Opgave van de stad
Ondernemende stad
Hilversum is een aantrekkelijke stad om in te wonen en te werken. De balans tussen wonen, werken en voorzieningen maakt het goed wonen in Hilversum. Het inwonertal neemt de komende jaren verder toe. Dit betekent een groeiende behoefte aan werkgelegenheid. Voor het eerst in meer dan 15 jaar neemt de werkgelegenheid ook toe. Het is niet vanzelfsprekend dat deze ontwikkeling zich voortzet. Dat heeft onder meer te maken met de ontwikkelingen in de mediasector, maar ook met de druk op fysieke ruimte. We moeten alle zeilen bij zetten om ruimte voor werkgelegenheid te behouden. Onze bedrijven zorgen voor werkgelegenheid, maar dragen ook op veel andere manieren bij aan de stad. Bedrijven zorgen voor werkgelegenheid dicht bij huis, levendigheid, draagvlak voor voorzieningen, bieden stage- en opleidingsplaatsen en dragen bij aan allerlei maatschappelijke vraagstukken, zoals mediawijsheid, energietransitie en duurzame mobiliteit. |
---|
De winkelleegstand groeit als gevolg van een afname van de behoefte aan fysieke winkelmeters. De coronacrisis versnelt deze ontwikkeling.
Het aangegeven aantal deelnemers aan talentenprogramma's is door de coronamaatregelen een mix van online en fysieke bijeenkomsten. De toename wordt vermoedelijk veroorzaakt doordat meer mensen vanwege de crisis de gelegenheid hebben gehad om actief bezig zijn met hun ontwikkeling. Van deze gelegenheid om om- en bij- te scholen is volop gebruik gemaakt. Met name de online vorm van de programma's zijn door meer mensen bezocht.
Ambities
- Economische ontwikkelingActiviteiten & Financiën Economische ontwikkeling
3.1.1. Economische ontwikkelingen
Het versterken van de Hilversumse en daarmee regionale economie door het verbeteren van de samenwerking met en tussen bedrijven, kennisinstellingen en andere overheden. De gemeente initieert, faciliteert en verbindt, waarbij de uitvoering steeds meer bij andere partijen komt te liggen. Hilversum is onmiskenbaar de Mediastad. Willen we dat blijven, dan vraagt dit onze volle aandacht en samenwerking op het niveau van de Media Valley en daarbuiten. Daarnaast hebben we aandacht voor onder meer het midden- en kleinbedrijf (mkb), zelfstandigen (zzp), ook in samenwerking met de regio Utrecht.
Activiteiten
●
Versterken van de samenwerking tussen (gebiedsgerichte) ondernemersorganisaties via het Platform Economie op basis van een op te stellen samenwerkingsagenda.
●
Faciliteren van het clustermanagement binnen de Media Valley met de pijlers vestigingsklimaat & regelgeving, talent & innovatie (Media Perspectives) en positionering (Hilversum Marketing).
●
Versterken van de positie van Hilversum in samenwerkingsverbanden die bijdragen aan economische ontwikkeling (Economic Board Utrecht, Metropoolregio Amsterdam met de Amsterdam Economic Board en het stedennetwerk G40).
●
Besluitvorming over deelname aan een regionale ontwikkelmaatschappij (ROM) in de regio Utrecht en InvestMRA in de Metropoolregio Amsterdam.
●
Sluiten van een nieuwe uitvoeringsovereenkomst met het Stadsfonds Hilversum, op voorwaarde van een positieve evaluatie (afgerond in najaar 2019). Zo kan deze stichting (ondernemers)organisaties ook komende jaren in hun ambities ondersteunen.
●
Uitbouwen van het Smart City Platform op basis van de samenwerkingsovereenkomst met het consortium.
●
Versterken van de samenwerking tussen MBO College, gemeente, bedrijven en andere organisaties in de stad door realisatie van de ambities in de samenwerkingsagenda 2019-2022.
Toelichting op activiteiten
In 2020 is ingezet op de versterking van de samenwerking tussen de gemeente, ondernemers en bedrijven. Door het Smart City Platform zijn er nieuwe toepassingen opgeleverd, zoals de Druktemeter in het centrumgebied dat tijdens de coronapandemie een weergave van de drukte in het centrum liet zien. Een andere toepassing is het open data platform “Open Hilversum”. Het doel van dit platform is verschillende data over Hilversum ook voor inwoners, ondernemers en bezoekers toegankelijk te maken.
