZ-behandeling, dagbehandeling en verblijf). | |
● | Regie voeren op casussen Veilig Thuis. | |
● | Terugdringen van overlast gevende jeugd, o.a. door persoonsgerichte aanpak. | |
● | Uitvoeren versterkte procesregie door jeugdconsulenten. | |
● | Versterken en vergroten pleegzorg (tot 21 jaar). | |
● | Nieuwe afspraken maken met gecertificeerde instellingen, in gezamenlijkheid met zes andere gemeenten, om de jeugdhulp te waarborgen en verstevigen. | |
● | Aanbesteden van de inkoop van jeugdhulp, in gezamenlijkheid met zes andere gemeenten. | |
● | Verbeteren van overgangen tussen (laagdrempelige) zorg, zoals het realiseren van een soepele overgang naar volwassen worden voor jongeren in een kwetsbare positie. | |
Toelichting op activiteiten
Het versterken en vergroten van pleegzorg tot 21 jaar blijft een belangrijk aandachtspunt. Met de regionale uitvoeringsagenda verblijf zetten we in op het behouden van huidige pleegouders, het werven van nieuwe pleegouders en op nieuwe gezinshuizen in de regio. Ook zijn we gestart met het regionale project “Kamers met Aandacht”, waarbij jongeren bij een particulier ‘op kamers’ gaan wonen en daarbij ook begeleiding krijgen. De Raad voor de Kinderbescherming doet onderzoek naar de ernst van binnengekomen situaties. De Raad van Kinderbescherming en andere gecertificeerde instellingen hebben een lange wachttijd voordat aan de hulpvraag wordt opgepakt. Totdat de Raad voor de Kinderbescherming duidelijkheid geeft over de situatie, springt de gemeente in door regie te voeren op het proces. Dit vergt veel capaciteit van de jeugdconsulenten. |
---|
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel) | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 20.962 | -14 | 20.948 |
Realisatie | 20.451 | -70 | 20.380 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | -511 | -56 | -568 |
In 2020 is de raad o.a. met de raadinformatiebrief 2020-52 geïnformeerd over de financiële afwijkingen ten aanzien van de uitvoering van de Jeugdwet en de onderliggende oorzaken. De zorglasten ten aanzien van jeugd zijn in 2020 opgelopen tot € 19 miljoen (2019: € 17 miljoen). Dit is echter € 0,4 miljoen lager dan we eerder hadden voorzien. Het voordeel betreft 2% van de lasten en is niet toe te wijzen aan een afzonderlijke zorg soort.