3.1.2. Werklocaties
De ruimte voor bedrijven en bedrijvigheid staat onder druk in Hilversum. Inzet is het behouden, uitbreiden en ontwikkelen van aantrekkelijke plekken om te werken. Dit geldt zowel op kantoorlocaties en bedrijventerreinen (o.a. Arenapark, Mediapark en Zuid West) als in gemengde gebieden. Het centrum, stationsgebied en de Gijsbrecht zijn belangrijke (informele) werklocaties voor de stad. We zijn zuinig op kantoorvilla’s en zijn terughoudend met transformaties van werklocaties met economisch toekomstperspectief. |
---|
Activiteiten
● | Faciliteren van de doorontwikkeling van het Media Park tot een bruisende mediacampus waar media professionals, studenten en bezoekers samenwerken. | |
---|---|---|
● | Creëren van ruimte voor werk op het Arenapark door uitwerking van het Masterplan Arenapark, met name voor groeiende MKB-bedrijven, bedrijven die passen in het Gezond & ICT profiel en Hilversumse mkb’ers en zzp-ers op zoek naar geschikte kantoorruimte. | |
● | Creëren van ruimte voor werk in het stationsgebied voor bedrijvigheid passend bij het profiel van het stationsgebied. | |
● | Voorbereiden van besluiten over het Mediacultuurcluster op of rond de Kerkbrink en ontplooien van de eerste zichtbare activiteiten. | |
● | Realiseren van substantiële ruimte voor werk op Crailo, gericht op doorgroeiende bedrijven uit de regio Gooi & Vecht en nieuwe bij het profiel passende bedrijven. | |
● | Benutten van kansen die zich voordoen voor (her)ontwikkeling van locaties voor kantoren, (flex)werk en ontmoetingsplekken, met name in en rond het centrum, in het stationsgebied en in 1221. | |
● | Ondersteunen van ondernemersorganisaties, die werken aan gebiedsmanagement voor werklocaties (Arenapark/Laapersveld, Media Park, ZuidWest) en winkelgebieden (centrum, de Gijsbrecht). Thema’s zijn: schoon, heel, veilig, energietransitie, stedelijke logistiek, duurzame mobiliteit, parkeren, talent en marketing & positionering. | |
Toelichting op activiteiten
De focus van de Gemeente Hilversum ligt op de samenwerking met de partijen. In 2020 is gestart met het economische perspectief van werklocaties op de lange termijn. Voorbeeld hiervan is het ontwikkelen van toekomstbestendige kantoorlocaties bij het Mediapark, waar nieuwe voorzieningen worden gerealiseerd. Afgelopen jaar zijn de eerste goede gesprekken gevoerd met de nieuwe eigenaren van het Mediapark en hiermee zijn stappen gezet naar een constructieve samenwerking. Er wordt gewerkt aan de realisatie op het Mediapark van een bruisende mediacampus. Het faciliteren van de Hogeschool van Amsterdam naar het Mediapark is een mijlpaal geweest in 2020. |
---|
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel) | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 48 | 0 | 48 |
Realisatie | 150 | 0 | 150 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | 102 | 0 | 102 |
Het behouden, uitbreiden en ontwikkelen van aantrekkelijke plekken om te werken heeft binnen de financiële kaders plaatsgevonden.