Dienstverlening aan de stad

Burgerzaken

4.2.1. Burgerzaken

Het uitvoeren van de wettelijk taak op het gebied van burgerzaken waarbij wij in de dienstverlening, daar waar dat mogelijk is, zoveel mogelijk aansluiten op de wensen van de klant.

Activiteiten

Uitvoeren van het programmaplan dienstverlening, met aandacht voor:

  • Verbeteren e-dienstverlening, onder andere door onderzoek te doen naar klantreizen van verschillende doelgroepen en deze te verwerken in serviceformules. Serviceformules dragen bij aan het klantgericht, efficiënt en herkenbaar maken van gemeentelijke dienstverlening.
  • Verbeteren van de gemeentelijke website.
  • Implementeren Wet elektronische publicatie algemene bekendmakingen en mededelingen.
  • Implementeren Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer.
  • Aansluiten op het Informatiesysteem interne markt (Europese Unie).
  • Verzorgen volledige technisch aansluiting bij MijnOverheid.nl zodat communicatie voor inwoner met de overheid eenduidig is (zie ook invoering Omgevingswet).

Digitaliseren Meldingen Openbare Ruimte zodat we hier snel op kunnen inspelen.

Verzorgen klantcontact via internet, social media/newsroom, telefonie, post en aan het loket.

Verstrekken producten burgerzaken zoals reisdocumenten, uittreksels en verklaringen omtrent gedrag.

Toelichting op activiteiten

Voor het programma dienstverlening is in 2020 veel gerealiseerd, maar vanwege corona en de implementatie van het nieuwe zaaksysteem is er op enkele onderdelen vertraging opgelopen en doorgeschoven naar 2021. Ter verbetering van onze producten zijn klantreizen bij publieke en sociale dienstverlening uitgevoerd en is de gemeentelijke website aangepast zodat ook inwoners met een visuele beperking de website goed kunnen gebruiken. Binnen een aantal domeinen (belastingen, zaaksysteem en WOZ - taxatieverslagen) is de technische aansluiting bij MijnOverheid.nl gerealiseerd en voor andere domeinen loopt dit nog, mede door vertragende wet- en regelgeving. De Meldingen Openbare Ruimte kunnen nu ook via een e-formulier gedaan worden, maar het behandelproces vraagt nog om verdere verfijning. Tot slot heeft in december 2020 de succesvolle implementatie plaatsgevonden van een nieuw burgerzakensysteem, waardoor de burger een vernieuwd portaal heeft voor het aanvragen van burgerzakenproducten.

Ondanks de coronapandemie is het toch gelukt onze reguliere producten en klantcontact te blijven leveren en is de klanttevredenheid op niveau gebleven.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

1.879

-1.010

870

Realisatie

2.107

-1.057

1.050

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

228

-47

180

Om de dienstverlening te garanderen waren meer kosten voor de ICT BRP (Basis Registratie Personen) en digitalisering noodzakelijk, met name voor hardware, software en telefonie.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 10:06:46 met de export van 06/14/2021 09:53:31