Opgave van de stad
Veilige stad
We werken aan een leefbare en veilige stad met betrokken inwoners. Een veilig Hilversum is ook een voorwaarde voor een levendig Hilversum. Een veilig Hilversum vraagt een integrale aanpak met betrekking tot criminaliteit, overlast en onveilige situaties. Hiervoor zetten we in op preventie, signalering, interventie en handhaving. We sturen aan op voldoende capaciteit binnen de organisatie en op een goede samenwerking met de veiligheidspartners. Hierbij hebben we oog voor de kostenbeheersing van de Veiligheidsregio. |
---|
Voor de indicatoren over het veiligheidsgevoel geldt dat deze in de afgelopen jaren stijgende zijn.
Inwoners voelen zich de laatste jaren steeds veiliger in hun eigen buurt: 2020 is tot nu toe het hoogste percentage. Over de afgelopen jaren is voor deze indicator een (licht) stijgende lijn te zien; van 85% in 2016 naar 87% over 2020.
’s Avonds in het centrum voelen inwoners zich ook veiliger, boven de streefwaarde van 80% zelfs. De laatste jaren zien we dit percentage oplopen van 76% in 2016 naar een stabiel percentage rond de 82%-83% in de afgelopen jaren. Er kwam in 2020 een opvallend hoog percentage naar het centrum ’s avonds, ondanks de beperkte mogelijkheden van bv. restaurants. Vanwege de aanwezigheid van toezicht (wijkagent en handhavers) in het centrum en de wijken, voelen inwoners zich mogelijk nog veiliger.
Bureau Halt heeft in 2020 55 jongeren doorverwezen gekregen van de politie en andere ketenpartners. De verklaring voor dit lage aantal ligt enerzijds in de corona-situatie van dit jaar, waarin de politie zich voornamelijk heeft gericht op de werkzaamheden omtrent de corona-maatregelen. Tevens geeft bureau Halt aan dat wanneer er meer inzet wordt gepleegd op preventief beleid, het aantal doorverwijzingen stijgt. Gemeente Hilversum is in gesprek met Bureau Halt over het organiseren van voorlichting voor jongeren op scholen.
De stijging van de vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte, is voornamelijk te wijten aan de corona-situatie van vorig jaar. Jongeren mochten niet naar school of werk, niet sporten, en alle horeca en recreatie was gesloten. Enkel mochten ze in kleine aantallen in de openbare ruimte verblijven. Dit heeft tot gevolg gehad dat er een stijging is geweest van 30 aangiften en/of meldingen van vernielingen en beschadigingen in de Openbare ruimte (+5% ten opzichte van 2019).
Ambities
- Openbare orde en veiligheidActiviteiten & Financiën Openbare orde en veiligheid
4.1.1. Openbare orde en veiligheid
We werken aan een leefbare en veilige stad. Wij zetten in op een verbeterd veiligheidsgevoel door middel van preventie en het aanpakken van problemen. De gemeente werkt hiervoor intensief samen met politie, brandweer, Versa, woningcorporaties en vele andere partners. We laten ons gezicht zien in de wijken, zodat we weten wat er speelt en hierop kunnen anticiperen. We handelen samenlevingsgericht en participeren in wijkteams, zorgnetwerken en buurtoverleggen.
Activiteiten
●
Uitvoeren van de aanpak ondermijning, onderdeel van het integraal veiligheidsplan.
●
Intensiveren van de aanpak van jongerenoverlast met focus op preventie (jongerenwerkers) en aanpak overlast op straat (inzet door jeugdboa’s).
●
Intensiveren van de aanpak van drugscriminaliteit en het voortzetten van de integrale aanpak tegen hennepteelt. We bundelen meldingen uit de samenleving en sluiten drugspanden binnen de wettelijke kaders.
●
Voortzetten van het beleid met betrekking tot de aanpak van mensenhandel.
●
Begeleiden van personen met verward gedrag met een persoonsgerichte aanpak. We hebben hierbij extra aandacht voor de kleine groep veelplegers. We werken hierbij samen tussen veiligheid en zorg.
●
Investeren in een sterke samenwerking tussen BOA’s en politie, waarbij we inzetten op het uitwisselen van informatie, afspraken over de gevolgen van uitbreiding van bevoegdheden en uitrusting van BOA’s en oog voor de persoonlijke veiligheid van BOA’s.
●
Onderzoek naar voortzetting van het geven van voorlichting op fietsparkeren en handhaven waar gewenst.
●
Onderzoek naar het opstarten van handhaving op de dossiers prostitutie en het digitaal opkopingsregister (stop heling). Per 1 januari 2020 is dit geen taak meer van de politie.
●
Voortzetten en uitbreiden van het project ‘preventie woninginbraken’.
