Opgave van de stad
Dienstverlening aan de stad
De dienstverlening is het visitekaartje van de gemeente. De maatschappij ontwikkelt zich. Inwoners zijn zelfbewuster en mondiger geworden en er is sprake van toenemende zelfredzaamheid. Wij richten de dienstverlening hierop in. Daarbij richten wij ons op drie thema’s: innovatie, het verder digitaliseren van de dienstverlening en het verbeteren van de efficiëntie van de dienstverlening. Om dit te realiseren richten wij ons op de een drietal aspecten. Ten eerste het gemak voor de gebruiker: wij houden rekening met de digitaliserende samenleving, de gemeentelijke producten zijn vindbaar en toegankelijk en wij zijn bereikbaar voor onze doelgroepen. Ten tweede richten wij ons op betrokkenheid: onze medewerkers zijn klantgericht, gaan op zoek naar de vraag achter de vraag en durven af te wijken van de gebaande paden wanneer dat nodig is. Het derde aspect is open en helder: Wij zijn transparant over wat er van ons verwacht mag worden en wij streven er actief naar dit waar te maken. De gemeente is een lerende organisatie en staat open voor de meningen van onze inwoners, ondernemers en instellingen als het gaat om onze dienstverlening. |
---|
Ambities
- BurgerzakenActiviteiten & Financiën Burgerzaken
4.2.1. Burgerzaken
Het uitvoeren van de wettelijk taak op het gebied van burgerzaken waarbij wij in de dienstverlening, daar waar dat mogelijk is, zoveel mogelijk aansluiten op de wensen van de klant.
Activiteiten
●
Uitvoeren van het programmaplan dienstverlening, met aandacht voor:
- Verbeteren e-dienstverlening, onder andere door onderzoek te doen naar klantreizen van verschillende doelgroepen en deze te verwerken in serviceformules. Serviceformules dragen bij aan het klantgericht, efficiënt en herkenbaar maken van gemeentelijke dienstverlening.
- Verbeteren van de gemeentelijke website.
- Implementeren Wet elektronische publicatie algemene bekendmakingen en mededelingen.
- Implementeren Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer.
- Aansluiten op het Informatiesysteem interne markt (Europese Unie).
- Verzorgen volledige technisch aansluiting bij MijnOverheid.nl zodat communicatie voor inwoner met de overheid eenduidig is (zie ook invoering Omgevingswet).
●
Digitaliseren Meldingen Openbare Ruimte zodat we hier snel op kunnen inspelen.
●
Verzorgen klantcontact via internet, social media/newsroom, telefonie, post en aan het loket.
●
Verstrekken producten burgerzaken zoals reisdocumenten, uittreksels en verklaringen omtrent gedrag.
Toelichting op activiteiten
Voor het programma dienstverlening is in 2020 veel gerealiseerd, maar vanwege corona en de implementatie van het nieuwe zaaksysteem is er op enkele onderdelen vertraging opgelopen en doorgeschoven naar 2021. Ter verbetering van onze producten zijn klantreizen bij publieke en sociale dienstverlening uitgevoerd en is de gemeentelijke website aangepast zodat ook inwoners met een visuele beperking de website goed kunnen gebruiken. Binnen een aantal domeinen (belastingen, zaaksysteem en WOZ - taxatieverslagen) is de technische aansluiting bij MijnOverheid.nl gerealiseerd en voor andere domeinen loopt dit nog, mede door vertragende wet- en regelgeving. De Meldingen Openbare Ruimte kunnen nu ook via een e-formulier gedaan worden, maar het behandelproces vraagt nog om verdere verfijning. Tot slot heeft in december 2020 de succesvolle implementatie plaatsgevonden van een nieuw burgerzakensysteem, waardoor de burger een vernieuwd portaal heeft voor het aanvragen van burgerzakenproducten.
Ondanks de coronapandemie is het toch gelukt onze reguliere producten en klantcontact te blijven leveren en is de klanttevredenheid op niveau gebleven.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
1.879
-1.010
870
Realisatie
2.107
-1.057
1.050
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
228
-47
180
Om de dienstverlening te garanderen waren meer kosten voor de ICT BRP (Basis Registratie Personen) en digitalisering noodzakelijk, met name voor hardware, software en telefonie.