Veilige stad

Crisisbeheersing en brandweer

4.1.2. Crisisbeheersing en de veiligheidsregio

Het doel voor Hilversum is een afname van incidenten: branden, schade en slachtoffers. Daarom zetten wij in op het vergroten van het bewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven. De Veiligheidsregio levert een snelle en goede (geneeskundige) hulpverlening en brandweerzorg bij incidenten, rampen en crises conform de wettelijke taken van de Veiligheidsregio. De gemeente stuurt bij de Veiligheidsregio aan op een professionele uitvoering van haar taken.

Activiteiten

Versterken van de samenwerking tussen de Veiligheidsregio’s, GGD’en van Gooi en Vechtstreek en Flevoland door middel van een samenwerkingsovereenkomst. Deze wordt in 2019 getekend en is vanaf januari 2020 van kracht.

Versterken en professionaliseren van het veiligheidsbureau Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek door het versterken van de formatie en het samenvoegen met het veiligheidsbureau van Veiligheidsregio Flevoland. De verantwoordelijkheid voor dit proces ligt bij de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.

Vestigen van de samen te voegen meldkamers Utrecht, Flevoland en Gooi en Vechtstreek in Hilversum. De meldkamer Midden-Nederland vestigt zich in het nieuw te realiseren politiegebouw aan de Groest. Deze wordt naar verwachting in 2025 operationeel. De Landelijke Meldkamer Samenwerking begeleidt dit proces, met de politie als opdrachtgever.

Bijdragen leveren aan het faciliteren van een tijdelijke meldkamer totdat de nieuwe meldkamer gereed is. De Veiligheidsregio maakt uitwijken mogelijk voor de meldkamer Naarden en Lelystad bij eventuele bezettingsproblemen. Zo borgen we de dienstverlening. De verantwoordelijkheid voor dit proces ligt bij de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.

Professionaliseren crisisorganisatie Veiligheidsregio’s door het ontwerpen en inrichten van één geïntegreerde, interregionale crisisorganisatie bij voorkeur op de schaal van Midden-Nederland.

Hiervoor wordt onder andere een interregionaal coördinatiecentrum bij de nieuwe meldkamer gerealiseerd. De verantwoordelijkheid voor dit proces ligt bij de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.

Uitvoering geven aan de autonome ontwikkelingen en bestaand beleid door de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.

Uitvoeren van de directieopdracht professionaliseren crisisorganisatie gemeente Hilversum.

Intensiveren van de inzet van de wijkbrandweerman in het geven van voorlichting en advies over brandpreventie aan inwoners en bedrijven. Dit doen we in samenwerking met de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek voert dit uit.

Inspecteren en verbeteren van de fysieke veiligheid van portiekflats. Dit doen we in samenwerking met woningcorporaties en brandweer.

Toelichting op activiteiten

Door de exponentiële toename van besmettingen van Covid-19 schalen begin 2020 alle veiligheidsregio's in Nederland voor lange tijd op naar GRIP 4. Dat is het hoogste opschalingsniveau binnen de veiligheidsregio. De burgemeester van Hilversum krijgt als voorzitter veiligheidsregio de leiding over de bestrijding van de crisis. De gemeente Hilversum levert conform de regionale afspraken inhoudelijke, juridische en communicatieve ondersteuning. Regionale samenwerking vraagt om intensieve afstemming met de andere gemeenten en landelijke overlegtafels. Zowel bestuurlijk als ambtelijk. Dit betekende extra werkzaamheden en extra inzet van personeel. Hierdoor zijn met name reguliere werkzaamheden voor crisisbeheersing uitgesteld tot begin 2021. Het gaat om beleid, trainingen en oefeningen voor lokale functionarissen crisisbeheersing. Ook regionale oefeningen zijn uitgesteld. Daarnaast had onze inzet effect op voortgang brandveiligheid, wijkbrandweer en veiligheidsbeleid voor het media park. In het tweede kwartaal van 2021 is bij het op orde brengen van de capaciteit weer ruimte om genoemde onderwerpen op te pakken.  Om belangrijke werkzaamheden door te laten gaan werd capaciteit ingehuurd.

De veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek werkt intensief samen met de veiligheidsregio Flevoland, een resultaat van het ingezette proces van samenwerking en professionalisering. Naast het gezamenlijke veiligheidsbureau is ook een stap gezet in het harmoniseren van de meldkamerprocessen door de samenvoeging van de meldkamers van Naarden en Lelystad welke op 15 september 2020 is gerealiseerd. Het nieuwe politiegebouw zal naar verwachting in 2025 worden opgeleverd.

De uitvoering van de directieopdracht om de crisisorganisatie een impuls te geven krijgt een vervolg in 2021 na het op orde brengen van de reguliere personele bezetting op crisisbeheersing bij team samenleving.

De veiligheid en zelfredzaamheid van bewoners van portiekflats is in samenwerking met de brandweer en de corporaties onderzocht en de resultaten hiervan worden medio 2021 ter beschikking gesteld. Door de coronacrisis kon geen inzet worden gepleegd door de wijkbrandweer. Wel zijn de randvoorwaarden en faciliteiten op orde gebracht voor een vervolg op de uitvoering.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

8.395

-13

8.382

Realisatie

8.509

0

8.509

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

114

13

127

Crisisbeheersing door een afname van incidenten: branden, schade en goede (geneeskundige) hulpverlening en brandweerzorg door de Veiligheidsregio is uitgevoerd binnen de gestelde financiële kaders.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 10:06:46 met de export van 06/14/2021 09:53:31