●
Aanpakken van zware woonoverlast op grond van de Wet aanpak woonoverlast, door middel van het toepassen van bestuursdwang via de APV.
●
Onderzoeken van de mogelijkheden naar voortzetten en uitbreiden cameratoezicht in het centrum.
Toelichting op activiteiten
Het jaar 2020 was een bijzonder jaar, waarin de coronapandemie in belangrijke mate invloed heeft gehad op de activiteiten van Openbare Orde en Veiligheid. Naast de activiteiten die we voorzien hadden, moest ruimte gevonden worden om antwoord te geven op aanvullende vragen vanuit de samenleving. Handhaving van de noodverordening, het al dan niet faciliteren van betogingen, toename van overlastmeldingen en digitale criminaliteit, maar ook overlegstructuren waaraan intensieve deelname essentieel was en nog steeds is.
Desondanks zijn de activiteiten gericht op het verbeteren van de veiligheidsgevoelens, naast alle aanvullende activiteiten zoals hierboven genoemd, zo goed als allemaal behaald. Pas in de tweejaarlijkse monitor in 2021 wordt gemeten of deze veiligheidsgevoelens van de Hilversumse samenleving ook daadwerkelijk zijn verbeterd.
We laten ons nog steeds goed in wijk zien. Handhavers zijn dagelijks in wisseldiensten in de wijk. Zij werken structureel samen met de politie en overige partners waaronder de jongerenwerkers en Jeugdboa’s. Ook ambtenaren en bestuurders hebben contact met Hilversummers. Dat gebeurt ook deels digitaal.
We hebben minder aandacht besteed aan de uitbreiding van preventieve activiteiten op het gebied van woninginbraken. Mede doordat veel mensen thuis werken is het aantal woninginbraken in Hilversum sterk gedaald. Een ANPR-project (kentekenplaatherkenning) in samenwerking met de gemeenten Wijdemeren en Weesp is tot nader orde uitgesteld. Het doel van dit project is om potentiele criminelen op basis van kentekenherkenning vroegtijdig te signaleren, zodat politie misdrijven kan voorkomen of oplossen.
In het kader van ondermijning hebben we 12 drugspanden gesloten. Dit is dubbel zoveel ten opzichte van 2019. Daarnaast is door de inzet van het cluster ondermijning meer inzicht verkregen in het ondermijningsbeeld in Hilversum, waarop verder wordt ingezet.
De integrale jeugdaanpak is nog steviger neergezet en daar waar jeugdgroepen ontstaan, vindt snel afstemming met de ketenpartners plaats. Een positief signaal is dat het aantal besproken jongeren in deze jeugdgroepen hierdoor is afgenomen. Het aantal meldingen van jeugdoverlast is wel toegenomen. Dit kan worden toegeschreven aan het gegeven dat veel mensen thuis werken en faciliteiten voor de jeugd juist zijn afgenomen door de coronapandemie maatregelen.
De handhaving op het gebied van (illegale) prostitutie en het digitaal opkopersregister is begin 2020 soepel overgedragen van de politie aan de gemeente. Het beleid wordt geactualiseerd en de inzet verder gestroomlijnd.
Om de verkeersveiligheid te verbeteren en overlast te verkleinen is in 2020 op basis van het integraal veiligheidsplan (IVP) een verkeerscampagne gestart ‘rustig aan we wonen hier allemaal’. Deze campagne zal in 2021 een vervolg krijgen.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
3.238
-189
3.048
Realisatie
3.566
-230
3.336
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
328
-41
288
Door corona zijn de uitgaven aan veilig uitgaan, woninginbraken en de vuurwerkshow lager dan begroot. Er is een beperkt bedrag uitgegeven aan het organiseren van jongerenactiviteiten in regio Gooi en Vechtstreek vanwege corona.
- Crisisbeheersing en brandweerActiviteiten & Financiën Crisisbeheersing en brandweer
4.1.2. Crisisbeheersing en de veiligheidsregio
Het doel voor Hilversum is een afname van incidenten: branden, schade en slachtoffers. Daarom zetten wij in op het vergroten van het bewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven. De Veiligheidsregio levert een snelle en goede (geneeskundige) hulpverlening en brandweerzorg bij incidenten, rampen en crises conform de wettelijke taken van de Veiligheidsregio. De gemeente stuurt bij de Veiligheidsregio aan op een professionele uitvoering van haar taken.
Activiteiten
●
Versterken van de samenwerking tussen de Veiligheidsregio’s, GGD’en van Gooi en Vechtstreek en Flevoland door middel van een samenwerkingsovereenkomst. Deze wordt in 2019 getekend en is vanaf januari 2020 van kracht.