In november 2020 heeft de gemeente de zogenoemde MKB-deal ontvangen van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Hilversum kan rekenen op een bijdrage van €355.000,- van het Ministerie. Door deze subsidie is Spot035 opgericht waarbij bedrijven beter in staat worden gesteld om te innoveren, digitaliseren en internationaal te ondernemen.
Besluitvorming en deelname aan ROM Regio Utrecht heeft plaatsgevonden. ROM Regio Utrecht is opgericht en gemeente Hilversum is aandeelhouder geworden. Oprichting van Invest MRA is vertraagd doordat er op verzoek van het ministerie van EZK wordt gewerkt aan de doorontwikkeling van Invest MRA tot ROM-construct. Hierdoor heeft er nog geen besluitvorming over deelname kunnen plaatsvinden.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
2.714
-6
2.708
Realisatie
2.984
-46
2.938
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
270
-40
230
Het versterken van de Hilversumse en daarmee regionale economie heeft binnen de financiële kaders plaatsgevonden.
- WerklocatiesActiviteiten & Financiën Werklocaties
3.1.2. Werklocaties
De ruimte voor bedrijven en bedrijvigheid staat onder druk in Hilversum. Inzet is het behouden, uitbreiden en ontwikkelen van aantrekkelijke plekken om te werken. Dit geldt zowel op kantoorlocaties en bedrijventerreinen (o.a. Arenapark, Mediapark en Zuid West) als in gemengde gebieden. Het centrum, stationsgebied en de Gijsbrecht zijn belangrijke (informele) werklocaties voor de stad. We zijn zuinig op kantoorvilla’s en zijn terughoudend met transformaties van werklocaties met economisch toekomstperspectief.
Activiteiten
●
Faciliteren van de doorontwikkeling van het Media Park tot een bruisende mediacampus waar media professionals, studenten en bezoekers samenwerken.
●
Creëren van ruimte voor werk op het Arenapark door uitwerking van het Masterplan Arenapark, met name voor groeiende MKB-bedrijven, bedrijven die passen in het Gezond & ICT profiel en Hilversumse mkb’ers en zzp-ers op zoek naar geschikte kantoorruimte.
●
Creëren van ruimte voor werk in het stationsgebied voor bedrijvigheid passend bij het profiel van het stationsgebied.
●
Voorbereiden van besluiten over het Mediacultuurcluster op of rond de Kerkbrink en ontplooien van de eerste zichtbare activiteiten.
●
Realiseren van substantiële ruimte voor werk op Crailo, gericht op doorgroeiende bedrijven uit de regio Gooi & Vecht en nieuwe bij het profiel passende bedrijven.
●
Benutten van kansen die zich voordoen voor (her)ontwikkeling van locaties voor kantoren, (flex)werk en ontmoetingsplekken, met name in en rond het centrum, in het stationsgebied en in 1221.
●
Ondersteunen van ondernemersorganisaties, die werken aan gebiedsmanagement voor werklocaties (Arenapark/Laapersveld, Media Park, ZuidWest) en winkelgebieden (centrum, de Gijsbrecht). Thema’s zijn: schoon, heel, veilig, energietransitie, stedelijke logistiek, duurzame mobiliteit, parkeren, talent en marketing & positionering.
Toelichting op activiteiten
De focus van de Gemeente Hilversum ligt op de samenwerking met de partijen. In 2020 is gestart met het economische perspectief van werklocaties op de lange termijn. Voorbeeld hiervan is het ontwikkelen van toekomstbestendige kantoorlocaties bij het Mediapark, waar nieuwe voorzieningen worden gerealiseerd. Afgelopen jaar zijn de eerste goede gesprekken gevoerd met de nieuwe eigenaren van het Mediapark en hiermee zijn stappen gezet naar een constructieve samenwerking. Er wordt gewerkt aan de realisatie op het Mediapark van een bruisende mediacampus. Het faciliteren van de Hogeschool van Amsterdam naar het Mediapark is een mijlpaal geweest in 2020.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
48
0
48
Realisatie
150
0
150
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
102
0
102
Het behouden, uitbreiden en ontwikkelen van aantrekkelijke plekken om te werken heeft binnen de financiële kaders plaatsgevonden.
