Veilige stad

Openbare orde en veiligheid

4.1.1. Openbare orde en veiligheid

We werken aan een leefbare en veilige stad. Wij zetten in op een verbeterd veiligheidsgevoel door middel van preventie en het aanpakken van problemen. De gemeente werkt hiervoor intensief samen met politie, brandweer, Versa, woningcorporaties en vele andere partners. We laten ons gezicht zien in de wijken, zodat we weten wat er speelt en hierop kunnen anticiperen. We handelen samenlevingsgericht en participeren in wijkteams, zorgnetwerken en buurtoverleggen.

Activiteiten

Uitvoeren van de aanpak ondermijning, onderdeel van het integraal veiligheidsplan.

Intensiveren van de aanpak van jongerenoverlast met focus op preventie (jongerenwerkers) en aanpak overlast op straat (inzet door jeugdboa’s).

Intensiveren van de aanpak van drugscriminaliteit en het voortzetten van de integrale aanpak tegen hennepteelt. We bundelen meldingen uit de samenleving en sluiten drugspanden binnen de wettelijke kaders.

Voortzetten van het beleid met betrekking tot de aanpak van mensenhandel.

Begeleiden van personen met verward gedrag met een persoonsgerichte aanpak. We hebben hierbij extra aandacht voor de kleine groep veelplegers. We werken hierbij samen tussen veiligheid en zorg.

Investeren in een sterke samenwerking tussen BOA’s en politie, waarbij we inzetten op het uitwisselen van informatie, afspraken over de gevolgen van uitbreiding van bevoegdheden en uitrusting van BOA’s en oog voor de persoonlijke veiligheid van BOA’s.

Onderzoek naar voortzetting van het geven van voorlichting op fietsparkeren en handhaven waar gewenst.

Onderzoek naar het opstarten van handhaving op de dossiers prostitutie en het digitaal opkopingsregister (stop heling). Per 1 januari 2020 is dit geen taak meer van de politie.

Voortzetten en uitbreiden van het project ‘preventie woninginbraken’.

Aanpakken van zware woonoverlast op grond van de Wet aanpak woonoverlast, door middel van het toepassen van bestuursdwang via de APV.

Onderzoeken van de mogelijkheden naar voortzetten en uitbreiden cameratoezicht in het centrum.

Toelichting op activiteiten

Het jaar 2020 was een bijzonder jaar, waarin de coronapandemie in belangrijke mate invloed heeft gehad op de activiteiten van Openbare Orde en Veiligheid. Naast de activiteiten die we voorzien hadden, moest ruimte gevonden worden om antwoord te geven op aanvullende vragen vanuit de samenleving. Handhaving van de noodverordening, het al dan niet faciliteren van betogingen, toename van overlastmeldingen en digitale criminaliteit, maar ook overlegstructuren waaraan intensieve deelname essentieel was en nog steeds is.

Desondanks zijn de activiteiten gericht op het verbeteren van de veiligheidsgevoelens, naast alle aanvullende activiteiten zoals hierboven genoemd, zo goed als allemaal behaald. Pas in de tweejaarlijkse monitor in 2021 wordt gemeten of deze veiligheidsgevoelens van de Hilversumse samenleving ook daadwerkelijk zijn verbeterd.

We laten ons nog steeds goed in wijk zien. Handhavers zijn dagelijks in wisseldiensten in de wijk. Zij werken structureel samen met de politie en overige partners waaronder de jongerenwerkers en Jeugdboa’s. Ook ambtenaren en bestuurders hebben contact met Hilversummers. Dat gebeurt ook deels digitaal.

We hebben minder aandacht besteed aan de uitbreiding van preventieve activiteiten op het gebied van woninginbraken. Mede doordat veel mensen thuis werken is het aantal woninginbraken in Hilversum sterk gedaald. Een ANPR-project (kentekenplaatherkenning) in samenwerking met de gemeenten Wijdemeren en Weesp is tot nader orde uitgesteld. Het doel van dit project is om potentiele criminelen op basis van kentekenherkenning vroegtijdig te signaleren, zodat politie misdrijven kan voorkomen of oplossen.

In het kader van ondermijning hebben we 12 drugspanden gesloten. Dit is dubbel zoveel ten opzichte van 2019. Daarnaast is door de inzet van het cluster ondermijning meer inzicht verkregen in het ondermijningsbeeld in Hilversum, waarop verder wordt ingezet.

De integrale jeugdaanpak is nog steviger neergezet en daar waar jeugdgroepen ontstaan, vindt snel afstemming met de ketenpartners plaats. Een positief signaal is dat het aantal besproken jongeren in deze jeugdgroepen hierdoor is afgenomen. Het aantal meldingen van jeugdoverlast is wel toegenomen. Dit kan worden toegeschreven aan het gegeven dat veel mensen thuis werken en faciliteiten voor de jeugd juist zijn afgenomen door de coronapandemie maatregelen.

De handhaving op het gebied van (illegale) prostitutie en het digitaal opkopersregister is begin 2020 soepel overgedragen van de politie aan de gemeente. Het beleid wordt geactualiseerd en de inzet verder gestroomlijnd.

Om de verkeersveiligheid te verbeteren en overlast te verkleinen is in 2020 op basis van het integraal veiligheidsplan (IVP) een verkeerscampagne gestart ‘rustig aan we wonen hier allemaal’. Deze campagne zal in 2021 een vervolg krijgen.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

3.238

-189

3.048

Realisatie

3.566

-230

3.336

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

328

-41

288

Door corona zijn de uitgaven aan veilig uitgaan, woninginbraken en de vuurwerkshow lager dan begroot. Er is een beperkt bedrag uitgegeven aan het organiseren van jongerenactiviteiten in regio Gooi en Vechtstreek vanwege corona.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 10:06:46 met de export van 06/14/2021 09:53:31