●
Versterken en professionaliseren van het veiligheidsbureau Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek door het versterken van de formatie en het samenvoegen met het veiligheidsbureau van Veiligheidsregio Flevoland. De verantwoordelijkheid voor dit proces ligt bij de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
●
Vestigen van de samen te voegen meldkamers Utrecht, Flevoland en Gooi en Vechtstreek in Hilversum. De meldkamer Midden-Nederland vestigt zich in het nieuw te realiseren politiegebouw aan de Groest. Deze wordt naar verwachting in 2025 operationeel. De Landelijke Meldkamer Samenwerking begeleidt dit proces, met de politie als opdrachtgever.
●
Bijdragen leveren aan het faciliteren van een tijdelijke meldkamer totdat de nieuwe meldkamer gereed is. De Veiligheidsregio maakt uitwijken mogelijk voor de meldkamer Naarden en Lelystad bij eventuele bezettingsproblemen. Zo borgen we de dienstverlening. De verantwoordelijkheid voor dit proces ligt bij de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
●
Professionaliseren crisisorganisatie Veiligheidsregio’s door het ontwerpen en inrichten van één geïntegreerde, interregionale crisisorganisatie bij voorkeur op de schaal van Midden-Nederland.
●
Hiervoor wordt onder andere een interregionaal coördinatiecentrum bij de nieuwe meldkamer gerealiseerd. De verantwoordelijkheid voor dit proces ligt bij de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
●
Uitvoering geven aan de autonome ontwikkelingen en bestaand beleid door de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
●
Uitvoeren van de directieopdracht professionaliseren crisisorganisatie gemeente Hilversum.
●
Intensiveren van de inzet van de wijkbrandweerman in het geven van voorlichting en advies over brandpreventie aan inwoners en bedrijven. Dit doen we in samenwerking met de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek voert dit uit.
●
Inspecteren en verbeteren van de fysieke veiligheid van portiekflats. Dit doen we in samenwerking met woningcorporaties en brandweer.
Toelichting op activiteiten
Door de exponentiële toename van besmettingen van Covid-19 schalen begin 2020 alle veiligheidsregio's in Nederland voor lange tijd op naar GRIP 4. Dat is het hoogste opschalingsniveau binnen de veiligheidsregio. De burgemeester van Hilversum krijgt als voorzitter veiligheidsregio de leiding over de bestrijding van de crisis. De gemeente Hilversum levert conform de regionale afspraken inhoudelijke, juridische en communicatieve ondersteuning. Regionale samenwerking vraagt om intensieve afstemming met de andere gemeenten en landelijke overlegtafels. Zowel bestuurlijk als ambtelijk. Dit betekende extra werkzaamheden en extra inzet van personeel. Hierdoor zijn met name reguliere werkzaamheden voor crisisbeheersing uitgesteld tot begin 2021. Het gaat om beleid, trainingen en oefeningen voor lokale functionarissen crisisbeheersing. Ook regionale oefeningen zijn uitgesteld. Daarnaast had onze inzet effect op voortgang brandveiligheid, wijkbrandweer en veiligheidsbeleid voor het media park. In het tweede kwartaal van 2021 is bij het op orde brengen van de capaciteit weer ruimte om genoemde onderwerpen op te pakken. Om belangrijke werkzaamheden door te laten gaan werd capaciteit ingehuurd.
De veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek werkt intensief samen met de veiligheidsregio Flevoland, een resultaat van het ingezette proces van samenwerking en professionalisering. Naast het gezamenlijke veiligheidsbureau is ook een stap gezet in het harmoniseren van de meldkamerprocessen door de samenvoeging van de meldkamers van Naarden en Lelystad welke op 15 september 2020 is gerealiseerd. Het nieuwe politiegebouw zal naar verwachting in 2025 worden opgeleverd.
De uitvoering van de directieopdracht om de crisisorganisatie een impuls te geven krijgt een vervolg in 2021 na het op orde brengen van de reguliere personele bezetting op crisisbeheersing bij team samenleving.
De veiligheid en zelfredzaamheid van bewoners van portiekflats is in samenwerking met de brandweer en de corporaties onderzocht en de resultaten hiervan worden medio 2021 ter beschikking gesteld. Door de coronacrisis kon geen inzet worden gepleegd door de wijkbrandweer. Wel zijn de randvoorwaarden en faciliteiten op orde gebracht voor een vervolg op de uitvoering.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
8.395
-13
8.382
Realisatie
8.509
0
8.509
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
114
13
127
Crisisbeheersing door een afname van incidenten: branden, schade en goede (geneeskundige) hulpverlening en brandweerzorg door de Veiligheidsregio is uitgevoerd binnen de gestelde financiële kaders.