- Bedrijfsloket en bedrijfsregelingenActiviteiten & Financiën Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
3.1.3. Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
Het ondersteunen van bestaande en nieuwe bedrijven in hun ambities, gericht op groei van de werkgelegenheid en bijdragen aan maatschappelijke opgaven. Inzet is een goede dienstverlening aan alle soorten bedrijven (groot, mkb en zzp) in alle sectoren.
Activiteiten
●
Optimaliseren van de online ondernemersdienstverlening, via onder meer doorontwikkeling van de e-dienstverlening, een welkomstpakket, informatievoorziening op voor ondernemers relevante thema’s (zoals netwerken, financiering, ruimte voor werk, steun ondernemerschap) en inzet van strategisch accountmanagement. Naast de gemeente heeft Hilversum Marketing hierin op onderdelen een belangrijke rol.
●
Opstellen en publiceren van de Monitor Economie Hilversum die inzicht biedt in de ontwikkeling van de economie in Hilversum in het algemeen en voor werklocaties en speerpuntsectoren in het bijzonder.
●
Uitvoeren en publiceren van een ondernemerspeiling die inzicht geeft in de tevredenheid van ondernemers in Hilversum en aanknopingspunten biedt voor verdere verbetering.
Toelichting op activiteiten
De Monitor Economie en Ondernemerspeiling zijn uitgesteld tot in 2021. Beide producten komen in nauwe samenwerking met ondernemers(organisaties) tot stand. Door de coronacrisis lagen prioriteiten bij individuele ondernemers en ondernemersorganisaties begrijpelijkerwijs elders.
De gemeente is vooral intensief in gesprek gegaan met de verschillende bedrijven in de stad, en vanuit de gemeente hebben wij bedrijven begeleid bij ondersteuningsmogelijkheden. In 2020 is er binnen de gemeente een derde accountmanager aangesteld waardoor de samenwerking met ondernemers verder is versterkt en verbreed.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
285
-382
-96
Realisatie
243
-527
-284
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-43
-146
-188
Het Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen gericht op het ondersteunen van bestaande en nieuwe bedrijven in hun ambities, gericht op groei van de werkgelegenheid en bijdragen aan maatschappelijke opgaven zijn uitgevoerd binnen de gestelde financiële kaders.
- Economische promotieActiviteiten & Financiën Economische promotie
3.1.4. Economische promotie
Positionering van Hilversum als aantrekkelijke stad voor bewoners, bezoekers, bedrijven en talent in Hilversum, in de Media Valley en daarbuiten. Een sterk merk verstevigt de economische positie en de aantrekkingskracht van Hilversum. We versterken de mediabeleving in de stad. Hilversum Marketing is hiervoor onze uitvoeringsorganisatie.
Activiteiten
●
Faciliteren van Hilversum Marketing als uitvoeringsorganisatie gericht op het positioneren van Hilversum voor bewoners, bezoekers, bedrijven en talent.
●
Het ondersteunen bij de positionering passende evenementen, zoals de Dutch Media Week en Live2000, naast breed gedragen evenementen op het gebied van muziek en sport.
●
Het ondersteunen van een uitbreiding van de overnachtingsmogelijkheden voor (toeristische en zakelijke) bezoekers, zoals op het Arenapark en Mediapark.
Toelichting op activiteiten
In 2020 hebben veel evenementen toch doorgang gevonden, veelal in aangepaste vorm met inachtneming van de coronamaatregelen. De Dutch Media Week is bijvoorbeeld online doorgegaan, wat de profilering van Hilversum heeft bevorderd en uiteindelijk een succesvolle uitvoering is geweest. Samen met Hilversum Marketing is er gekeken binnen welke mogelijkheden evenementen doorgang konden vinden. Voorbeelden van deze evenementen waren Summer in the City en de Kwekerij in het stationsgebied. Binnen de beperkingen van de coronamaatregelen zijn deze succesvol verlopen.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
955
-1
955
Realisatie
935
-51
884
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-21
-50
-71
De positionering van Hilversum als aantrekkelijke stad voor bewoners, bezoekers, bedrijven en talent in Hilversum, in de Media Valley en daarbuiten is uitgevoerd binnen de gestelde financiële kaders.